Σε νέα, ρεαλιστική βάση επιχειρεί να θέσει το έργο της μαρίνας Μαλίων ο δήμος Χερσονήσου, διεκδικώντας τη δωρεάν παραχώρησή του από το υπουργείο Τουρισμού και την αναδιαμόρφωση του φυσικού αντικειμένου της λιμενικής εγκατάστασης. Στόχος, όπως επισημαίνεται, είναι η εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος ανάπτυξης και βιώσιμης αξιοποίησης, σε συνεργασία με τους επιχειρηματίες της περιοχής.
Το έργο θεωρείται στρατηγικής σημασίας για τη δημοτική ενότητα Μαλίων αλλά και για το σύνολο του δήμου, καθώς δύναται να αποτελέσει κρίσιμο μοχλό ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος, υπό την προϋπόθεση ότι θα εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι και οι απαιτούμενες μελέτες.
Σε τούτο το σημείο να τονιστεί ότι τα σχετικά αιτήματα και προτάσεις έχουν καταγραφεί ήδη από τον Ιούλιο του 2025, στην υπ’ αριθμ. 159/2025 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Εκεί προσδιορίζεται ρητά πως ο δήμος Χερσονήσου ζητά από το υπουργείο Τουρισμού τη δωρεάν παραχώρηση της χρήσης του τουριστικού λιμένα Μαλίων, ώστε να μπορέσει να σχεδιάσει ένα νέο πλαίσιο βιώσιμης αξιοποίησης της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο επιτρέπει τη δωρεάν παραχώρηση τέτοιων εγκαταστάσεων σε δήμους και έχει εφαρμοστεί ήδη σε αντίστοιχες περιπτώσεις, όπως αυτή του τουριστικού λιμένα Κω. Η δημοτική αρχή Χερσονήσου, επικαλούμενη την τεκμηρίωση που έχει ήδη παρουσιάσει, καλεί το υπουργείο Τουρισμού να υιοθετήσει την πρόταση και να συμβάλει στην επανεκκίνηση ενός έργου υποδομής καθοριστικού για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.
Το ιστορικό της παραχώρησης
Η αρχική σύμβαση παραχώρησης της μαρίνας Μαλίων είχε υπογραφεί στις 3 Μαΐου 2019 μεταξύ του υπουργείου Τουρισμού και του δήμου Χερσονήσου, με διάρκεια 43 ετών και ετήσιο αντάλλαγμα 46.897,92 ευρώ, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως. Ο δήμος είχε αναλάβει την κατασκευή των έργων στη θαλάσσια και χερσαία ζώνη, την υποβολή εντός οκταμήνου των σχετικών μελετών, την ολοκλήρωση όλων των έργων εντός 36 μηνών, την κατάθεση εγγυητικής επιστολής και την ασφάλιση του λιμένα.
Ωστόσο, η υλοποίηση δεν προχώρησε. Η εγγυητική επιστολή δεν κατατέθηκε ποτέ, η ασφάλιση δεν κατέστη εφικτή λόγω ασάφειας του φυσικού αντικειμένου, οι μελέτες και εγκρίσεις δεν ολοκληρώθηκαν και η σύμβαση με τον ανάδοχο επενδυτή, που είχε επιλεγεί το 2022, δεν υπογράφηκε. Ο χώρος της μαρίνας παρέμεινε αναξιοποίητος, χωρίς καμία πρόοδο στα έργα, ενώ ο δήμος συνέχισε να καταβάλλει κανονικά το ετήσιο μίσθωμα, ακόμη και για το 2023.
Η νέα πρόταση του δήμου
Εξαιτίας της πλήρους αδράνειας, ο δήμαρχος Χερσονήσου Ζαχαρίας Δοξαστάκης είχε επανειλημμένα επισημάνει ότι η σύμβαση του 2019 ήταν εξαρχής μη ρεαλιστική και επιζήμια για τα συμφέροντα του δήμου. Το δημοτικό συμβούλιο, με την απόφαση 159/2025, διαπίστωσε την αδυναμία εκπλήρωσης των όρων της σύμβασης και ζήτησε από το υπουργείο Τουρισμού την έκδοση διαπιστωτικής πράξης λύσης της.
Η διεύθυνση οικονομικών υπηρεσιών και η νομική υπηρεσία του δήμου συντάχθηκαν με την πρόταση αυτή, επικαλούμενες τις ρητές προβλέψεις του άρθρου 11 της σύμβασης. Παράλληλα, το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε ότι πέραν της καταβολής του μισθώματος για το 2025, δεν θα υπάρξει μελλοντική πληρωμή.
Έτσι, η απόφαση αυτή ανοίγει τον δρόμο για ένα νέο μοντέλο αξιοποίησης της μαρίνας Μαλίων, με έμφαση στην αναβάθμιση της περιοχής, την προσέλκυση επενδύσεων και την ενίσχυση του τουριστικού προφίλ του δήμου Χερσονήσου.







