Την πρώτη θέση μεταξύ των προμηθευτών φέτας στη γαλλική αγορά καταλαμβάνει η Ελλάδα.
Αυτό αναφέρεται σε έκθεση του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδας στο Παρίσι με θέμα: “H γαλλική αγορά τυροκομικών προϊόντων.
Αναλυτικά, η Γαλλία κατά το 2017 εισήγαγε φέτα αξίας 39 εκ. ευρώ και ποσότητας 7.366 τόνων, καταγράφοντας αύξηση 6,6% σε όρους αξίας και 24,4% σε όρους ποσότητας σε σχέση με το 2016. Η φέτα αντιστοιχεί στο 2,55% των συνολικών γαλλικών εισαγωγών τυριών. Η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση μεταξύ των προμηθευτών της Γαλλίας, με εξαγωγές αξίας 21,3 εκ. ευρώ και μερίδιο 54,6% επί των συνολικών γαλλικών εισαγωγών. Στη 2η θέση βρίσκεται η Δανία με εξαγωγές αξίας 9,2 εκ. ευρώ και μερίδιο 23,6% και ακολουθούν η Γερμανία (εξαγωγές 3,2 εκ. ευρώ, μερίδιο 8%), η Ιταλία (εξαγωγές 2,9 εκ. ευρώ, μερίδιο 7,7%) και η Ισπανία (εξαγωγές 2,1 εκ. ευρώ, μερίδιο 5,4%).
Περιπτώσεις Κατάχρησης της Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης "Φέτα”
Από έρευνα που έχει πραγματοποιήσει το ελληνικό Γραφείο διαπιστώθηκε ότι στη Γαλλία στη γενική κατηγορία “φέτα” μεγάλων σούπερ-μάρκετ περιλαμβάνονται και λευκά τυριά, κυρίως γαλλικής προέλευσης (π.χ “Salakis”), ενίοτε και με συσκευασία που να παραπέμπει σε ελληνικό τυρί. H νομοθεσία που αφορά τα Προϊόντα ΠΟΠ γίνεται εν γένει σεβαστή στη Γαλλία, χωρίς ωστόσο να λείπουν περιπτώσεις όπου προκύπτουν παραβάσεις. Συγκεκριμένα κατά το 2017 δύο περιπτώσεις τέτοιων παραβάσεων περιήλθαν εν γνώσει του Γραφείου μας.
Στην περίπτωση του σούπερ-μάρκετ Auchan, χρησιμοποιήθηκε η ονομασία “φέτα” σε καρτελάκι προωθητικής ενέργειας, επικολλημένο στο ψυγείο, για προϊόν που αφορούσε λευκό τυρί τουρκικής προέλευσης με την επωνυμία “BAKTAT”. Επιπλέον, στην περίπτωση του σούπερ-μάρκετ Carrefour διαπιστώθηκε παράβαση, καθώς στην παρουσίαση στο ηλεκτρονικό κατάστημά του ορισμένων λευκών τυριών, κυρίως γαλλικής προέλευσης, χρησιμοποιούταν καταχρηστικά ο όρος “φέτα”, παραπλανώντας με τον τρόπο αυτό τον καταναλωτή. Ωστόσο, μετά από παρεμβάσεις του ελληνικού Γραφείου προς τις αρμόδιες γαλλικές αρχές, οι εταιρείες προέβησαν άμεσα σε διορθωτικές ενέργειες και στις δύο ανωτέρω περιπτώσεις.
Ιδιαίτερη περίπτωση αποτελούν τα έτοιμα γεύματα που περιέχουν φέτα (π.χ σαλάτα τύπου ελληνικής, χτυπητή κ.α) και παρασκευάζονται στη Γαλλία, όπου αναγράφεται συχνά η ονομασία “φέτα”, χωρίς να μπορεί να ελεγχθεί εάν έχει χρησιμοποιηθεί ελληνικό προϊόν. Το συγκεκριμένο θέμα αφορά πληθώρα σημείων πώλησης, πέραν των σούπερ μάρκετ, καθώς η γαλλική αγορά έτοιμων γευμάτων (υπό τη μορφή ζεστών γευμάτων, αλλά και σάντουιτς, σαλάτας κοκ) είναι ιδιαίτερα διευρυμένη. Τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η περίπτωση του γαλλικού ομίλου Lactalis. Ο όμιλος εμφανίζεται να διακινεί τυρί γαλλικής παραγωγής με την ονομασία φέτα υπό το εμπορικό σήμα “Valbreso”, το οποίο όμως δεν διαθέτει στη γαλλική αγορά, αλλά εξάγει στις Η.Π.Α., καθώς, ενδεχομένως, και σε άλλες χώρες εκτός Ε.Ε.
Στη Γαλλία, η ίδια εταιρεία διακινεί το τυρί “τύπου φέτας” υπό το γνωστό εμπορικό σήμα “Salakis” ήδη από το 1985, χωρίς ωστόσο να γίνεται χρήση της Π.Ο.Π. ονομασίας “Φέτα”. Η παραγωγή τυριού τύπου φέτα, συναντάται στη Γαλλία από το 1932 και συνδέεται τόσο με την παρουσία της ελληνικής κοινότητας στο Cargesse της Κορσικής, όσο και με την μετεγκατάσταση Ελλήνων προσφύγων της Μικράς Ασίας, μετά την Μικρασιατική Καταστροφή στις περιοχές της Νοτίου Γαλλίας και κυρίως στη Μασσαλία. Η εταιρεία Lactalis (τότε Besnier) δημιούργησε, πρώτη, κατά την δεκαετία του ΄80 μονάδα παραγωγής “φέτας” σε τεμάχια με την εμπορική ονομασία “Valbreso” στην επαρχία Lozere της Προβηγκίας στη Νότια Γαλλία, με κυρίως εξαγωγικό προσανατολισμό, αρχικώς προς τις ΗΠΑ και την Γερμανία.
Το τυρί αποτελεί μέρος της πολιτιστικής ταυτότητας των Γάλλων
Το τυρί είναι ένα ιδιαίτερα δημοφιλές προϊόν στη Γαλλία και αποτελεί πραγματικά μέρος της πολιτιστικής ταυτότητάς της, με το εύρος των ειδών του να φθάνει τα 400. Με συνολική εγχώρια παραγωγή τυριών 1,9 εκ. τόνων το 2016 και περί τις 1.600 τυροκομικές εταιρείες, η Γαλλία αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παραγωγούς τυροκομικών προϊόντων παγκοσμίως. Οι Γάλλοι είναι από τους μεγαλύτερους καταναλωτές τυριών, με περίπου το 1/2 του πληθυσμού να καταναλώνει τυρί ημερησίως.
Παρά το γεγονός ότι τα προηγούμενα χρόνια οι Γάλλοι συνήθιζαν να καταναλώνουν τυρί κατά το τέλος του γεύματος, πλέον η κατανάλωση τυριού ως σνακ ή ως συνοδευτικό του απεριτίφ έχει αρχίσει να κατακτά ολοένα και περισσότερο έδαφος. Με συνολικές πωλήσεις που ανήλθαν σε 8 δισ. ευρώ το 2016, οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης (υπεραγορές τροφίμων και σούπερ μάρκετ) αποτελούν τα σημαντικότερα δίκτυα διανομής, ενώ ακολουθούν οι ανεξάρτητοι έμποροι και τα εξειδικευμένα τυροκομικά καταστήματα, τα οποία γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή τα τελευταία χρόνια, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν πιο παραδοσιακά και αυθεντικά προϊόντα.
Η Γαλλία αποτελεί η ίδια έναν από τους σημαντικότερους εξαγωγείς τυροκομικών προϊόντων. Το 2017, οι συνολικές γαλλικές εξαγωγές τυριών ανήλθαν σε 3 δισ. ευρώ και κατευθύνθηκαν κατά το μεγαλύτερο μερίδιό τους (77%) προς τα λοιπά κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ταυτόχρονα, ωστόσο, η Γαλλία εισάγει επίσης αξιόλογες ποσότητες τυριών, η αξία των οποίων ανήλθε σε 1,5 δισ. ευρώ το 2017, με το συντριπτικό ποσοστό αυτών να προέρχεται από τις χώρες της Ε.Ε.
Η Ελλάδα βρίσκεται στην 21η θέση των αγοραστών γαλλικών τυριών με εισαγωγές ύψους 17,8 εκ. ευρώ κατά το 2017, μειωμένες κατά 4,6% σε σχέση με το 2016 και μερίδιο 0,6% επί της αξίας των συνολικών γαλλικών εξαγωγών τυροκομικών προϊόντων.