Με ρυθμούς... γεωμετρικής προόδου αυξάνεται το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται τους τελευταίους μήνες για επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ στην ξενοδοχειακή αγορά της Ισπανίας από το εξωτερικό.
Οι επενδύσεις αυτές είναι πολλές και «ακριβές» και επανέρχονται λίγα χρόνια μετά την κατάρρευση της φούσκας της ισπανικής κτηματαγοράς το 2008 και μετά τα χρόνια της αστάθειας στην ευρωζώνη από την κρίση. Μόνο κατά το πρώτο μισό του τρέχοντος έτους, στοιχεία από την εταιρία συμβούλων Real Estate, CBRE Spain, δείχνουν ότι στον κλάδο των ξενοδοχείων της χώρας διοχετεύθηκαν 724 εκατ. ευρώ, έναντι 665 εκατ. ευρώ που ήταν το ύψος του συνόλου των επενδύσεων για όλο το 2013.
Στα μεγαλύτερα επενδυτικά deal περιλαμβάνεται η αγορά του πύργου της Deutsche Bank στη Βαρκελώνη έναντι 90 εκατ. ευρώ από τον ισπανικό όμιλο KKH Capital & Property και την Perella Weinberg Partners με έδρα στη Νέα Υόρκη, και τα σχέδια της μετατροπής του σε πολυτελές ξενοδοχείο. Ακολουθεί η εξαγορά του InterContinental της Μαδρίτης έναντι 60 εκατ. ευρώ από την Katara Hospitality, μια πτέρυγα των κρατικών επενδυτικών κεφαλαίων του Κατάρ, η απόκτηση του Hotel Guadalmina στην τουριστική περιοχή Marbella έναντι 21,5 εκατ. ευρώ από την Hispania Activos Inmobiliarios που χρηματοδοτείται από τον George Soros, ενώ το επενδυτικό τμήμα του στρατού του Κατάρ αγόρασε το Renaissance Hotel στη Βαρκελώνη έναντι 78,5 εκατ. ευρώ.
Από τους παράγοντες που πυροδότησαν τo νέο κύμα επενδύσεων είναι οι καλές τουριστικές αποδόσεις που σημειώνει τους τελευταίους μήνες η χώρα, η οποία κατά το πρώτο επτάμηνο του έτους κατέγραψε επίπεδα ρεκόρ σε μεγέθη ξένων επισκεπτών (36,3 εκατ.) και τουριστικής δαπάνης (35 δισ. ευρώ).
Επιπλέον, οι επενδύσεις στη χώρα θεωρούνται πιο αποδοτικές συγκριτικά με αντίστοιχες άλλων χωρών. «Την τελευταία εξαετία οι επενδυτές του εξωτερικού δεν εμπιστεύονταν την ευρωζώνη και επένδυαν σε οποιαδήποτε αγορά βρίσκεται έξω από αυτήν, όπως στο Ην. Βασίλειο και τις Σκανδιναβικές χώρες. Τώρα, που δεν υπάρχουν μεγάλες ανησυχίες ότι η Ισπανία θα αποχωρήσει από το ευρώ, μετατρέπεται σε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες χώρες για επενδύσεις», δήλωσε στο Fortune ο διευθυντής στρατηγικής ερευνών και επενδύσεων στην CBRE Spain, Patricio Palomar Murillo.
Υπάρχει εξάλλου η πεποίθηση ότι αυτή τη στιγμή το έδαφος της Ισπανίας ενδείκνυται για κερδοφόρες επενδύσεις στον τομέα των ξενοδοχείων, αφού οι επενδύσεις στις κατασκευές γραφειακών εγκαταστάσεων παρουσιάζουν απώλειες αποδόσεων. Σύμφωνα με την CBRE Spain, οι αποδόσεις των επενδύσεων σε… γραφεία, από 4,25% το 2007 και 6,5% το 2009, το 2013 έπεσαν στο 5,5%.
«Τα ξενοδοχεία είναι οι κερδοφόρες πηγές εισοδήματος σήμερα, κάτι που δεν ισχύει και για τα γραφεία», επισημαίνει ο Jordi Badia Llorens που διευθύνει το fund κτηματαγοράς Emin Capital, και μόλις κατέβαλλε 150 εκατ. ευρώ για την αγορά του περίφημου κτιρίου Torre Agbar της Βαρκελώνης, στο οποίο σκοπεύει να επενδύσει άλλα 50-60 εκατ. ευρώ σε εργασίες ανακαίνισης ώστε να λειτουργήσει ως ξενοδοχείο Grand Hyatt.
Ο κ. Badia Llorens εκτιμά ότι ο συνωστισμός επενδύσεων στον ξενοδοχειακό κλάδο της χώρας, τα επόμενα χρόνια θα μεταφραστεί σε μεγάλα κέρδη για όσους επενδύουν τώρα. «Το είδος τουρισμού που προσελκύει η Ισπανία έχει αλλάξει από τη δεκαετία του ΄90 και, μαζί με αυτό, και το είδος των ξενοδοχείων της, ειδικά αυτών σε αστικές περιοχές. Λίγα χρόνια πριν, στη Βαρκελώνη υπήρχαν λίγα διεθνή, πολυτελή ξενοδοχειακά brand, ενώ σήμερα όλοι αναζητούν το καλύτερο ξενοδοχείο της πόλης», τονίζει.
Ωστόσο, μεγάλο μέρος της έκρηξης επενδύσεων στον ξενοδοχειακό κλάδο μπορεί να εντοπιστεί στην φτωχή αποδοτικότητα που παρουσιάζουν επενδύσεις σε άλλους κλάδους του real estate της Ισπανίας, εκτιμά ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης των Único Hotels, Pau Guardans. «Το ότι παρατηρείται συνωστισμός επενδύσεων στα ξενοδοχεία δε σημαίνει ότι τα ξενοδοχεία είναι καταπληκτικές επενδύσεις, αλλά ότι είναι καλύτερες από τις υπόλοιπες», αναφέρει χαρακτηριστικά προειδοποιώντας ότι μετά την υλοποίηση όλων αυτών των επενδύσεων, «σε δύο, τρία χρόνια στην Ισπανία η προσφορά δωματίων θα ξεπερνά τη ζήτηση».
Ωστόσο, όπως επιχειρηματολογεί ο κ. Badia Llorens, «στο πέρασμα των δεκαετιών, η Ισπανία έχει αποδείξει ότι είναι σε θέση να απορροφά την προσφορά στα ξενοδοχεία. Ακόμα και σε καιρό κρίσης, οι τουρίστες συνέχισαν να επισκέπτονται τη χώρα»…