Το 1974, η χρονιά που το Hilton Hong Kong απογείωσε την έννοια των μίνι μπαρ εγκαθιστώντας τα στα 840 δωμάτιά του και απογειώνοντας τα έσοδα του ξενοδοχείου, έχει περάσει ανεπιστρεπτί.
‘Όπως αναφέρει στα ξένα μέσα ο κ. Moritz von Petersdorff-Campen, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος, SuitePad GmbH, οι χρυσές εποχές των μίνι μπαρ έχουν τελειώσει, καθώς η έρευνα του κλάδου από το 2017 δείχνει ότι μόνο το 0,4% των εσόδων από F&B προέρχεται από το μίνι μπαρ.
Οι μελλοντικές προοπτικές για το μίνι μπαρ δεν είναι πολύ καλύτερες: Το κόστος εργασίας αυξάνεται τα τελευταία χρόνια και τα ξενοδοχεία αγωνίζονται να βρουν ταλέντα για να διατηρήσουν τα τμήματά τους σε λειτουργία. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, οι ξενοδόχοι αναρωτιούνται εάν ο έλεγχος και η αναπλήρωση των μίνι μπαρ πρέπει να είναι η πρώτη τους προτεραιότητα και εάν υπάρχουν άλλοι επιχειρηματικοί τομείς όπου το προσωπικό θα έχει πιο σημαντικό ρόλο.
Σε πολλά ξενοδοχεία, αυτό οδήγησε σε πολύ υψηλές τιμές στα είδη μίνι μπαρ, μειώνοντας τη ζήτηση για το προϊόν. Η χαμηλότερη ζήτηση οδηγεί σε λιγότερες αγορές, γεγονός που αυξάνει και πάλι το κόστος ανά στοιχείο μίνι μπαρ – ένας φαύλος κύκλος. Σήμερα, τα ξενοδοχεία έχουν μίνι μπαρ μόνο και μόνο επειδή πρέπει να τα παρέχουν για την κατάταξη με αστέρια.
Σαν να μην έφτανε αυτό, η πρόσφατη ενεργειακή κρίση θα τελειώσει οριστικά τις μέρες του ψυγείου στο δωμάτιο. ‘Όπως επισημαίνει ο κ. Moritz von Petersdorff-Campen, δεδομένης της παγκόσμιας κλιματικής κρίσης, θα έπρεπε να είχαμε εγκαταλείψει τα μικρά ψυγεία εδώ και πολύ καιρό. Έτσι, σήμερα, η απόσυρση του μίνι μπαρ δεν είναι απλώς μια βιώσιμη, αλλά και μια οικονομική απόφαση, καθώς συνολικά, για ένα ξενοδοχείο 250 δωματίων, αυτό σημαίνει σχεδόν 20.000 ευρώ σε κόστος ηλεκτρικής ενέργειας ετησίως αλλά και περίπου 15 τόνους σε εκπομπές CO2.
Καθώς ο χρόνος του μίνι μπαρ πλησιάζει στο τέλος του, ποιες είναι οι καλύτερες εναλλακτικές λύσεις που μπορούν να εφαρμόσουν οι ξενοδόχοι για να παρέχουν παρόμοια ή και ανώτερη υπηρεσία στους πελάτες τους; Μεταξύ άλλων, ο von Petersdorff-Campen αναφέρει τα εξής:
Minibar Robot δωματίων
Οι νέες τεχνολογίες στα ρομπότ-σερβιτόρους, προσφέρουν μία καλή εναλλακτική λύση. Οι επισκέπτες μπορούν να καλέσουν στο δωμάτιό τους το ρομπότ μέσω τηλεφώνου ή tablet, παραγγέλνοντας διάφορα ποτά και σνακ. Επιπλέον, τα σημερινά ρομπότ μπορούν να χρησιμοποιήσουν το ασανσέρ, να αποφεύγουν εμπόδια και να δέχονται πληρωμές με πιστωτική κάρτα.
Maxibars ορόφου
Ένα από τα σημαντικά πλεονεκτήματα ενός μίνι μπαρ είναι ότι ο επισκέπτης δεν χρειάζεται να αφήσει το δωμάτιο του για να κατέβει στο λόμπι, στο μπαρ ή σε κοντινά καταστήματα. Αυτό που θα έδινε μια κάποια λύση, είναι ένα μηχάνημα αυτόματης πώλησης στο πάτωμα του δωματίου. Το αρνητικό σε αυτή τη λύση, είναι ότι οι επισκέπτες θα πρέπει να ντυθούν και να βγουν από το δωμάτιό τους, χάνοντας σε άνεση. Από την άλλη πλευρά, επωφελούνται από μια πιο εκτεταμένη επιλογή τροφίμων και ποτών από ότι θα τους προσφερόταν σε ένα μίνι μπαρ.
Μίνι μπαρ κατόπιν απαιτήσεως
Η λειτουργία ενός ξενοδοχείου πέντε αστέρων σημαίνει επίσης την παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών στους πελάτες, και, ενώ είναι όλο και λιγότερο δημοφιλές, ορισμένοι επισκέπτες εξακολουθούν να εκτιμούν το μίνι μπαρ στο δωμάτιο. Επομένως, είναι απαραίτητο να παρέχεται η υπηρεσία αυτή, στους πελάτες που τη θέλουν. Για ορισμένα ξενοδοχεία, είναι λογικό να ρωτούν τους επισκέπτες εάν θέλουν να χρησιμοποιήσουν το μίνι μπαρ κατά τη διάρκεια της διαμονής τους. Αυτή η λύση ακούγεται λίγο σαν χειρωνακτική εργασία, αλλά είναι σίγουρα λιγότερη δουλειά από το γέμισμα των μπαρ σε κάθε δωμάτιο, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την ημερομηνία λήξης για οποιοδήποτε από τα χιλιάδες προϊόντα.
Το μίνι μπαρ του μέλλοντος
Εάν ο ξενοδόχος θέλει πραγματικά να εκπλήξει τους πελάτες του με τις προσφορές F&B στο δωμάτιο, ίσως είναι πιο λογικό να ξανασκεφτεί την ιδέα του μίνι μπαρ από την αρχή. Για παράδειγμα, ένας κοκτέιλ μπάτλερ ή ένα μετακινούμενο μπαρ στο δωμάτιο, προσφέρει στον επισκέπτη μια πολύ πιο πλούσια γκάμα επιλογών.
Ψηφιακές παραγγελίες
Σε έναν κόσμο όπου οι επισκέπτες έχουν συνηθίσει να χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες, η πιο εύκολη επιλογή για ένα ξενοδοχείο ίσως είναι οι ψηφιακές παραγγελίες μέσω τάμπλετ.
Το πλεονέκτημα της εν λόγω λύσης, είναι ότι ο επισκέπτης έχει συνήθως μια πιο εκτεταμένη επιλογή προϊόντων και το ξενοδοχείο πρέπει να διατηρεί λιγότερο απόθεμα, καθώς μπορεί να αποθηκεύσει τα πάντα σε ένα μέρος. Ορισμένα ξενοδοχεία προσφέρουν ακόμη και ολόκληρα πακέτα μίνι μπαρ, με το πακέτο στο σύνολό του να αγοράζεται πριν από την παράδοση στο δωμάτιο.
Τα ξενοδοχεία που βάζουν ένα δωρεάν μπουκάλι νερό δίπλα στο τάμπλετ, εκτιμώνται ιδιαίτερα, γιατί με αυτόν τον τρόπο ο διψασμένος επισκέπτης δεν χρειάζεται να περιμένει ένα μέλος του προσωπικού να φθάσει στο δωμάτιο.
Τέλος, εάν όλα αυτά φαντάζουν δύσκολα επί του παρόντος, ελλείψει προσωπικού, μία λύση που μπορεί να μην είναι η ιδανική αλλά είναι αρκετά καλή, είναι οι παραγγελίες με σημεία pick-up, όπως γινόταν και στην εστίαση κατά τη διάρκεια της πανδημίας: Οι επισκέπτες μπορούν να παραγγέλνουν ηλεκτρονικά και να ενημερώνονται από πού μπορούν να παραλάβουν την παραγγελία τους. Είναι μία υπηρεσία που θα τη χρησιμοποιήσουν ευχαρίστως, εάν η τιμή της είναι λογική. Γιατί μπορεί οι μέρες του μίνι μπαρ να έχουν τελειώσει, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι επισκέπτες του ξενοδοχείου δεν θα μπορούν να έχουν ένα κρύο ποτό στα δωμάτιά τους. Ωστόσο, οι ξενοδόχοι πρέπει να έχουν ανοιχτό μυαλό για να παρέχουν παρόμοια ή ανώτερη υπηρεσία, μειώνοντας ταυτόχρονα το κόστος και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.