Το 58% των Ελληνικών ξενοδοχείων έχουν θετικές ή πολύ θετικές προσδοκίες για τις επιδόσεις τους το ερχόμενο εξάμηνο, με την Ελλάδα να παρουσιάζει εντυπωσιακή ανοδική πορεία στο δείκτη ικανοποίησης από τα στελέχη τους που αφορά τις προοπτικές τους το επόμενο διάστημα, όπως η πρόσβαση σε επενδυτικά κεφάλαια και η εξέλιξη της ημερήσιας τιμής δωματίου και πληροτήτων. Παράλληλα, τα Ελληνικά ξενοδοχεία θεωρούν ως κορυφαία ευκαιρία για την ανάπτυξή τους την προσέλκυση ταξιδιωτών της Gen Z.
Αυτά αποκαλύπτει η τρίτη έκδοση του Ευρωπαϊκού Βαρόμετρου Καταλυμάτων για το Φθινόπωρο του 2023 που συνέταξαν οι Booking.com και Statista βάσει έρευνας σε 940 διευθυντές και εκτελεστικά στελέχη καταλυμάτων από τον Ευρωπαϊκό κλάδο φιλοξενίας.
Από το Βαρόμετρο προκύπτουν τα ακόλουθα συμπεράσματα...
-Όσον αφορά το ερχόμενο 6μηνο, για πρώτη φορά περισσότεροι από τους μισούς Ευρωπαίους ξενοδόχους, (59%) πιστεύουν ότι θα έχουν θετικές ή πολύ θετικές εξελίξεις. Ειδικότερα, τα ποσοστά των ξενοδόχων ανά αγορά που έχουν θετικές ή πολύ θετικές προσδοκίες είναι:
Ελλάδα: 58%
Σκανδιναβικές χώρες: 56%
Αυστρία: 60%
Γαλλία, Πορτογαλία, Ιταλία: 63%
Ολλανδία: 66%
Ισπανία: 74%
-Οι ανεξάρτητες επιχειρήσεις καταλύματος παρουσιάζουν οικονομική ανάπτυξη που βρίσκεται σε αντιστοιχία με το μέσο όρο στην Ευρώπη, ενώ οι αλυσίδες ξενοδοχείων διατηρούν προβάδισμα σε σύγκριση με μικρότερες και ανεξάρτητες επιχειρήσεις σε όλες τις επιδόσεις τους, από την πρόσβαση στην χρηματοδότηση και τα κεφάλαια μέχρι την πληρότητα και την εξέλιξη της μέσης ημερήσιας τιμής δωματίου. Συγκεκριμένα, το 66% των ανεξάρτητων καταλυμάτων αναφέρουν ότι η τρέχουσα οικονομική τους κατάσταση είναι καλή ή πολύ καλή, έναντι αντίστοιχου ποσοστού 75% που αντιπροσωπεύει τις αλυσίδες ξενοδοχείων. Το Βαρόμετρο δείχνει ότι το 94% των μεγάλων ξενοδοχείων με τουλάχιστον 250 εργαζομένους είχε θετική εξέλιξη το περασμένο 6μηνο και το 84% είχαν αύξηση της πληρότητάς τους.
-Δεδομένου ότι το μέγεθος ενός καταλύματος έχει αντίκτυπο στις εκτιμήσεις των ξενοδόχων για το μέλλον, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι τα ξενοδοχεία ξεπερνούν σε επιδόσεις τις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Το μεγαλύτερο «κενό» στις επιδόσεις των δύο μορφών φιλοξενίας καταγράφεται στην εξέλιξη της μέσης ημερήσιας τιμής δωματίου (ADR) και ανέρχεται σε 15%. Ωστόσο και στις δύο αυτές μορφές φιλοξενίας, τα δύο τρίτα των ερωτηθέτων ανέφεραν θετικές εξελίξεις.
-Ως αποτέλεσμα, μεγαλύτερο ποσοστό αλυσίδων ξενοδοχείων είναι πιο έτοιμες να επενδύσουν περισσότερα στις επιχειρήσεις τους μέσα στο ερχόμενο εξάμηνο σε σύγκριση με τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία. Και για τις δύο κατηγορίες καταλυμάτων, η ώθηση για επενδύσεις εμφανίζεται εξασθενιμένη και περισσότεροι ξενοδόχοι εμφανίζονται ευχαριστημένοι με τον τρέχοντα ρυθμό επενδύσεων.
Τρεις στους 4 (76%) ανέφεραν ότι θα επενδύσουν το ίδιο στο μέλλον, με το ποσοστό τους να παρουσιάζει αύξηση σε σύγκριση με τις 2 προηγούμενες έρευνες κατά τις οποίες δήλωναν το ίδιο λιγότεροι από τους μισούς. Παράλληλα, το ποσοστό εκείνων που θα κάνουν μεγαλύτερες επενδύσεις μειώθηκε σε 12% από 28%. Επιπλέον, το μερίδιο των ξενοδόχων που σκοπεύουν να δαπανήσουν λιγότερα σε επενδύησεις μειώθηκε επίσης στο 10%.
-Σε επίπεδο πρόσβασης σε κεφάλαια και διάθεσης για μελλοντικές επενδύσεις τα Ελληνικά καταλύματα βρίσκονται κάτω του Ευρωπαϊκού μέσου όρου. Ωστόσο, στις τρεις τελευταίες έρευνες της Booking.com, καταγράφονται ανοδικές τάσεις. Το φθινόπωρο του 2023, τα Ελληνικά καταλύματα δεν έχουν πλέον την τελευταία θέση στην πρόσβαση σε χρηματοδοτικά κεφάλαια, με το 39% να αναφέρει ότι έχει μικρή ή καμία δυσκολία στην πρόσβαση σε κεφάλαια, λίγο επάνω από τα ξενοδοχεία της Γερμανίας (34%). Η Ελλάδα και η Ισπανία πλέον είναι οι δύο κορυφαίες χώρες της Ευρώπης οι οποίες σχεδιάζουν να συνεχίσουν τις τρέχουσες επενδύσεις τους (86% και 84% αντίστοιχα) και είναι ανάμεσα σε εκείνες που είναι λιγότερο πιθανό να υποχωρήσουν.
-Επιπλέον, η Ελλάδα και άλλες χώρες του Νότου όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία είχαν την ισχυρότερη ανάπτυξη ADR και πληροτήτων. Ο μέσος Ευρωπαϊκός όρος ικανοποίησης για την ανάπτυξη ADR και πληροτήτων έφτασε το 62% και το 68% αντίστοιχα, όμως οι 4 αυτές χώρες είχαν μέσο όρο της ικανοποίησης για την εξέλιξη του ADR 73% και της πληρότητας 71%.
-Όσον αφορά τις κορυφαίες ευκαιρίες για το ερχόμενο εξάμηνο, τα Ευρωπαϊκά ξενοδοχεία ανέφεραν την προσφορά τοπικών εμπειριών (62%), την προσέλκυση οικογενειών (56%) και την ενθάρρυνση διαμονών μεγαλύτερης διάρκειας (55%).
Σε επίπεδο χωρών, τα ξενοδοχεία της Γαλλίας προκρίνουν την προσέλκυση διεθνών τουριστών (64%), τα ξενοδοχεία της Γερμανίας τον εσωτερικό τουρισμό (77%), τα ξενοδοχεία της Ελλάδας και της Γαλλίας την προσέλκυση ταξιδιωτών της Generation Z και τα Αυστριακά ξενοδοχεία την προσφορά βιώσιμων προϊόντων και υπηρεσιών (76%).
-Προτεραιότητα των Ευρωπαϊκών ξενοδοχείων είναι η μεγιστοποίηση της πληρότητά τους. Οι καταχωρήσεις σε ψηφιακές πλατφόρμες θεωρείται ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για αυτό (51%), η προσφορά στοχευμένων εκπτώσεων (49%) αλλά και η επένδυση στην αισθητική (43%). Λιγότερο σημαντικοί θεωρούνται πλέον οι μηχανισμοί πώλησης δωματών μέσω wholesaler και το μάρκετινγκ σε παραδοσιακά μέσα.
-Για τη διαχείριση της κρίσης κόστους, οι μισοί ξενοδόχοι προκρίνουν ως πιο σημαντικές τις κυβερνητικές πολιτικές, όμως το ποσοστό τους εμφανίζεται μειωμένο σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα (64%). Το κομμάτι της φορολογίας συνεχίζει να θεωρείται αρνητικός παράγοντας επιρροής των κυβερνήσεων στον κλάδο.
-Παράλληλα, σχεδόν 4 στα 5 καταλύματα αναφέρουν ότι το φαγητό και το ποτό συμβάλλουν στην κερδοφορία τους (78%), με περισσότερα από τα μισά να δηλώνουν ότι συμβάλλουν σημαντικά. Οι επιλογές για χορτοφάγους γίνονται πιο σημαντικές όπως αναγνωρίζει το 64% των ξενοδόχων, με το 54% να προσφέρει και τις δύο επιλογές στο κατάλυμά τους και το 37% να προσφέρει επιλογές για χορτοφάγους αλλά όχι για vegan.
-Το μερίδιο των καταλυμάτων που χρησιμοποιούν επί του παρόντος την τεχνητή νοημοσύνη έχει αυξηθεί οριακά μόνο, από 8% σε 11% από την τελευταία έρευνα. Ωστόσο, οι ξενοδόχοι που σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη εμφανίζονται μειωμένοι κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες στο 16% και πλέον 7 στους 10 αναφέρουν ότι δεν εξετάζουν το ενδεχόμενο χρήσης τεχνητής νοημοσύνης στο εγγύς μέλλον.
-Τα στοιχεία της Eurostat δείχνουν ότι κατά το πρώτο μισό του 2023, ο αριθμός των διανυκτρεύσεων στα Ευρωπαϊκά τουριστικά καταλύματα έφτασε και ξεπέρασε τα προπανδημικά επίπεδα (Ιανουάριος-Ιούνιος 2023: 1,19 δισ. έναντι 1,18 δισ. την ίδια περίοδο του 2019). Αυτό βρίσκεται σε αντιστοιχία με τις προβλέψεις της προηγούμενης έρευνας των Booking.com και Statista πριν από το καλοκαίρι του 2023 στην οποία το 46% των στελεχών ξενοδοχείων προέβλεπαν ότι τα έσοδά τους για την εφετινή χρονιά θα ήταν ρεκόρ.
- Τα καταλύματα των Σκανδιναβικών χωρών ξεχώρισαν κατά το περασμένο 6μηνο, με 8 στα 10 να χαρακτηρίζουν την περασμένη καλοκαιρινή σεζόν ως καλή έως πολύ καλή, χάρη στην αναβίωση του εσωτερικού τουρισμού και στην τάση των ταξιδιωτών να αποφύγουν προορισμούς που επλήγησαν από κύματα καύσωνα.
-Τα αντίστοιχα ποσοστά στην Πορτογαλία και Ιταλία ανέρχονται στο 76%, ενώ οι ξενοδόχοι των Σκανδιναβικών χωρών και του Νότου έτειναν να χαρακτηρίζουν την τρέχουσα οικονομική τους κατάσταση ως καλή ή πολύ καλή (τουλάχιστον το 70%). Η Ελλάδα παρότι είχε χαμηλότερες επιδόσεις από το μέσο όρο στα ποσοστά αυτά, παρουσίασε την πιο εντυπωσιακή ανοδική τάση.
-Κατά το περασμένο εξάμηνο, το 62% των Ευρωπαϊκών επιχειρήσεων καταλύματος ανέφεραν αύξηση των τιμών τους έως 11% έναντι της προηγούμενης περιόδου. -Οι πληρότητες συνέχισαν την ανοδική πορεία τους, με το 68% να καταγράφει αύξηση και μόλις το 4% να μην βλέπει άνοδο. Τα στοιχεία πληροτήτων συμπίπτουν με την ανοδική τάση που καταγράφει ο ΠΟΤ.
-Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα το 72% των ξενοδόχων να χαρακτηρίζουν τις εξελίξεις κατά το περασμένο 6μηνο ως θετικές ή πολύ θετικές και το 68% να θεωρούν την τρέχουσα οικονομική τους κατάσταση ως καλή ή πολύ καλή. Αντίθετα, μόλις το 4% είχε αρνητικές εξελίξεις και το 5% χαρακτήρισε την τρέχουσα οικονομική τους κατάσταση ως αρνητική.