Οι ξένες επενδύσεις και τα μεγάλα ξενοδοχειακά brand αλλάζουν το τοπίο στην Ελληνική φιλοξενία, θέτοντας νέα πρότυπα λειτουργίας και νέες απαιτήσεις αναβάθμισης σε ολόκληρη την αγορά.
Μεγάλοι όμιλοι από όλο τον κόσμο, κυρίως την Ευρώπη και την Αμερική αλλά και τη Σιγκαπούρη, διερευνούν ή καταθέτουν επενδυτικά σχέδια για ξενοδοχεία στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Enterprise Greece, κ. Μαρίνο Γιαννόπουλο. Ενδεικτικά, το 2023 από τα 7 δισ. ευρώ άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα, τα 2 δισ. ευρώ αφορούσαν το real estate όπου περιλαμβάνεται και ο τουρισμός.
Σήμερα υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον από κεφάλαια που θέλουν να επενδύσουν στη χώρα σε τοποθετήσεις μακροχρόνιες που σε συνδυασμό με τα διεθνή brand φέρνουν υπεραξία, σημείωσε ο πρόεδρος του ΞΕΕ, κ. Αλέξανδρος Βασιλικός κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που παραχώρησε το ΞΕΕ για το 7ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας και την διεξαγωγή της κορυφαίας διεθνούς διοργάνωσης «Resort & Residential Hospitality Forum” (R&R) για τα προσεχή τρία χρόνια στην Αθήνα (σύμπραξη των Enterprise Greece, ΕΟΤ και ΞΕΕ), στην οποία θα συμμετέχουν ηγέτες της παγκόσμιας αγοράς. Άλλωστε, σύμφωνα με τον κ. Γιαννόπουλο, η επιλογή της Ελλάδας για την έκθεση R&R είναι συμβολική της αναγνώρισής της ως επενδυτικού προορισμού μεγάλων αξιώσεων.
Ο αριθμός των διεθνών brand στην Ελλαδα έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, παρότι η χώρα μας βρίσκεται ακόμη πολύ χαμηλά, και ο ανταγωνισμός που δημιουργούν αναγκάζει και τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία να αναβαθμίσουν το επίπεδο των υπηρεσιών και των υποδομών τους, υπογράμμισε ο κ. Βασιλικός. Για το λόγο αυτό κρίνεται αναγκαία η κατάρτιση προγράμματος οριζόντιας χρηματοδότησης για τα ξενοδοχεία όλων των κατηγοριών.
Η αναβάθμιση, η οποία αποτελεί βασικό ζητούμενο των ξενοδοχείων μικρότερων κατηγοριών που αποκλείονται από τα χρηματοδοτικά εργαλεία, οδηγεί σε πιο ποιοτικό τουρισμό και υψηλότερα έσοδα. Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΠΟΞ, κ. Ιωάννης Χατζής, ακόμα και τα χαμηλής κατηγορίας ξενοδοχεία μπορούν να προσελκύσουν πιο ποιοτικό τουρισμό εάν διαθέτουν αναβαθμισμένες εγκαταστάσεις. Η αναβάθμιση δεν αφορά κατ ανάγκη αναβάθμιση της κατηγορίας του ξενοδοχείου, καθώς αυτό προϋποθέτει ορισμένες προδιαγραφές, αλλά αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών, τόνισε. Ανέδειξε δε την ανάγκη για ένα νέο σύστημα υπολογισμού των τουριστικών επιδόσεων, πέρα από τις αφίξεις, οι οποίες δεν δίνουν αντιπροσωπευτική εικόνα.
Το πρόγραμμα προβολής του ΕΟΤ- Έμφαση στα έσοδα
Η στροφή στον ποιοτικό τουρισμό αποτελεί και στρατηγικό στόχο για τον ΕΟΤ. Σύμφωνα με τον γ.γ. του ΕΟΤ, κ. Δημήτρη Φραγκάκη, στόχος είναι να ενισχύσουμε την ηγετική θέση της Ελλάδας στον τουρισμό και να διατηρηθεί η ζήτηση σε υψηλά επίπεδα, δίνοντας έμφαση στην ποιότητα του τουρισμού και στα έσοδα, παρά στον αριθμό αφίξεων, και παράλληλα η κατανομή των εσόδων αυτών σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιφέρειες και σε όλες τις εποχές του έτους.
Στο πλαίσιο αυτό, o EOT έχει καταρτίσει 14μηνο πρόγραμμα συνδιαφήμισης σε 10 αεροπορικές εταιρίες και τουρ οπερέιτορ, ενώ συνεχίζεται η καμπάνια «Greece Does Have a Winter» η οποία θα επαναληφθεί και την επόμενη χρονιά.
Το πρόγραμμα προβολής και συνδιαφήμισης της Ελλάδας για το 2024, προϋπολογισμού 9,4 εκατ. ευρώ, θα βασίζεται σε δύο πυλώνες: την απευθείας προβολή σε μέσα του εξωτερικού και σε πλατφόρμες τουρισμού και το πρόγραμμα συνδιαφήμισης σε διαφορετική λογική για τουρ οπερέιτορ και αεροπορικές εταιρίες.
Σύμφωνα με τον κ. Φραγκάκη, αγορές-στόχος θα είναι όσο το δυνατόν περισσότερες χώρες με έμφαση στις παραδοσιακές ευρωπαϊκές αγορές και στην Αμερικανική αγορά. Στις νέες αγορές, ο ΕΟΤ στρέφεται στην Κίνα, όπου αυξάνονται οι πτήσεις για τη χώρα μας από τον Απρίλιο, στην Ινδία, στις Αραβικές χώρες από όπου η ζήτηση είναι «αδικαιολόγητα χαμηλή» αλλά και στην Κορέα, την Ιαπωνία και τη Λατινική Αμερική.
Το revenge travel ήρθε για να μείνει
Όσον αφορά τις επιδόσεις των Ελληνικών ξενοδοχείων το 2024, ο κ. Χατζής εκτιμά ότι η νέα χρονιά θα χαρακτηριστεί από ήπια ανάπτυξη σε σχέση με το 2023, συνεχίζοντας την σταδιακή ανοδική πορεία του κλάδου μετά την πανδημία.
Όλα δείχνουν ότι θα έπρεπε να μην πηγαίνουμε καλά, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων όπως η γεωπολιτική αστάθεια, η ακρίβεια, η κοινωνική κατάσταση, η άνοδος των επιτοκίων και η ακρίβεια στις βασικές αγορές εισερχόμενου τουρισμού, όμως όλοι οι δείκτες, όπως τα σλοτ και οι προκρατήσεις, κινούνται ανοδικά, ανέφερε ο κ. Βασιλικός. Αυτό δείχνει είτε ότι έχουμε υποτιμήσει το revenge tourism είτε ότι υπάρχει αλλαγή συμπεριφοράς των ταξιδιωτών που ήρθε για να μείνει, καθώς οι ταξιδιώτες συνεχίζουν να δαπανούν ποσά του διαθέσιμου εισοδήματος στα ταξίδια σε βάρος άλλων εξόδων.