Η πανδημία του κορωνοϊού προκάλεσε αναταράξεις στις οικονομίες των χωρών σε παγκόσμιο επίπεδο.
Εκτός από τις σοβαρές συνέπειες, επέφερε μεγάλες αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων δημιουργώντας όμως παράλληλα και ένα παράθυρο ευκαιρίας και νέες προοπτικές ανάπτυξης. Ιδιαίτερα στον τουρισμό, ο οποίος είναι και ένας από τους τομείς που επλήγη περισσότερο, οι αλλαγές στην εξυπηρέτηση και διαχείριση των πελατών, ήρθαν για να μείνουν. Γενικότερα, η μεταβολή του μοντέλου του τουρισμού λόγω του κορωνοϊού, ενδυνάμωσε τις απευθείας κρατήσεις στα ξενοδοχεία, καθώς και τη χρήση των διαδραστικών μέσων που αφορούν σε απομακρυσμένες δραστηριότητες και ψηφιακές δράσεις.
Συνεπώς, το ψηφιακό μάρκετινγκ αναδεικνύεται πια ως το πλέον χρήσιμο αλλά και απαραίτητο εργαλείο για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Μπορεί να βοηθήσει το ξενοδοχείο, είτε μικρό είτε μεγάλο, να ανακτήσει τα χαμένα έσοδα καθώς και να δημιουργήσει περισσότερα έσοδα. Σε αυτήν την δύσκολη περίοδο, είναι σημαντικό να έχει κανείς προβάδισμα από τους ανταγωνιστές. Εξάλλου, τα στατιστικά στοιχεία των τελευταίων ερευνών σχετικά με την ψηφιακή παρουσία των ξενοδοχείων, είναι συντριπτικά:
Κατ’ επέκταση, η σημαντικότητα της ψηφιακής εικόνας του ξενοδοχείου και της Online προβολής του στις αντίστοιχες αγορές και στους στοχευμένους υποψήφιους πελάτες, είναι πολύ σημαντική.
Μία καλή εικόνα μπορεί να λειτουργήσει θετικά και μία κακή εικόνα μπορεί εύλογα να λειτουργήσει αρνητικά σε ένα ξενοδοχείο. Για το λόγο αυτό, αλλά και για την πολυπλοκότητα των συστημάτων, το καλύτερο που θα μπορούσε να κάνει κανείς, είναι να απευθυνθεί στους ειδικούς, όπως είναι η εταιρεία Panadvert, η οποία διαχειρίζεται την Online προβολή σε πολλά μεγάλα ξενοδοχεία.
Το παράδειγμα πελάτη της Panadvert, για τη σημασία της σωστής και αποτελεσματικής Online παρουσίας, είναι χαρακτηριστικό και διαφωτιστικό: Μόλις τον περασμένο Μάιο, η διαφημιστική δαπάνη ξενοδοχείου της τάξεως των 6.000 ευρώ, έφερε απευθείας κρατήσεις ύψους 300.000. Σχετικά, ο ιδρυτής της Panadvert κ. Γιάννης Γιαννάτος, επεσήμανε ότι το χτίσιμο του brand ενός ξενοδοχείου, είναι πολύ σημαντικό, εφόσον εύλογα ο πελάτης εμπιστεύεται περισσότερο το ξενοδοχείο το οποίο γνωρίζει. Συνεπώς, παρατηρείται το φαινόμενο, τα ξενοδοχεία που είχαν επενδύσει σωστά σε όλους τους τομείς του digital marketing τα προηγούμενα χρόνια, να είναι αυτά που τώρα, στη δύσκολη εποχή που διανύουμε, εξαργυρώνουν αυτή τους την επένδυση. Είναι εμφανής η διαφορά, εφόσον κάποια ξενοδοχεία τείνουν να αγγίξουν full πληρότητες για τον Ιούνιο, ενώ άλλα ξενοδοχεία βρίσκονται κάτω του 25% και αυτό αποδίδεται ξεκάθαρα στη στρατηγική και το marketing του ξενοδοχείου.
Επιπλέον, ο κ. Γιαννάτος τόνισε ότι λόγω της στενής περιόδου και των last minute κρατήσεων, ο ανταγωνισμός του ποιος θα κερδίσει πρώτος τον πελάτη, έχει ανέβει κατακόρυφα και έτσι η κράτηση κρίνεται σε πολύ μικρές λεπτομέρειες, όπως είναι για παράδειγμα η online προβολή και η online διαφήμιση, όσο και η εν γένει ψηφιακή παρουσία με το σωστό υλικό, εικόνες, video και άλλα στοιχεία.
Τέλος, στην ερώτηση εάν το digital marketing μπορεί να γίνει in-house από τα ξενοδοχεία, ο κ. Γιαννάτος ανέφερε ότι είναι τόσο πολύπλοκος ο ψηφιακός κόσμος και απαιτείται τόσο μεγάλη επένδυση σε συνεχή εκπαίδευση του εξειδικευμένου προσωπικού που είναι αδύνατον ένα ξενοδοχείο να καταφέρει αυτό που μπορεί να κάνει ένα digital agency. Και στην Ελλάδα, εκτός από την Panadvert, υπάρχουν αξιόλογα agencies που θα πρέπει οι ξενοδόχοι να τα εμπιστευτούν για να μπορέσουν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί σε αυτές τις δύσκολες εποχές.
Το ψηφιακό μάρκετινγκ είναι η ψυχή της ξενοδοχειακής επιχείρησης, εφόσον η συνεχής ανταπόκριση και η αλληλεπίδραση με την αγορά και τους πελάτες έχει μεγάλη σημασία, όχι μόνο για τη διατήρηση της επαφής με τους υφιστάμενους πελάτες, αλλά και για την συνεχή προσέγγιση των νέων πελατών.
Το μήνυμα που θα στείλει η επιχείρηση, θα πρέπει να είναι αυθεντικό, σχετικό και να απευθύνεται στοχευμένα και με σαφήνεια στους κύκλους ενδιαφέροντος. Για παράδειγμα ,τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν αφορούν μόνο σε μία επαναλαμβανόμενη ανάρτηση. Πρόκειται για την αλληλεπίδραση με τους εν δυνάμει επισκέπτες, με τρόπο που θα τους μετατρέψει σε πραγματικούς επισκέπτες. Αναμφισβήτητα, κάθε επιχείρηση χρειάζεται ισχυρή παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μόνο ένας ειδικός στο digital marketing μπορεί να το πετύχει αυτό. Αντί ένα ξενοδοχείο να «βομβαρδίζει» τους πελάτες με συνεχείς αναρτήσεις διακινδυνεύοντας να γίνει αδιάφορο, ακόμη και κουραστικό, οι ειδικές ομάδες του digital marketing διερευνούν το brand και σχεδιάζουν ένα πολύ αποτελεσματικό μάρκετινγκ που προσαρμόζεται στις ανάγκες του ξενοδοχείου, εστιάζει στην ενίσχυση του brand και συμβάλλει στην αύξηση του πελατολογίου της επιχείρησης. Εξάλλου η συνέπεια είναι το παν και οι δημιουργικές ομάδες θα διασφαλίσουν ότι η δημόσια εικόνα του ξενοδοχείου θα υφίσταται σε σταθερή βάση, παρουσιάζοντας μια ισχυρή, αδιαίρετη παρουσία και μια κοινή φιλοσοφία σε πολλά σημεία επαφής που οι άνθρωποι μπορούν να αισθανθούν και να βιώσουν, καθιστώντας το brand αναγνωρίσιμο.
Πράγματι, η λίστα των λόγων για τους οποίους το ψηφιακό μάρκετινγκ είναι απαραίτητο στην ξενοδοχειακή βιομηχανία, είναι ατέλειωτη. Εν κατακλείδι όμως, οι βασικότεροι λόγοι που είναι και ζωογόνοι για την επιχείρηση, είναι οι εξής:
Τέλος, όντας στον κλάδο των υπηρεσιών φιλοξενίας, είναι σημαντικό να υπάρχει μια συνεπής, ενεργή, αποτελεσματική και θετική εικόνα στον ψηφιακό κόσμο.
Κεντρική φωτογραφία | Credits: Photo George Lizardos