Oι ενώσεις αερομεταφορών A4E και ACI Europe ασκούν κριτική στην έλλειψη συντονισμού όσον αφορά στο άνοιγμα των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ στις πτήσεις, και διαμαρτύρονται ότι κάθε κράτος-μέλος εφαρμόζει διαφορετική πολιτική, πράγμα που εμποδίζει την επανεκκίνηση των αερομεταφορών και εντείνει την αβεβαιότητα.
Οι χώρες της ζώνης Σένγκεν δεν ακολούθησαν τις προτάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, ανοίγοντας τα σύνορά τους σε χώρες εκτός ΕΕ χωρίς από κοινού σχέδιο, όπως τονίζουν οι δύο φορείς σε ανακοίνωσή τους.
Τα κράτη-μέλη είχαν συμφωνήσει ωστόσο σε μια κοινή γραμμή σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Αντί αυτού, λειτούργησαν μονομερώς, εντείνοντας την αβεβαιότητα σχετικά με το ποιοι πολίτες επιτρέπεται να ταξιδέψουν που και δημιουργώντας χάος στις ταξιδιωτικές απαγορεύσεις και τους ελέγχους συνόρων στην Ευρώπη.
Η ΕΕ άνοιξε στις αρχές Ιουλίου τα εξωτερικά σύνορα με 14 μη Ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες περιλαμβάνονται η Αλγερία, η Αυστραλία, η Γεωργία, η Ιαπωνία, ο Καναδάς, το Μαρόκο, το Μαυροβούνιο, η Νέα Ζηλανδία, η Σερβία, η Ν. Κορέα, η Ταϋλάνδη, η Τυνησία και η Ουρουγουάη.
Στην ανακοίνωσή τους, οι φορείς A4E και ACI Europe δίνουν παραδείγματα που στηρίζουν τη θέση ότι κάθε χώρα λειτουργεί μονομερώς. Η Ελλάδα απαγορεύει την είσοδο Σέρβων, μη ακολουθώντας τις προτάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και παραβιάζοντας την ευρωπαϊκή αρχή κατά των διακρίσεων, αναφέρουν οι φορείς. Επιπλέον, το Βέλγιο συνεχίζει να έχει κλειστά σύνορα για ταξιδιώτες από χώρες που βρίσκονται στη λίστα του Συμβουλίου, η Γερμανία άνοιξε τα σύνορά της σε 8 χώρες και σκοπεύει να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με την Κίνα, την Ιαπωνία και τη Ν. Κορέα ώστε να αρθούν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί. Τέλος, ως παράδειγμα αναφέρεται και η Ουγγαρία η οποία ανακοίνωσε ότι αρχικά δεν θα ανοίξει τα σύνορά της σε χώρες εκτός της ΕΕ πλην της Σερβίας.
Αυτές οι διαφορετικές εθνικές προσεγγίσεις ζημιώνουν την εσωτερική αγορά και θα επιβραδύνουν την επείγουσα ανάγκη για ανάκαμψη στον τουρισμό και τις αερομεταφορές, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της A4E, Thomas Reynaert.
Η κατάσταση αυτή δημιουργεί επίσης συνθήκες ανισόρροπου ανταγωνισμού εντός της Ευρώπης σε μια περίοδο όπου οι αερομεταφορές συνεχίζουν να πασχίζουν για την επιβίωσή τους, τόνισε.