Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν να θέσουν ένα σύνολο κριτηρίων, ούτως ώστε να γίνει ευκολότερη η κατανόηση των ταξιδιωτικών περιορισμών αλλά και η αναφορά των κρουσμάτων κορωνοϊού.
Με τη συμφωνία αυτή, η ΕΕ ελπίζει ότι θα αποφευχθούν οι αρνητικές εκπλήξεις και οι αιφνιδιασμοί στα ταξίδια, ενώ παράλληλα λειτουργήσει υποστηρικτικά στην αποφυγή επιπλέον διαταραχών που προκαλούνται από την πανδημία. Οι συστάσεις που υιοθετήθηκαν περιλαμβάνουν ένα νέο εβδομαδιαίο χάρτη “traffic light”, ο οποίος θα λειτουργεί όπως τα φανάρια στη ρύθμιση της κυκλοφορίας. Ο εν λόγω χάρτης θα εκδίδεται από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων, θα αποτυπώνει την επιδημιολογική κατάσταση της κάθε χώρας, καθώς και τις διαφορές που διακρίνονται από την μια στην άλλη. Οι τρεις κατηγορίες στις οποίες θα υπάγονται οι χώρες είναι οι εξής:
Οι ανωτέρω κατηγορίες θα βασίζονται σε ένα σύνολο δεδομένων που θα συγκεντρώνονται από κάθε χώρα.
Μεταξύ άλλων, οι νέες οδηγίες ορίζουν πόση προσοχή θα πρέπει να δίνεται όταν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί αρχίζουν να εφαρμόζονται καθώς μια χώρα περνάει από την μια κατηγορία στην άλλη.
Ειδικότερα, ένα κράτος- μέλος το οποίο προτίθεται να εφαρμόσει περιορισμούς, οφείλει να ενημερώσει την πληγείσα χώρα και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τουλάχιστον 48 ώρες πριν. Εν συνεχεία, οι επιχειρήσεις όπως επίσης και το κοινό θα πρέπει να λαμβάνουν σαφείς, περιεκτικές και έγκυρες πληροφορίες τουλάχιστον 24 ώρες πριν την εφαρμογή των νέων μέτρων.
Σε σχετική δήλωσή του ο Γερμανός υπουργός Μάικλ Ροθ δήλωσε ότι η πανδημία του κορωνοϊού έχει αναστατώσει την καθημερινότητα των πολιτών με πολλούς τρόπους, προσθέτοντας ότι τα περιοριστικά μέτρα έχουν επιφέρει δυσκολίες για πολλούς ευρωπαίους, όπως το να πάνε στην δουλειά τους, στο πανεπιστήμιο ή να επισκεφθούν ένα αγαπημένο πρόσωπο. Παράλληλα, ο κ. Ροθ ανέφερε ότι είναι καθήκον όλων να διασφαλίσουν τον συντονισμό των μέτρων που θα επηρεάσουν την κυκλοφορία και θα παρέχονται στους πολίτες όλες οι απαραίτητες πληροφορίες, έτσι ώστε να μπορούν να λαμβάνουν τις κατάλληλες αποφάσεις για τις μετακινήσεις τους.
Σημειώνεται ότι οι ανωτέρω προτάσεις δεν έχουν νομικά δεσμευτική ισχύ και η απόφαση για το εάν θα εφαρμοστούν ή όχι, είναι στην διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε κράτους-μέλους.