Έσοδα σχεδόν 500 εκατ. ευρώ (497 εκατ. ευρώ) από επισκέπτες, εκθέτες και πρόσθετες δαπάνες που σχετίζονται με εκθέσεις, περισσότερες από 4.000 θέσεις εργασίας και συνεισφορά 246 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ της Ελλάδας, ήταν η άμεση συμβολή του εκθεσιακού κλάδου στην ελληνική οικονομία το 2022, χρονιά ανάκαμψης του τομέα από την κρίση της πανδημίας.
Την ίδια χρονιά, ο εκθεσιακός κλάδος σημείωσε έσοδα (άμεσα, έμμεσα και προκαλούμενα) της τάξης του 1,062 δισ. ευρώ, είχε συμβολή 499 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ και υποστήριξε 8.400 θέσεις εργασίας, ενδεικτικά της δυναμικής του κλάδου των εκθέσεων στην Ελλάδα.
Τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνονται στη μελέτη της Oxford Economics για τη συμβολή των εκθέσεων στην ελληνική οικονομία, η οποία παρουσιάστηκε από τον Σύνδεσμο Οργανωτών και Κατασκευαστών Εκθέσεων Ελλάδος (ΣΟΚΕΕ) σε εκδήλωση, την Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου, σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του ΣΟΚΕΕ, σε συνεργασία με την UFI, την Παγκόσμια Ένωση του Εκθεσιακού Κλάδου.
Με βάση τα στοιχεία της μελέτης, το 2022 οι εκθέσεις στην Ελλάδα «κάλυψαν» περίπου 480.000 τ.μ. χώρου, ενώ με βάση τη συνολική οικονομική επίπτωση των 1,062 δισ. ευρώ και τη συνολική εκθεσιακή χωρητικότητα 147.500 τ.μ. της Ελλάδας (όπως αναφέρεται στον Παγκόσμιο Χάρτη Χώρων της UFI), τα συνολικά έσοδα ανά τετραγωνικό μέτρο χωρητικότητας ανήλθαν σε περίπου 7.200 ευρώ. Παράλληλα, η μέση άμεση δαπάνη ανά τ.μ. χωρητικότητας εκθεσιακού χώρου ανήλθε σε 3.400 ευρώ, έναντι 2.500 ευρώ στην Ευρώπη, δηλαδή 40% επάνω από τη μέση Ευρωπαϊκή απόδοση.
Εντυπωσιακά ήταν και τα στοιχεία της μελέτης UFI Global Barometer Report, που παρουσίασε ο Nick Dugdale-Moore, Διευθυντής της UFI για την Ευρώπη, σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα είναι η δεύτερη ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά εκθέσεων στον κόσμο μετά την Ινδία, και με διαφορά η πρώτη στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με το 32ο Global Exhibition Barometer του UFI (συμμετείχαν 419 εταιρίες από 61 χώρες, Ιανουάριος 2024), η Ελλάδα θα είναι η κορυφαία αγορά συνεδριακού τουρισμού στην Ευρώπη το 2024 και η δεύτερη στον κόσμο μετά την Ινδία σε όρους ανάκαμψης, καθώς σύμφωνα με τις προβλέψεις των εταιριών, τα έσοδα θα ανακάμψουν στο 151% των επιπέδων του 2019, έναντι ανάκαμψης 106% των προπανδημικών επιπέδων το 2023.
Ωστόσο, ο συνεδριακός κλάδος στην Ελλάδα αντιμετωπίζει προβλήματα προσωπικού. Σε παγκόσμια κλίμακα, το 52% των εταιριών συνεδριακού τουρισμού σκοπεύει να αυξήσει τον αριθμό προσωπικού, με το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα να φτάνει στο 73%.
Ο πολλαπλασιαστής ΑΕΠ, που ανέρχεται σε 2,1, σημαίνει ότι για κάθε 1 ευρώ ΑΕΠ που παράγει ο εκθεσιακός κλάδος, η Ελληνική οικονομία απολαμβάνει επιπλέον 1,1 ευρώ από έμμεσες και προκαλούμενες δραστηριότητες, ενώ η κάθε θέση εργασίας στον κλάδο των εκθέσεων υποστηρίζει 1,1 επιπλέον θέσεις εργασίας στην υπόλοιπη οικονομία, σύμφωνα με το μέλος του Δ.Σ. του ΣΟΚΕΕ και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΡΟΤΑ Α.Ε., κ. Αλέξη Λαγουδάκη. "Αν μάλιστα συμπεριλάβουμε τις επιπτώσεις των εμπορικών συναλλαγών μεταξύ εκθετών και επισκεπτών, τότε οι πολλαπλασιαστές εκτοξεύονται και γίνονται μεγαλύτεροι του 6. Ελάχιστοι είναι οι κλάδοι της οικονομίας που παράγουν τέτοια πολλαπλασιαστικά οφέλη!», πρόσθεσε.
O Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Νικόλαος Παπαθανάσης, στην ομιλία του τόνισε ότι ο εκθεσιακός κλάδος έχει μεγάλη αξία για την ελληνική οικονομία, καθώς εισφέρει σημαντικά έσοδα. «Η συμβολή αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς κάθε ευρώ μετράει για να μπορέσουμε να πετύχουμε τους στόχους μας», τόνισε, προσθέτοντας ότι «το 2024 θα είναι χρονιά ανάπτυξης, αναμένουμε ανάπτυξη 2,9%, η οποία μπορεί να επιτευχθεί με το μεγαλύτερο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων που θα τρέξει το 2024».
Η Υφυπουργός Τουρισμού κα Έλενα Ράπτη τόνισε: «Η ελληνική εκθεσιακή βιομηχανία είναι ακμάζουσα, είναι υπεύθυνη και έχει σημαντικές προοπτικές για να προχωρήσει ακόμη πιο μπροστά. Η χώρα μας βρίσκεται στο επίκεντρο μιας ακτίνας αγορών που ξεπερνάνε τα 150 εκατ. κατοίκους και μπορεί να αποτελέσει το εμπορικό επίνειο των επιχειρήσεων απ’ όλον τον κόσμο που αναζητούν διαύλους επικοινωνίας με αυτές τις αγορές. Στο Υπουργείο Τουρισμού έχουμε προτάξει τον εκθεσιακό τουρισμό, σε διακριτή θέση και στρατηγική από τον συνεδριακό τουρισμό. Και οι δύο αυτές μορφές τουρισμού και ιδιαίτερα ο εκθεσιακός, είναι ιδιαίτερα σημαντικές γιατί εξασφαλίζουν επισκεψιμότητα στη χώρα 12 μήνες τον χρόνο και γιατί το επίπεδο των επισκεπτών είναι ιδιαίτερα υψηλό σε σχέση με τον μαζικό ή άλλες μορφές τουρισμού».
Ο Πρόεδρος του ΣΟΚΕΕ και Διευθύνων Σύμβουλος των Εκθέσεων Ποσειδώνια Α.Ε., κ. Θεόδωρος Βώκος, δήλωσε: «Τα αποτελέσματα της μελέτης της Oxford Economics που παρουσιάσαμε σήμερα επιβεβαιώνουν τη θετική επίδραση του κλάδου στην κοινωνική, χρηματοοικονομική και επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα και τα πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ελληνική οικονομία. Ο δρόμος της ανάπτυξης είναι ανοιχτός για τον κλάδο μας και ο ΣΟΚΕΕ, συνεπής στο όραμα και τους στόχους των μελών του, αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για να φέρουμε αυτήν την ανάπτυξη πιο γρήγορα και για όλους. Σε αυτήν την κατεύθυνση κινείται και η πρωτοβουλία μας για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε συνεργασία με το ALBA, το οποίο έχει σκοπό να παρουσιάσει τις επαγγελματικές ευκαιρίες που παρουσιάζει ο κλάδος των εκθέσεων αλλά και να καλύψει τις ανάγκες σε εξειδικευμένο προσωπικό που έχουν τα μέλη μας.».
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, παρουσιάστηκε και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ΣΟΚΕΕ - ALBA από τον Πρύτανη του ALBA Graduate School, Κώστα Αξαρλόγλου και τον Δρα Κυριάκο Ποζρικίδη, Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΔΕΘ - HELEXPO Α.Ε. και Αντιπρόεδρο του ΣΟΚΕΕ.
Πρόκειται για ένα Executive Programme in Exhibition and Events Management, που απευθύνεται σε νέα στελέχη, φοιτητές και ανέργους που θέλουν να στραφούν προς τον εκθεσιακό κλάδο. Το πρόγραμμα οδηγεί σε πιστοποίηση με μίγμα διδασκόντων ακαδημαϊκων και praktitioner, και θα έχει διάρκεια τριών μηνών, με εκκίνηση στις 13 Απριλίου και για κάθε Σάββατο, στις εγκαταστάσεις του ALBA.
Η απουσία πανεπιστημιακής σχολής για την εκθεσιακή βιομηχανία συνεπάγεται έλλειψη πληροφόρησης για τις ευκαιρίες καριέρας που παρουσιάζονται στον κλάδο αυτό, και αυτό το κενό έρχεται να καλύψει ο ΣΟΚΕΕ. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα καλύπτει όλες τις πτυχές του κλάδου, παρουσιάζοντας τον τρόπο λειτουργίας και τις ανάγκες των εταιρειών διοργάνωσης εκθέσεων, κατασκευής περιπτέρων αλλά και των εκθεσιακών κέντρων.
Την εκδήλωση χαιρέτησε και ο Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΣΕΤΕ, κ. Αλέξανδρος Θάνος, ο οποίος αναφέρθηκε στην ανάγκη εμπλουτισμού του βιώσιμου μετασχηματισμού μέσα από την ενίσχυση του Εκθεσιακού Τουρισμού (MICE). Επεσήμανε τη σημασία των επενδύσεων σε υποδομές και την απαίτηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου εθνικής στρατηγικής για την προβολή του MICE, με τη σύμπραξη δυνάμεων όπως ΣΟΚΕΕ, HAPCO, TCB, ACVB, ΣΕΤΕ και Marketing Greece, σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ. Τέλος, αναφέρθηκε στην απαραίτητη επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα των εκθέσεων, τόσο παρακολουθώντας προγράμματα εκπαίδευσης –όπως αυτά του ΙΝΣΕΤΕ– όσο και μέσα από συμπράξεις που οδηγούν στη δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων, όπως αυτή του ΣΟΚΕΕ με το ALBA Business School.