Ε. Φτακλάκη: Το Ν. Αιγαίο θα «παίξει» στο παγκόσμιο χάρτη των προορισμών εμπειρίας

24-04-14 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ

Χρειάζεται ένα ευρύτερο στρατηγικό πλαίσιο συντονισμού και ανάπτυξης συνεργειών, καθώς και μια ολοκληρωμένη Ευρωπαϊκή Θαλάσσια πολιτική, προκειμένου να ενισχυθεί περαιτέρω το διαφοροποιημένο τουριστικό προϊόν της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και ειδικότερα ο θαλάσσιος τουρισμός της. Στόχος είναι η περιφέρεια να καταστεί ένας από τους κορυφαίους προορισμούς της βιομηχανίας εμπειρίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Βασικό «όχημα» των αναπτυξιακών αυτών στόχων αποτελεί ο παράκτιος και θαλάσσιος τουρισμός, ο οποίος αναμένεται να αυξηθεί κατά 2-3% μέχρι το 2020.

Αυτά ήταν μερικά κεντρικά σημεία στα οποία αναφέρθηκε η αντιπεριφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, κ. Ελευθερία Φτακλάκη, κατά την ομιλία της για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες του Παράκτιου και Θαλάσσιου Τουρισμού στην ΕΕ, στο πλαίσιο της 4ης συνεδρίασης της Γενικής Συνέλευσης Επιτροπής Νησιών της CRPM το απόγευμα της Τετάρτης 23 Απριλίου στο Rodos Palace.  

Όπως επισήμανε η κυρία Φτακλάκη, το αναπτυξιακό μοντέλο της περιφέρειας στηρίζεται στον τουρισμό, καθώς αυτός συμμετέχει με ποσοστό μεγαλύτερο του 80% στο περιφερειακό ΑΕΠ και εκπροσωπεί το 65% στην απασχόληση. Κεντρική αναπτυξιακή επιλογή της περιφέρειας για το 2014-2020, όπως είπε, αποτελεί η Ενίσχυση της Ανταγωνιστικότητάς της και η «Ποιότητα στο τουριστικό και πολιτιστικό προϊόν σε συνθήκες αειφορίας, χώρος σύγχρονης έρευνας και επενδύσεων  υψηλής τεχνολογίας».

Στόχος είναι η περιφέρεια Ν. Αιγαίου να αποτελέσει έναν από τους κορυφαίους προορισμούς της βιομηχανίας της εμπειρίας (τουρισμός, πολιτισμός, δημιουργική βιομηχανία) παγκοσμίως μέσα από την υιοθέτηση μιας στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης, διαφοροποίησης του προϊόντος και δημιουργίας ταυτότητας προορισμού.

Ένας από τους τρόπους επίτευξης της διαφοροποίησης του τουριστικού προϊόντος, είπε η κυρία Φτακλάκη, είναι η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει η Γαλάζια Ανάπτυξη, η οποία αποτελεί τη θαλάσσια διάσταση της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020».

Όσον αφορά στον τομέα τουρισμού, η γαλάζια ανάπτυξη ο καταδυτικός τουρισμός, τα θαλάσσια πάρκα, ο τουρισμός κρουαζιέρας, ο τουρισμός σκαφών αναψυχής (yachting), ο ναυταθλητισμός, ο γαστρονομικός τουρισμός, τα θαλάσσια θέρετρα, ο ιστιοπλοϊκός τουρισμός αποτελούν ταχέως αναπτυσσόμενες μορφές τουρισμού, με συνεχή αυξανόμενη ζήτηση και μπορούν να βρουν πρόσφορο έδαφος στα 48 νησιά της περιφέρειας, συμβάλλοντας κατά αυτόν τον τρόπο στην ανταγωνιστικότητα και την αειφορία της τουριστικής της βιομηχανίας, στη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης, στην αντιμετώπιση της εποχικότητας και στην διαφοροποίηση του εισοδήματος των νησιωτικών οικονομικών.

Οι προτάσεις της Ευρώπης

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζοντας την οικονομική, κοινωνική, αναπτυξιακή και περιφερειακή σημασία του παράκτιου και θαλάσσιου τουρισμού προσδιόρισε κάποιες προτάσεις που μπορούν να συμβάλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη του κλάδου στις παράκτιες περιοχές της Ευρώπης. Η Επιτροπή θα συνεργαστεί με τα κράτη μέλη, τις περιφερειακές και τοπικές αρχές και τον κλάδο για την υλοποίηση των προτάσεων αυτών.

Οι προτάσεις  της Ευρωπαϊκή Επιτροπής για τον θαλάσσιο και παράκτιο τουρισμό είναι οι εξής:

-Να ενθαρρύνει την διαφοροποίηση και ενοποίηση τόσο των παράκτιων όσο και των τουριστικών προορισμών της ενδοχώρας, μέσα από διάφορα διακρατικά θεματικά δρομολόγια όπως πολιτισμού, θρησκευτικού τουρισμού ή αρχαίων εμπορικών οδών.

-Εκπόνηση μελέτης για τον τρόπο βελτίωσης της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών και τον σχεδιασμό καινοτόμων τουριστικών στρατηγικών για τα (απομονωμένα) νησιά.

-Εκπόνηση μελέτης για τον εντοπισμό καινοτόμων πρακτικών για την αναβάθμιση των υπαρχουσών μαρίνων  και την κατασκευή νέων.

-Οι παράκτιοι προορισμοί να προβούν στις κατάλληλες ενέργειες για την ανάπτυξη τουρισμού βασισμένου στην πολιτιστική κληρονομιά, τη δημιουργία  υποβρύχιων αρχαιολογικών πάρκων (σύμφωνα με τις προτάσεις της  UNESCO) καθώς και του οικοτουρισμού και του τουρισμού υγείας.

-Στήριξη της ανάπτυξης διακρατικών και διαπεριφερειακών συμπράξεων, δικτύων, συνεργατικών σχηματισμών και στρατηγικών έξυπνης ειδίκευσης.

-Προώθηση του διαλόγου σε πανευρωπαϊκό επίπεδο μεταξύ των διοργανωτών κρουαζιερών, λιμένων και ενδιαφερόμενων φορέων του παράκτιου τουρισμού.

-Μεγαλύτερη διαθεσιμότητα και πληρότητα των δεδομένων για τον παράκτιο και θαλάσσιο τουρισμό. «Πρόσφατα, μάλιστα, ξεκίνησε η λειτουργία του Παρατηρητηρίου Βιώσιμου Τουρισμού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στη Ρόδο που αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά στο κομμάτι αυτό», είπε η κυρία Φτακλάκη.

Το κομμάτι των συνεργειών, είπε η αντιπεριφερειάρχης, όπως η ανάπτυξη δικτύων μεταξύ των τουριστικών περιφερειών, «όπως έχουμε δημιουργήσει το Δίκτυο Πολυνησιακών Περιφερειών στην Ελλάδα (Β. Αιγαίο-Ν. Αιγαίο-Ιόνια Νησιά)», θα βοηθήσει σημαντικά στην ενδυνάμωση του τουριστικού προϊόντος μέσω της ανταλλαγής τεχνογνωσίας, της δημιουργίας κοινών πακέτων,  θαλάσσιων διαδρομών, της κρουαζιέρας και του yachting. Επίσης, τα νέα εργαλεία της ΕΕ και τα νέα χρηματοδοτικά προγράμματα μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη του θαλάσσιου και παράκτιου τουρισμού. Εργαλεία όπως  η Μακροπεριφερειακή Στρατηγική και οι στρατηγικές των θαλάσσιων λεκανών, ενώ στο άρθρο 6 του Κανονισμού για την Ευρωπαϊκή Εδαφική Συνεργασία μεταξύ των επενδυτικών προτεραιοτήτων στο πλαίσιο της διακρατικής συνεργασίας συγκαταλέγεται και η ανάπτυξη και εφαρμογή Μακροπεριφερειακών στρατηγικών.

 

διαβάστε ακόμα

ΠΟΞ | "Γονατίζουν" τα ελληνικά ξενοδοχεία Τέλη και Φόροι - οι στρεβλώσεις, ο ανταγωνισμός και οι βραχυχρόνιες
Historic Hotels of Europe Awards 2024: Αυτά είναι τα 4 Ελληνικά ξενοδοχεία που βραβεύθηκαν
Alltours: 4 νέα ξενοδοχεία στην Ελλάδα το 2025 – Ενισχυμένο πρόγραμμα στα μικρά Ελληνικά νησιά
Η κίνηση Μουσείων και Αρχαιολογικών Χώρων τον Ιούλιο
Resort and Residential Forum/ Αθήνα: Η Marriott επενδύει σε νέες επώνυμες κατοικίες στην περιοχή ΕΜΕΑ
Σαντορίνη και Μύκονος είχαν τις μεγαλύτερες απώλειες τζίρου σε καταλύματα και εστίαση το καλοκαίρι
Amex GBT: Το 95% των ταξιδιωτών θεωρούν θετική τη συμβολή ΑΙ στα επαγγελματικά ταξίδια
Marriott Bonvoy: Προβλέψεις για τα ταξίδια το 2025 – Περισσότερες διακοπές, νέες τάσεις, αυξημένη χρήση Α.Ι.
Όμιλος Mitsis | 400.000 επισκέπτες ετησίως, 5.000 εργαζόμενοι, 4.000 προμηθευτές....
Βιωματική επίσκεψη του ΠΜΣ «Διοίκηση Επιχειρήσεων Φιλοξενίας και Τουρισμού» σε τυροκομείο και οινοποιείο