Με φόντο το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για την Αθήνα, τις συνέργειες δημόσιου-ιδιωτικού τομέα στον τουρισμό, την πράσινη μετάβαση, την έμφαση στο μάνατζμεντ περισσότερο από την προώθηση του προορισμού και την ανάγκη σύστασης ενιαίας αρχής που θα εξισορροπεί τις ανάγκες τουρισμού-καθημερινότητας στην πόλη, ξεκίνησε το 9ο Travel Trade Athens.
Η κορυφαία ετήσια επαγγελματική διοργάνωση του Δήμου Αθηναίων στοχεύει για άλλη μια χρονιά στη δυναμική προβολή της Αθήνας στην παγκόσμια τουριστική αγορά, και διοργανώνεται στις 24 και 25 Απριλίου 2023. Εκτός από τις προγραμματισμένες συναντήσεις, φέτος περιλαμβάνει μια σειρά από περιηγήσεις και εμπειρίες, καθώς και την ειδική ενότητα, Τhis is Athens Agora, στην οποία οι Έλληνες επαγγελματίες του τουρισμού θα έχουν την ευκαιρία να πάρουν μέρος σε σεμινάρια και συζητήσεις, σχετικά με όλες τις νέες εξελίξεις και τάσεις στον αθηναϊκό τουρισμό.
Την ανάγκη για μια Ενιαία Αρχή (unitary authority) στα πρότυπα διεθνών μητροπόλεων, η οποία θα συντίθεται από το σύνολο των φορέων που ευθύνονται για την εύρυθμη λειτουργίας της πόλης, και θα έχει ως αντικείμενο την εξεύρεση λύσεων που θα εξισορροπούν τις ανάγκες των τουριστών και των κατοίκων, επισήμανε ο δήμαρχος Αθηναίων, κ. Κώστας Μπακογιάννης μιλώντας σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε η ΕΑΤΑ σήμερα σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τουριστική Ένωση ΕΤΟΑ, σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.
Ζητήματα όπως η κυκλοφοριακή συμφόρηση στο κέντρο της Αθήνας, τα οποία άπτονται πολλών διαφορετικών φορέων, θα μπορούν να αποτελούν αντικείμενο αποφάσεων από την Αρχή, η οποία θα διαθέτει σαφή ιεραρχία.
Ο κ. Μπακογιάννης επισήμανε ότι πρόκειται για πρόταση που κατέθεσε ο Δήμος και αφορά τη σύσταση φορέα μητροπολιτικού χαρακτήρα.
Ο γ.γ. του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Τουρισμού ΕΤΟΑ, κ. Tim Fairhurst, σε τοποθέτησή του κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου, υπογράμμισε τη σημασία των συνεργειών στη διαχείριση των προβλημάτων που σχετίζονται με την τουριστική ανάκαμψη των προορισμών, υπογραμμίζοντας την ιδιαίτερη σχέση του φορέα με την Αθήνα, 10 χρόνια μετά το πρώτο Travel Trade Athens.
Στο πλαίσιο αυτό τόνισε την ανάγκη μετάβασης της τουριστικής βιομηχανίας στην εποχή της αειφορίας. Αν θέλουμε ο τουρισμός να είναι βιώσιμος συντελεστής της ευρωπαϊκής οικονομίας θα πρέπει να ενδιαφερθούμε για την αειφορία και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Άλλωστε, τόνισε, η αειφορία αποτελεί κριτήριο επιτυχίας μιας επιχείρησης, καθώς, για παράδειγμα, ένα ξενοδοχείο που δεν μπορεί να παρουσιάσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμά του κινδυνεύει να «χάσει» διοργανώσεις συνεδρίων.
Οι ενδείξεις για τον τουρισμό στην Αθήνα το 2023 είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές, επισήμανε από την πλευρά του ο CEO της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» κ. Γιάννης Παράσχης. Πέρυσι οι πρώτοι 4 μήνες της χρονιάς ήταν «χαμένοι» για τα αεροδρόμια Αθήνας και Θεσσαλονίκης εξαιτίας της αβεβαιότητας του COVID, όμως οι περιφερειακοί προορισμοί που λειτουργούν από το Μάιο έως τον Οκτώβριο καρπώθηκαν την ανάκαμψη μετά την πανδημία, καθώς οι ταξιδιώτες προτιμούσαν να αποφύγουν το συνωστισμό των πόλεων.
Ωστόσο, από την 1η Ιανουαρίου του 2023 το αεροδρόμιο Αθηνών λειτουργεί υπό κανονικές συνθήκες σε επίπεδο κίνησης. Η διεθνής επιβατική κίνηση κατά το πρώτο τετράμηνο παρουσιάζει αύξηση 5% έναντι των περυσινών επιπέδων, και η εφετινή χρονιά αναμένεται να διαμορφωθεί σε ελαφρώς καλύτερα επίπεδα σε σχέση με το 2019.
Αμερικανοί και Ισραηλινοί είναι εκτός από επισκέπτες και επενδυτές στην πόλη δήλωσε και τόνισε ότι στόχος του αεροδρομίου είναι μέχρι το 2025 να αποτελεί το μοναδικό στον κόσμο που θα επιτύχει 100% εξάρτηση από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Παρόμοια εικόνα μετέφερε και ο πρόεδρος της Aegean, κ. Ευτύχης Βασιλάκης, αναφέροντας ότι η Αθήνα έχει αρχίσει να «δουλεύει» και πάλι ως city break προορισμός, δεδομένου ότι η χειμερινή σεζόν που μας πέρασε είχε σημαντική ανάκαμψη, χωρίς όμως να φτάσει στα επίπεδα του 2019 και προβλέποντας ότι η Αθήνα και Θεσσαλονίκη φέτος θα ξεπεράσουν τα προπανδημικά επίπεδα.
Ο κ. Βασιλάκης τόνισε ότι η Aegean προσφέρει φέτος συνολικά 15,2 εκατ. αεροπορικές θέσεις σε υπάρχοντες και νέους προορισμούς, κάνοντας λόγο για συνεχή αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Αθήνας με επενδύσεις σε πολλά μπουτίκ και πολυτελή ξενοδοχεία, αλλά και για αναβάθμιση του συνολικού επιπέδου του τουρισμού της πόλης.
Το «αφήγημα του υπερτουρισμού»
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο κ. Μπακογιάννης αμφισβήτησε το αφήγημα του υπερτουρισμού στην Αθήνα, η οποία φέτος αναμένεται να προσελκύσει 6,5 εκατ. τουρίστες, την ώρα που άλλες Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες που υποδέχονται μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών.
Αναγνώρισε δε τις σημαντικότερες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπισθούν, σε επίπεδο Δήμου, στην πρωτεύουσα και είναι συνέπεια της τουριστικής άνθησης, όπως η αύξηση στις τιμές των ενοικίων και η ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων, με στόχο να ελέγχεται ο κορεσμός των περιοχών της Αθήνας σε Airbnb και να διασφαλίζεται η ποιότητα της γειτονιάς. Η Αθήνα, είπε, είναι μια πόλη σε μετάβαση. Τα ζητούμενα για την Αθήνα, δήλωσε, είναι ο τουρισμός 365 ημέρες το χρόνο χάρη στην ηλιοφάνεια του προορισμού και τη διάχυσή του σε όλη την πόλη.
Ο κ. Fairhurst αναρωτήθηκε εάν είναι σκόπιμο να χρησιμοποιούμε τον όρο «υπερτουρισμός», καθώς πρόκειται, όπως είπε, για μια πρόκληση σε επίπεδο διαχείρισης.
Ο κ. Βασιλάκης από την πλευρά του ανέφερε ότι μόλις το 1,5% της συνολικής επιβάρυνσης της Αθήνας προέρχεται από τους τουρίστες της, και υπογράμμισε ότι οι υποδομές θα πρέπει να εξυπηρετούν κατοίκους και τουρίστες.
Η επισφράγιση μιας επιτυχημένης χρονιάς για τον αθηναϊκό τουρισμό
Το 9o Travel Travel Trade Athens που υλοποιείται μέσω της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του δήμου (ΕΑΤΑ), θα παρακολουθήσουν σήμερα και αύριο στην Αθήνα δημοσιογράφοι, που εκπροσωπούν σημαντικά διεθνή Μέσα Ενημέρωσης.
Οι προγραμματισμένες (B2B) συναντήσεις ανάμεσα στους Έλληνες και ξένους επαγγελματίες του Τουρισμού αναμένεται να ξεπεράσουν αυτές τις δύο ημέρες τις 1.600. Σε αυτές, θα συμμετέχουν περισσότεροι από 60 εκπρόσωποι ξένων εταιρειών από τον κλάδο του τουρισμού και των εκδηλώσεων, ενώ αντίστοιχα τον ελληνικό κλάδο θα εκπροσωπήσουν 100 επιχειρήσεις. Μέσω του 9ου Travel Trade Athens, η Αθήνα απευθύνεται σε αγορές - στόχους, κυρίως από χώρες της Ευρώπης και των Ηνωμένων Πολιτειών.
Το 9o Travel Travel Trade Athens, έρχεται να επισφραγίσει μια ιδιαίτερα επιτυχημένη χρονιά στον τουριστικό τομέα για την ελληνική πρωτεύουσα. Η Αθήνα, μέσα από τη στοχευμένη και συντονισμένη προσπάθεια της ΕΑΤΑ, και των βασικών πυλώνων της, του Τhis is Athens και του Γραφείου Συνεδρίων και Επισκεπτών (Τhis is Athens-CVB) κέρδισε για το 2022 το πρώτο βραβείο στα World Travel Awards, που αποτελούν θεσμό στον χώρο του διεθνούς τουρισμού.
Η ελληνική πρωτεύουσα βραβεύτηκε επίσης ως κορυφαίος Πολιτιστικός Προορισμός στον κόσμο (World's Leading Cultural City Destination 2022), ενώ κατέκτησε και δύο ακόμη ευρωπαϊκά βραβεία -Κορυφαίος Πολιτιστικός Προορισμός της Ευρώπης και Καλύτερο Γραφείο Συνεδρίων και Επισκεπτών της Ευρώπης.
Στη διεθνή κατάταξη του ICCA για τον συνεδριακό τουρισμό, η Αθήνα πέρυσι αναδείχθηκε 6η στην Ευρώπη και 8η στον κόσμο, ενώ φιλοξένησε περισσότερα από 130 διεθνή συνέδρια και εκδηλώσεις.
Σημειώνεται ότι από το 2013, το Travel Trade Athens έχει φιλοξενήσει πάνω από 700 buyers από 35 χώρες του κόσμου και έχει αποτελέσει αφορμή για περισσότερες από 19.500 B2B συναντήσεις μεταξύ Ελλήνων και ξένων εκπροσώπων του Τουρισμού. Η διοργάνωση υλοποιείται κάθε χρόνο από την Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ), μέσω του Γραφείου Συνεδρίων και Επισκεπτών που λειτουργεί υπό την “ομπρέλα” της ΕΑΤΑ, σε συνεργασία με την European Tour Operators Association (ETOA).
Το 9ο Travel Trade Athens 2023 υλοποιείται από την ΕΑΤΑ σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Τουρισμού (European Tourism Association – ETOA), στο πλαίσιο της πράξης «Ανάπτυξη και Προβολή της Τουριστικής και Πολιτιστικής Ταυτότητας της Αθήνας στην μετά-Covid εποχή», που έχει ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αττική 2014-2020», ΟΠΣ 5104609/Υποέργο 1.