Μεγάλες απώλειες εξαιτίας του κύματος προσφύγων στο νησί μετρούν φέτος οι ξενοδόχοι και οι άλλοι επιχειρηματίες της Λέσβου, γι αυτό και ζητούν τη λήψη μέτρων που θα στηρίξουν τον τουρισμό της την επόμενη τριετία, που προβλέπεται εξίσου δύσκολη με την εφετινή χρονιά.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ένωσης Ξενοδόχων Λέσβου, η μείωση των διανυκτερεύσεων και των εσόδων στα ξενοδοχειακά καταλύματα φέτος ξεπερνά το 30%.
Η Ένωση, σε συνεργασία με τους τοπικούς αντιπροσώπους των τουρ οπερέιτορ, κατέγραψε τις ακόλουθες απώλειες:
- Η Ολλανδική SUNDIO είχε προγραμματισμένη 3η πτήση (εβδομαδιαίως) από 3.7.2015 έως το τέλος της σεζόν, την οποία και δεν πραγματοποίησε. Οσον αφορά στις δυο άλλες πτήσεις της, που τις μοιράζεται με το Ηράκλειο Κρήτης, σταματούν στις 15 Οκτωβρίου αντί στις 29 Οκτωβρίου, με ενδεχόμενο να σταματήσει και νωρίτερα, λόγω χαμηλών πληροτήτων! Το 2016 «παίζεται»...
- Η Corendon έχει προγραμματίσει από την Ολλανδία 3 πτήσεις (εβδομαδιαίως) για όλη τη σεζόν του 2015, τις οποίες όμως τελικά απ' τον Αύγουστο 2015 μοιράζει (και τις 3) μ 'άλλους προορισμούς Ελλάδας και Τουρκίας. Το 2016 μιλά για 2 πτήσεις την εβδομάδα κι άγνωστο αν θα μοιρασθούν κι αυτές μ 'άλλους προορισμούς.
- Η Χάρτα της Transavia που χρησιμοποιούν όλοι οι Ολλανδοί Tour Operators (συμπληρωματικά με τις δικές τους) σταματά στις 3 Οκτωβρίου αντί στις 29 Οκτωβρίου.
- Η Αγγλική Thomas Cook απ 'το τέλος Αυγούστου του 2015 πετά με χαμηλή πληρότητα.
- Ο Tour Operator Ving Σουηδίας λόγω χαμηλής πληρότητας μειώνει το 212θέσιο αεροπλάνο σε 140 θέσεων.
- Η SPIES Δανίας (επίσης) μειώνει από αεροπλάνο 212 θέσεων σε 189 θέσεων το 2016.
- Ο Tour Operator BRAVA SUNTOURS Δανίας έφερνε 2 αεροπλάνα (εβδομαδιαίως) και λόγω χαμηλής πληρότητας απ 'τα μέσα Αυγούστου 2015 και μετά, τα μειώνει σ' ένα αεροπλάνο από 09/11/2015. Για Το 2016 θα μείνει μόνο το ένα, εκτός κι αν ... χαθεί κι αυτό!
-Η δανέζικη Århus λόγω χαμηλών πληροτήτων πιέζεται αφόρητα να σταματήσει.
- Η Φιλανδία με το ζόρι έβγαλε τη φετινή σεζόν και το 2016 η περίοδος αφίξεων αφίξεις Φιλανδών μείωνεται κατά δυο εβδομάδες (μια στην αρχή και μια στο τέλος της περιόδου).
- Η Τσεχία ακυρώνει το αεροπλάνο του 2016 και πάνε έτσι στράφι όλες οι προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση.
- Η Σλοβενία έρχεται μ 'ένα αεροπλάνο και με 3 Tour Operators των οποίων οι 2 σταμάτησαν 4 εβδομάδες νωρίτερα, δηλαδή στις 28 Αυγούστου του 2015. Το 2016 «παίζεται».
- Σε πολλά απ 'τα προαναφερθέντα αεροπλάνα πετούν αρκετοί μικροί και «ποιοτικοί» Tour Operators, οι οποίοι και βρίσκονται σ' αναμονή για το 2016, μη γνωρίζοντας τι θα «παιχθεί».
- Μεγάλος τουρ οπερέιτορ αντιμετωπίζει σοβαρά το ενδεχόμενο διακοπής της συνεργασίας του με τη Λέσβο.
- Αρκετές εποχικές μονάδες κλείνουν νωρίτερα 30-45 ημέρες κι άλλες ετήσιας λειτουργίας κλείνουν τμήματά τους και συρρικνώνουν δραστηριότητες.
- Οσον αφορά στα κρουαζιερόπλοια, λόγω της κακής εικόνας στο λιμάνι, μέχρι στιγμής ακυρώθηκαν πέντε προσεγγίσεις και προβλέπεται επίσης ακύρωση άλλων 2-3 προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου, συνολικού δυναμικού 6.000 επισκεπτών (με μέση κατά κεφαλή δαπάνη 60 ευρώ). Τα ίδια ισχύουν και για συνέδρια, εκδηλώσεις κλπ.
- Η αύξηση των επισκεπτών με πτήσεις τσάρτερ το 2014 σε σχέση με το 2013 στη Λέσβο, ήταν 36% και αναμένονταν και φέτος ανάλογα ποσοστά, που όμως περιορίστηκαν γύρω στο 6% σε σχέση με πέρυσι, ενώ για τον Αύγουστο του 2015 υπήρξε μείωση -3,5%.
Ως εκ τούτου, η Ένωση Ξενοδόχων, σε επιστολή της προς τους υπουργούς Οικονομικών, Οικονομίας-Ναυτιλίας-Τουρισμού και την πρόεδρο του ΕΟΤ, προτείνει σειρά μέτρων για να ανατραπεί ή να αντισταθμιστεί η δυσμενής συγκυρία:
1. Τη διατήρηση του σημερινού καθεστώτος συντελεστών ΦΠΑ, για μια ακόμα 5ετία.
2. Για το ίδιο διάστημα, μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών, υπέρ τρίτων επιβαρύνσεων, προστίμων, χαρατσιών, συγγενικών δικαιωμάτων κλπ, κατά 50%.
3. Οριστική εξαίρεση τουριστικών, ακριτικών, νησιωτικών (ιδιαίτερα των Πολύ Μικρών / Μικρών) επιχειρήσεων από την καταβολή ΕΝΦΙΑ ή άλλου αντίστοιχου χαρατσιού, αφού τα Μ2 για τη ξενοδοχειακή μονάδα, είναι ό, τι ακριβώς τα μηχανήματα για τη Βιοτεχνία - Βιομηχανία.
4. Στοχευμένη προβολή όλο το χρόνο, με ιδιαίτερη ανάδειξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
5. Εφαρμογή Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος, με άμεση δρομολόγηση του νέου Αναπτυξιακού Νόμου, ΕΣΠΑ και άλλων Κοινοτικών Πρωτοβουλιών / Προγραμμάτων με ιδιαίτερα κίνητρα ενίσχυσης ρευστότητας, επιχορηγήσεων, διευκολύνσεων, ελαφρύνσεων, απλούστευσης αδειοδοτήσεων / γραφειοκρατικών διαδικασιών κλπ, για τη Λέσβο και την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου γενικότερα.
6. H λύση του Λεσβιακού και γενικότερα του Ελληνικού προβλήματος, βρίσκεται στην πρόταση του Γάλλου Οικονομολόγου Τόμας Πικέτι «μετατροπής της Χώρας μας σε Ειδική Οικονομική Ζώνη της Ε.Ε.», πρακτική που εφαρμόσθηκε με επιτυχία στην πόλη Σέντσεν της Κίνας, προσελκύοντας επενδύσεις, κεφάλαια, ξεκινώντας πιλοτικά την εφαρμογή της από τη Λέσβο (και κατ' επέκταση από την Περιφ. Βορείου Αιγαίου).