Ο τουρισμός είναι ο ορισμός της λαϊκής οικονομίας

16-12-22 | ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ

Ο τουρισμός δεν είναι τομέας πολυτελείας για την ελληνική οικονομία, είναι ο ορισμός της λαϊκής οικονομίας καθώς εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι και μικροί επιχειρηματίες δραστηριοποιούνται σε αυτόν. Αυτό υπογράμμισε ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας κατά τη συζήτηση στη Βουλή των Ελλήνων για τον Προϋπολογισμό του 2023.

Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι δια μέσω του τουρισμού υποστηρίζεται ο πρωτογενής αγροτοδιατροφικός τομέας, καθώς το 88% των προμηθειών τροφίμων και ποτών των καταλυμάτων είναι ελληνικής παραγωγής.

Aναλυτικά η ομιλία του κ.Κικίλια

Το 2023 διαφαίνεται ως μια ακόμα χρονιά με διεθνή αβεβαιότητα και συνεχιζόμενες πολλαπλές κρίσεις. Η αξιοσημείωτη αντοχή και σταθερότητα στην κοινωνική συνοχή όπως και η αναπτυξιακή τροχιά της ελληνικής οικονομίας, είναι το αποτέλεσμα μιας συνεπούς κυβερνητικής πολιτικής και μιας ευρύτατης κοινωνικής πλειοψηφίας. 

Ο τομέας του τουρισμού ο οποίος στήριξε αποφασιστικά την ελληνική κοινωνία και την ελληνική οικονομία τα 10 χρόνια της οικονομικής κρίσης, λύγισε αναγκαστικά λόγω της πανδημίας αλλά επανήλθε δυναμικά το 2022 φτάνοντας την χρονιά ρεκόρ του 2019.  Ένας τομέας ο οποίος θα πρωταγωνιστήσει και το 2023 στην αναπτυξιακή τροχιά της χώρας και ο μόνος τομέας της οικονομίας που εμφανίζει τόσο ισόρροπη οριζόντια κατανομή του παραγόμενου πλούτου. 

Τι εννοώ; Δια μέσω του τουρισμού υποστηρίζεται ο πρωτογενής αγροτοδιατροφικός τομέας, καθώς το 88% των προμηθειών τροφίμων και ποτών των καταλυμάτων είναι ελληνικής παραγωγής. Τα χιλιάδες εμπορικά καταστήματα σε όλους τους τουριστικούς προορισμούς όπως και ο κλάδος της εστίασης, στην συντριπτική πλειοψηφία μικρές- οικογενειακές επιχειρήσεις, το 2022 αύξησαν σε διψήφιο ποσοστό τον τζίρο τους σε σχέση με το 2019. Αλλά όπως καλά γνωρίζετε, και στον τομέα των μεγάλων επενδύσεων σε έργα υποδομών και στον κλάδο των κατασκευών τα τουριστικά projects είναι η πλειονότητα. Να θυμίσω δε ότι τουλάχιστον 40 επαγγέλματα απασχολούνται γύρω από την κατασκευή.  

Με άλλα λόγια, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο τουρισμός δεν είναι τομέας πολυτελείας για την ελληνική οικονομία, είναι ο ορισμός της λαϊκής οικονομίας καθώς εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι και μικροί επιχειρηματίες δραστηριοποιούνται σε αυτόν. Με πολλαπλασιαστή που μπορεί να φτάνει και στο 2,6, καταλαβαίνετε το μέγεθος της συνεισφοράς του τουριστικού προϊόντος στην οικονομία μας. 

Και εδώ, για μία ακόμα φορά, πρέπει να δώσω συγχαρητήρια σε όλους ανθρώπους του τουρισμού για το υψηλό επίπεδο υπηρεσιών που παρέχει ο κλάδος, από τα ξενοδοχεία μέχρι τη μικρή ταβέρνα σε παραλία ενός μικρού νησιού ή σε έναν ορεινό προορισμό. 

Θέλω κύριες και κύριοι συνάδελφοι να προσθέσω στα παραπάνω θετικά στοιχεία, κάτι μη μετρήσιμο στην  προσφορά  του   τουρισμού  στη   χώρα: το τεράστιο θετικό αποτύπωμα στο brand name και τη φήμη της Ελλάδας στην υφήλιο. 30 εκ άνθρωποι κάθε χρόνο που στη συνέχεια γίνονται πολλαπλασιαστές της θετικής εμπειρίας τους από την επίσκεψη τους, μιλούν για μας.  

 Το χάσμα ανάμεσα στους πολιτικούς και την κοινωνία μεγαλώνει 

Να πω εδώ πως δυστυχώς αυτές τις μέρες ζούμε και το  αντίστροφο,  σκιές  σκανδάλων  στο      ευρωπαϊκό κοινοβούλιο. Δυστυχώς αυτή η υπόθεση θίγει την πολιτική και τους  πολιτικούς ως  θεσμικούς πυλώνες της δημοκρατίας. Οι πολίτες τούς αποστρέφονται όλο και περισσότερο, οι πιο νέοι αδιαφορούν και γυρίζουν την πλάτη τους στην πολιτική  διότι όλο και περισσότεροι από εμάς με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους προδίδουμε την εμπιστοσύνη τους. Το χάσμα ανάμεσα στους πολιτικούς και την κοινωνία μεγαλώνει και αν δεν κάνουμε κάτι, κάποια στιγμή δεν θα γεφυρώνεται πια. Πρέπει να θυμόμαστε πάντα ότι χωρίς την εμπιστοσύνη και την στήριξη των πολιτών, εμείς οι πολιτικοί δεν είμαστε τίποτα. 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, απολογιστικά: 

Για το 2022 είχαν υπολογιστεί 15 δις ευρώ στον προϋπολογισμό, στόχος ο οποίος ξεπεράστηκε κατά 2,5-3 δις παραπάνω έσοδα.          

Και αυτό ενώ ξέσπασε ο Ρωσο-Ουκρανικός πόλεμος και αντιμετωπίσαμε ενεργειακή κρίση με κλειστές δύο σημαντικές τουριστικές αγορές, την ρωσική αλλά και την κινεζική λόγω της πανδημίας.        

Οι παραδοσιακές μας αγορές κατέδειξαν την ισχύ του ελληνικού τουριστικού brand. Το Ηνωμένο Βασίλειο +21,3%, η Γερμανία +7,2% η Γαλλία +17,6% αυξήσεις στις εισπράξεις σε σύγκριση με το 2019. 

Οι κινήσεις κλειδιά

Οι κινήσεις κλειδιά γι΄αυτή την πολύ θετική σεζόν ήταν: Η επιτυχής προσπάθεια να ξεκινήσουμε νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά.  Υπενθυμίζω την πρώτη πτήση αμερικανικής εταιρείας από τις ΗΠΑ στις 7 Μαρτίου και τονίζω ότι οι πτήσεις συνεχίζονται για πρώτη φορά ακόμα και σήμερα μήνα Δεκέμβριο, κάνοντας πράξη την επιμήκυνση.  

Επόμενη κίνηση κλειδί: η ενίσχυση στην κρουαζιέρα με αύξηση του homeporting με 5.000 calls στα ελληνικά λιμάνια, αριθμό ρεκόρ. Αλλά και στο πλαίσιο του βιώσιμου τουριστικού μοντέλου αναδείξαμε νέους προορισμούς κρουαζιέρας, ενισχύσαμε τη Θεσσαλονίκη, την Καβάλα και τον Βόλο.  

Τρίτη κίνηση κλειδί η προβολή του τουριστικού μας brand με δωδεκάμηνη καμπάνια, έμφαση στον χειμερινό τουρισμό και το city break καθώς και ανάδειξη λιγότερο γνωστών προορισμών σε νησιά και στην ηπειρωτική Ελλάδα. Αυτές οι πολιτικές θα συνεχιστούν και για το 2023. Διότι αποδείχθηκαν στην πράξη αποτελεσματικές. 

Όσον αφορά στον εσωτερικό τουρισμό δόθηκαν από την Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό  πάνω από 100 εκ. ευρώ  στα προγράμματα του κοινωνικού τουρισμού του North Εvia και Samos Pass και του προγράμματος «Τουρισμός για Όλους», ενώ προχωρούμε και σε δράσεις για ΑΜΕΑ. Πολύ σημαντική η συνεισφορά για να στηριχθεί και να ενισχυθεί το εισόδημα των Ελλήνων που δεν θα είχαν διαφορετικά τη δυνατότητα να κάνουν διακοπές. 

Ενισχύσαμε τους ορεινούς μας προορισμούς με μέτρα στήριξης των ορεινών ξενοδοχείων και με τα vouchers του  «Τουρισμός για όλους».  

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 

Για το 2023 πέρα από την συνέχιση, όπως σας είπα, των παραπάνω πολιτικών, θα ενισχύσουμε την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου με όλα τα διαθέσιμα εργαλεία όπως προγράμματα συνδιαφήμισης με αεροπορικές εταιρείες για το διάστημα Νοεμβρίου 2022- Μαρτίου 2023. Θα διαθέσουμε πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης για σύγχρονα εργαλεία προώθησης προορισμών και ανάδειξης των δυνατοτήτων των θεματικών μας προϊόντων (στα χιονοδρομικά μας κέντρα, στον καταδυτικό τουρισμό, στα ορεινά καταφύγια, στις μαρίνες, στην σύνδεση με τον αγροτοδιατροφικό τομέα).

Οι Οργανισμοί Διαχείρισης Προορισμών

Το νέο όχημα, που θα λειτουργήσει με ένα πιο συνεκτικό τρόπο, εκμεταλλευόμενο τα σύγχρονα μεθοδολογικά εργαλεία που υπάρχουν πλέον, είναι οι Οργανισμοί Διαχείρισης Προορισμών που επίσης θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το 2023 φιλοδοξούμε να είναι η χρονιά που θα εμπεδωθεί και θα γίνει κτήμα όλων ο βιώσιμος τουρισμός. Έχουμε σχεδιάσει και θα εφαρμόσουμε μια στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης στον τουρισμό με έμφαση στην διάχυση του προϊόντος σε όλες τις περιφέρειες της χώρας. Ταυτόχρονα το 2023 είναι η χρονιά που το πρόσημο της βιωσιμότητας θα είναι πιο εμφανές παντού. Από τις διαφημιστικές μας καμπάνιες μέχρι την υλοποίηση σειράς έργων υποδομών που θα βελτιώσουν τη φέρουσα ικανότητα επιβαρυμένων προορισμών αλλά και θα αναδείξουν τη δυναμική άλλων.

Με έργα υποδομών που σχεδιάζει και υλοποιεί η ελληνική κυβέρνηση σε νησιωτικούς και ηπειρωτικούς προορισμούς. Διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, των υδάτινων πόρων, της ηλεκτροκίνησης, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, λιμανιών, μαρίνων, αγκυροβολίων κλπ όπως και ορεινών μονοπατιών, χιονοδρομικών κέντρων, οινοποιιών κα. 

Και δίπλα στο πρόσημο της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης τοποθετούμε την ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Η Ελλάδα που είναι πλέον στους κορυφαίους 5 προορισμούς παγκοσμίως θα πρωταγωνιστήσει στην μπλε και πράσινη οικονομία, στη βιωσιμότητα και στην μετεξέλιξη του κλάδου.  

Κλείνοντας θα ήθελα να πω ότι ειδικά για τον τουρισμό, έναν κατ’ εξοχήν ανθρωποκεντρικό και διαδραστικό κλάδο, ο άνθρωπος είναι το σημαντικότερο κεφάλαιο. Ο Σοφοκλής έλεγε ότι “καμία αξία δεν έχουν ούτε οι πύργοι, ούτε τα καράβια αν δεν είναι επανδρωμένα”.  

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σας καλώ να υπερψηφίσετε τον προϋπολογισμό για το 2023. Είναι προφανές ότι ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνησή του χειρίστηκαν με πολύ επιτυχημένο τρόπο τις μεγαλύτερες κρίσεις στη σύγχρονη ιστορία του κράτους. Είμαι πεπεισμένος ότι λίαν συντόμως θα δοθεί και πολιτική απάντηση στο διακύβευμα της κάλπης και θα κληθούμε όλοι μαζί να ξαναπροσπαθήσουμε και να ολοκληρώσουμε το έργο μας για άλλη μια ακόμα τετραετία. 

διαβάστε ακόμα

Η Όλγα Κεφαλογιάννη στο κτήριο όπου φυλάσσεται το αρχείο του ΕΟΤ
ΠΟΞ | "Γονατίζουν" τα ελληνικά ξενοδοχεία Τέλη και Φόροι - οι στρεβλώσεις, ο ανταγωνισμός και οι βραχυχρόνιες
Historic Hotels of Europe Awards 2024: Αυτά είναι τα 4 Ελληνικά ξενοδοχεία που βραβεύθηκαν
Alltours: 4 νέα ξενοδοχεία στην Ελλάδα το 2025 – Ενισχυμένο πρόγραμμα στα μικρά Ελληνικά νησιά
Η κίνηση Μουσείων και Αρχαιολογικών Χώρων τον Ιούλιο
Resort and Residential Forum/ Αθήνα: Η Marriott επενδύει σε νέες επώνυμες κατοικίες στην περιοχή ΕΜΕΑ
Σαντορίνη και Μύκονος είχαν τις μεγαλύτερες απώλειες τζίρου σε καταλύματα και εστίαση το καλοκαίρι
Amex GBT: Το 95% των ταξιδιωτών θεωρούν θετική τη συμβολή ΑΙ στα επαγγελματικά ταξίδια
Marriott Bonvoy: Προβλέψεις για τα ταξίδια το 2025 – Περισσότερες διακοπές, νέες τάσεις, αυξημένη χρήση Α.Ι.
Όμιλος Mitsis | 400.000 επισκέπτες ετησίως, 5.000 εργαζόμενοι, 4.000 προμηθευτές....