"H ολλανδική Κυβέρνηση ενήργησε παράνομα, χωρίς να ενημερώσει το Κοινοβούλιο εκ των προτέρων, όταν τον Φεβρουάριο του 2019 το 14% των μετοχών της εταιρείας Air France-KLM εξαγοράστηκε από το ολλανδικό κράτος" αναφέρει το Ελεγκτικό Συνέδριο της χώρας.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο σε Έκθεσή του που στάλθηκε στην ολλανδική Βουλή διαπιστώνει ότι οι δαπάνες ύψους 744,4 εκατ. ευρώ παραβιάζουν το άρθρο 2.27 του νόμου περί κυβερνητικών λογαριασμών του 2016.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο τονίζει ειδικότερα:
Ένας Υπουργός μπορεί να πραγματοποιήσει δαπάνες μόνο εάν το Κοινοβούλιο έχει εγκρίνει τον προϋπολογισμό εκ των προτέρων. Στην περίπτωση της αγοράς μετοχών της Air France-KLM, το κράτος έχει αναλάβει υποχρέωση χωρίς την κοινοβουλευτική άδεια. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, το υπουργικό συμβούλιο ενδέχεται να αποκλίνει από αυτόν τον κανόνα του προϋπολογισμού, αλλά το Κοινοβούλιο πρέπει τότε να ενημερωθεί εκ των προτέρων (άρθρο 2.27 του νόμου περί κυβερνητικών λογαριασμών του 2016). Λίγο πριν από την αγορά μετοχών, ο Υπουργός Οικονομικών κ. Hoekstra, σε εμπιστευτική διαβούλευση, ενημέρωσε 12 μέλη της μόνιμης Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, αλλά η μέθοδος εργασίας που χρησιμοποιήθηκε δεν πληροί τις τυπικές προϋποθέσεις (δύο βουλευτές είχαν αρνηθεί αυτήν την εμπιστευτική διαβούλευση). Η Γερουσία δεν έχει ενημερωθεί καθόλου και αυτό παραβίασε τον νόμο περί προϋπολογισμού.
Επίσης, ο Υπουργός Οικονομικών πιστεύει ότι η αγορά ήταν παράνομη, αλλά για άλλους λόγους καθώς δήλωσε ότι είχε παρεκκλίνει από τη συνήθη διαδικασία λήψης αποφάσεων, επειδή το συμφέρον του κράτους σε αυτήν την αγορά μετοχών ήταν ότι δεν έπρεπε να ανακοινωθεί πρόωρα. Για αυτό, σύμφωνα με τον Υπουργό, οι ενέργειές του εμπίπτουν κατά κύριο λόγο στους ευρωπαϊκούς κανόνες κατά της κατάχρησης της αγοράς (αποτροπή εκμετάλλευσης εμπιστευτικών πληροφοριών). Εάν ο Υπουργός είχε προηγουμένως ενημερώσει εμπιστευτικά και τα δύο Σώματα (Βουλή και Γερουσία) με τον τρόπο που ορίζει ο εσωτερικός κανονισμός του Κοινοβουλίου, η συναλλαγή θα ήταν νόμιμη. Το Ελεγκτικό Συνέδριο διαπιστώνει έλλειψη εμπιστοσύνης του Υπουργού στις εγγυήσεις της Βουλής αναφορικά με την διατήρηση της εμπιστευτικότητας των πληροφοριών.
Τέλος, το Ελεγκτικό Συνέδριο προβαίνει σε τρεις συστάσεις:
1.Συνιστά στον Υπουργό Οικονομικών σε επόμενες περιπτώσεις να σέβεται το δικαίωμα ενημέρωσης και των δύο Σωμάτων (Βουλή και Γερουσία), ανεξάρτητα από το εάν είναι ή όχι σε εμπιστευτική μορφή.
2.Συνιστά στην Κυβέρνηση και το Κοινοβούλιο να εξετάσουν σε ποιο βαθμό το άρθρο 4.7 του νόμου περί κυβερνητικών λογαριασμών καθιστά σαφές ότι μια προκαταρκτική διαδικασία μπορεί επίσης να διεξαχθεί εμπιστευτικά και ότι η διάρκεια της διαδικασίας μπορεί να συντομευθεί σε συνεννόηση μεταξύ του Υπουργού και το Κοινοβούλιο.
3.Συνιστά στη Βουλή και στη Γερουσία, σε συνεννόηση με τον Υπουργό Οικονομικών, να αξιολογήσουν τις υφιστάμενες κοινοβουλευτικές διαδικασίες για την παροχή πληροφοριών σε εξαιρετικές περιπτώσεις και, εάν είναι απαραίτητο, να παρέχουν περαιτέρω διαδικασίες για αυτό.