Όλοι γνωρίζουν ότι η νέα κρίση του κορωνοϊού έπληξε τον τουρισμό και τις αερομεταφορές. Αλλά είναι τόσο μεγάλο το πλήγμα, ώστε η εμβληματική Lufthansa να σχεδιάζει έως και 26.000 απολύσεις- εκ των οποίων οι μισές εντός Γερμανίας- και μάλιστα λίγες μέρες αφότου η γερμανική κυβέρνηση ενέκρινε πακέτο στήριξης εννέα δισεκατομμυρίων ευρώ; Ο Χάινριχ Γκρόσμπονγκαρντ, ειδικός σε θέματα αερομεταφορών, υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει εναλλακτική λύση. Και αυτό γιατί, όπως εκτιμά ο ίδιος, μιλώντας στη Γερμανική Ραδιοφωνία (DLF), "η αεροπλοΐα έχει πληγεί όσο κανένας άλλος κλάδος. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα προηγούμενα χρόνια ο συγκεκριμένος κλάδος είχε δημιουργήσει πολλές θέσεις εργασίας. Αλλά τώρα η τάση έχει αντιστραφεί, όσο δυσάρεστο κι αν είναι αυτό..."
Μόλις προ ημερών η γερμανική κυβέρνηση ανακοίνωσε μέτρα οικονομικής στήριξης της Lufthansa. Τώρα οι εξαγγελίες για δραστική μείωση προσωπικού προκαλούν αντιδράσεις από την αντιπολίτευση στο Βερολίνο, μάλιστα το Κόμμα της Αριστεράς (Die Linke) επισημαίνει ότι το "πακέτο" των εννέα δισεκατομμυρίων ευρώ δεν μπορεί να λειτουργεί ως "λευκή επιταγή" για απολύσεις. Για τον Χάινριχ Γκρόσμπονγκαρντ η κρατική στήριξη δεν είναι αρκετή για να διασωθεί η εταιρία."Μεγάλο μέρος από το ποσό αυτο είναι δάνεια και πρέπει να αποπληρωθούν. Αυτό σημαίνει ότι η Lufthansa πρέπει να επιστρέψει στην κερδοφορία. Και ένας σημαντικός μοχλός για να γίνει αυτό, είναι να προσαρμοστεί ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων στον αριθμό των αεροσκαφών που παραμένουν εν πτήσει..."
Ένα αεροσκάφος- 100 θέσεις εργασίας;
Τι ακριβώς σημαίνει αυτό; Ένα παράδειγμα: "Ας πούμε ότι δεν πετάει ένα από τα Airbus Α320 ή A380 που έχω στη διάθεσή μου. Αυτό και μόνο σημαίνει ότι καταργούνται 80 ή ακόμη και 100 ή 120 θέσεις εργασίας, που συνδέονται άμεσα με το συγκεκριμένο αεροσκάφος. Μιλάμε για πιλότους, ιπτάμενους συνοδούς, τεχνικούς", λέει ο Χάινριχ Γκρόσμπονγκαρντ. Το απόγευμα της Τετάρτης η διοίκηση της Lufthansa είχε μία πρώτη συνάντηση με εκπροσώπους των συνδικάτων, τους οποίους ενημέρωσε ότι, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της, μετά την κρίση του κορωνοϊού η εταιρία θα διαθέτει 100 αεροσκάφη λιγότερα απ' ότι σήμερα. Κατά συνέπεια, επισήμανε, θα πρέπει να προχωρήσει σε αντίστοιχη μείωση του αριθμού των πιλότων και των ιπταμένων συνοδών, ενώ περικοπές θα γίνουν και στη διοίκηση, αλλά και στις θυγατρικές αεροπορικές εταιρίες Austrian Airlines, Swissair και Brussels Airlines.
Σε μία προσπάθεια να διασώσουν όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας, οι πιλότοι του συνδικάτου Cockpit δέχθηκαν περικοπές που φτάνουν το 45% των αποδοχών τους. Με αυτόν τον τρόπο η εταιρία εξοικονομεί περίπου 350 εκατομμύρια ευρώ τα επόμενα χρόνια. Αλλά αυτό προφανώς δεν αρκεί. "Μόλις ξαναρχίσουν οι πτήσεις, θα δούμε έναν αδυσώπητο πόλεμο τιμών στην Ευρώπη. Όλες οι εταιρίες, και βέβαια οι εταιρίες χαμηλού κόστους, θα κάνουν ό,τι μπορούν για να κερδίσουν επιβάτες. Αυτό σημαίνει ότι δύσκολα μία εταιρία θα αποκομίσει υψηλά κέρδη, όταν μάλιστα θα έχει και αυξημένα κόστη".
Ανάκαμψη; Ούτε του χρόνου
Αναλυτές της Allianz/Euler Hermes εκτιμούν ότι συνολικά οι αεροπορικές εταιρίες σε όλον τον κόσμο θα καταργήσουν περίπου 750.000 θέσεις εργασίας. Με τα σημερινά δεδομένα η διοίκηση της Lufthansa αναμένει ότι η ομαλότητα δεν θα επανέλθει πριν το 2023. Το ίδιο επισημαίνει και ο Χάινριχ Γκρόσμπονγκαρντ, επικαλούμενος στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA). "Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε", επισημαίνει, "ότι στην Ευρώπη μπορεί να έχουμε υπό έλεγχο τον κορωνοϊό, ωστόσο άλλες μεγάλες οικονομίες- ΗΠΑ, Ρωσία, Βραζιλία, Ινδία- απέχουν πολύ από αυτή την κατάσταση, θα έλεγα μάλιστα ότι εκεί η κατάσταση κλιμακώνεται. Όλα αυτά επηρεάζουν την οικονομική συμπεριφορά και αυτό θα γίνει ορατό στον κλάδο των αερομεταφορών".
Πηγή: DW