Ανάμικτα είναι τα μηνύματα σχετικά με τους κινδύνους των αεροπορικών ταξιδιών την εποχή του κορωνοϊού, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, που οι Αμερικανοί προβληματίζονται αυτή την εποχή για τις διακοπές των Ευχαριστιών.
Η τελευταία μελέτη του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ που εκδόθηκε αυτή την εβδομάδα, μοντελοποίησε τη ροή του αέρα στα αεροσκάφη και διαπίστωσε ότι τα εξειδικευμένα συστήματα αερισμού του αεροσκάφους φιλτράρουν το 99% των αερομεταφερόμενων ιών.
Η ομάδα των επιστημόνων κατέληξε στο συμπέρασμα ότι μια πολυεπίπεδη προσέγγιση, με εξαερισμό από πύλη σε πύλη, μειώνει τον κίνδυνο μετάδοσης του κορωνοϊού επί του αεροσκάφους, σε επίπεδα χαμηλότερα από εκείνα που αφορούν σε άλλες δραστηριότητες ρουτίνας εν μέσω πανδημίας, όπως είναι τα ψώνια και το φαγητό σε εστιατόρια.
Παράλληλα, μελέτη που εκδόθηκε από Ιρλανδούς ερευνητές συνέδεσε 13 κρούσματα κορωνοϊού την καλοκαιρινή σεζόν με έναν μόνο επιβάτη, σε επτάωρη διεθνή πτήση, στην οποία η πληρότητα ήταν λιγότερη από 1 προς 5 θέσεις του αεροσκάφους. Στη μελέτη επισημαίνεται ότι κάποιοι από τους επιβάτες μπορεί να μην φορούσαν μάσκες.
Οι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι μέρος της εξάπλωσης πιθανώς και να συνέβη εντός της καμπίνας του αεροσκάφους, λόγω του ότι ορισμένοι από τους επιβάτες δεν είχαν έρθει σε επαφή με τα επιβεβαιωμένα κρούσματα στους χώρους αναμονής του αεροδρομίου κάθονταν σε απόσταση μεγαλύτερη των δύο σειρών θέσεων της καμπίνας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ερευνητές του Χάρβαρντ περιέγραψαν τη χρήση μάσκας ως κρίσιμο μέρος της διατήρησης της ασφάλειας των ταξιδιωτών στις καμπίνες των αεροσκαφών, χωρίς ωστόσο πλέον να ζητούν κυβερνητική εντολή. Επιπροσθέτως, στη μελέτη αναφέρεται ότι το πιο ευάλωτο σημείο είναι ο συνωστισμός των επιβατών στις αίθουσες αναμονής και στους διαδρόμους των αεροδρομίων και όχι στις καμπίνες των αεροσκαφών, λόγω του ότι τα συστήματα εξαερισμού μπορεί να μην είναι τόσο αποτελεσματικά όσο εκείνα που χρησιμοποιούνται στα αεροσκάφη, διαπίστωση που χρήζει περαιτέρω διερεύνησης.
Τα ευρήματα του Χάρβαρντ αντικατοπτρίζουν εκείνα που εκδόθηκαν σε πρόσφατες μελέτες του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, της Boeing και της Airbus, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες αγωνίζονται αυξήσουν την εγχώρια κίνηση επιβατών πάνω από το 40% των επιπέδων του περασμένου έτους.