Η ισπανική κυβέρνηση αποφάσισε να δώσει στήριξη στην αεροπορική εταιρία Air Europa, συνολικού ποσού 475 εκατ. ευρώ, προκειμένου να τη διασώσει από πιθανή χρεωκοπία.
Σημειώνεται ότι η αεροπορική είχε ζητήσει επίσημα κρατική βοήθεια ύψους 400 εκατ. ευρώ ενώ έχει ήδη λάβει δάνεια της τάξεως των 140 εκατ. ευρώ μέσω του Εθνικού Ινστιτούτου Πιστώσεων (ICO). Η βοήθεια προέρχεται αποκλειστικά από το Ταμείο Στήριξης για την Φερεγγυότητα των Στρατηγικών Επιχειρήσεων, που δημιουργήθηκε για τη διάσωση των ισπανικών στρατηγικών επιχειρήσεων και το σύνολό του φθάνει τα 10 δισ. ευρώ.
Το εν λόγω Ταμείο υπόκειται στον έλεγχο του Υπουργείου Οικονομίας και το διαχειρίζεται η Κρατική Οντότητα Βιομηχανικής Συμμετοχής (SEPI). Την προηγούμενη εβδομάδα, η SEPI είχε δώσει το πράσινο φως για παροχή βοήθειας στην αεροπορική εταιρεία, η οποία εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο της 3ης Νοεμβρίου. Όπως και στην περίπτωση της Air France-KLM και Lufthansa, η βοήθεια μένει να εγκριθεί από τις Βρυξέλλες.
Η Air Europa αποτελεί στρατηγική εταιρία για την Ισπανία, καθώς είναι η δεύτερη μεγαλύτερη ισπανική αεροπορική, πραγματοποιώντας πτήσεις σε 130 αεροδρόμια 60 κρατών παγκοσμίως, παρέχοντας επιπλέον, ουσιώδεις συνδέσεις, κυρίως από το αεροδρόμιο της πρωτεύουσας Μπαράχας, στις Κανάριες και Βαλεαρίδες Νήσους καθώς και στη Λατινική Αμερική.
Η βοήθεια αφορά την προσφορά δανείου 235 εκατ. ευρώ και την κρατική συμμετοχή συνολικής αξίας 245 εκατ. ευρώ. Η τελευταία, δίνει τη δυνατότητα στο ισπανικό κράτος να έχει δύο Συμβούλους στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρίας και να προτείνει Διευθύνοντα Σύμβουλο, δίνοντας φωνή στην Κυβέρνηση για μελλοντικές επιλογές της εταιρίας, όπως αλλαγές στο εργατικό δυναμικό αλλά και στην εξαγορά της από την Iberia του ομίλου IAG.
Η εταιρία οφείλει να αποπληρώσει το δάνειο εντός των επόμενων έξι ετών, κάτι που για πολλούς αναλυτές ίσως να μην επιτευχθεί. Συγκεκριμένα, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA), εκτιμά ότι οι αερομεταφορές δεν θα επιστρέψουν στα επίπεδα πριν από την κρίση της πανδημίας έως, τουλάχιστον, και το 2023. Παράλληλα, τα μεγαλύτερα κέρδη στην ιστορία της Air Europa έφθασαν τα 48,8 εκ. ευρώ το 2018. Υπό αυτές τις συνθήκες, η αποπληρωμή φαίνεται να είναι εφικτή μετά από μία οκταετία. Σε κάθε περίπτωση, η αεροπορική αναμένεται να προσαρμόσει τους προορισμούς της, ψάχνοντας νέες ευκαιρίες ενώ αλλαγές αναμένονται και στο εργατικό της δυναμικό, προκειμένου να μειώσει όσο το δυνατόν περισσότερο τα κόστη της και να αυξήσει τα κέρδη της. Τονίζεται ότι η εξέταση για παροχή βοηθειών από την Κρατική Οντότητα Βιομηχανικής Συμμετοχής, υπολογίζουν τη δυνατότητα της κάθε εταιρίας για την αποπληρωμή των υποχρεώσεών τους.
Τέλος, σημαντική είναι η συμβολή της βοήθειας στην επικείμενη εξαγορά της Air Europa από την Iberia. Οι δύο εταιρίες είχαν συμφωνήσει στην εξαγορά στο ποσό του 1 δισ. ευρώ, όμως εξαιτίας της πανδημίας και των προκλήσεων που έφερε σε όλο τον τουριστικό τομέα και ιδιαίτερα στις αερομεταφορές, η τελευταία επιθυμεί να διαπραγματευτεί εκ νέου το ποσό αγοράς. Πλέον, πέραν της επίπτωσης της πανδημίας και στις δύο εταιρίες, το σύνολο των χρεών της Air Europa αγγίζει τα 600 εκατ. ευρώ, ενώ το λόγο στην εξαγορά έχει και το ισπανικό κράτος. Η βοήθεια όμως διατηρεί ζωντανή την εταιρία, κάτι το οποίο αποτελούσε, εκ των πραγμάτων, προτεραιότητα για τη μεγαλύτερη ισπανική αεροπορική. Υπενθυμίζεται ότι σε περίπτωση μη εξαγοράς, ο κανονισμός της Ε.Ε. υποχρεώνει την Iberia να πληρώσει στην Air Europa 40 εκατ. ευρώ ως πρόστιμο για τη μη πραγματοποίηση της εξαγοράς.