Μείωση περίπου 81% έχει σημειωθεί έως σήμερα στην επιβατική κίνηση των αεροδρομίων της ευρωπαϊκής ηπείρου, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που δημοσίευσε η Airport Council International (ACI).
Ειδικότερα, σύμφωνα με την έκθεση της ACI, στα αεροδρόμια των ΕΕ, ΕΟΧ, Ελβετίας και Ηνωμένου Βασιλείου, σημειώθηκε μείωση της κυκλοφορίας κατά 86% σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Γενικός Διευθυντής της ACI Europe, κ. Oliver Jaknovec, δήλωσε ότι εν μέσω πανδημίας κορωνοϊού, τα αεροδρόμια αυτά ταλαιπωρούνται από μια συνεχώς επιταχυνόμενη πτωτική τάση στην κίνηση των επιβατών. Όπως επισημαίνει ο κ. Jaknovec, οι αεροπορικές εταιρείες συνεχίζουν να μειώνουν την προγραμματισμένη χωρητικότητα ως απάντηση στην περαιτέρω επέκταση των τοπικών lockdown σε πολλές χώρες - οι οποίες απλά στρίβουν το μαχαίρι στο κόκαλο, αφού υφίστανται ήδη σοβαρές αρνητικές συνέπειες εξαιτίας των ταξιδιωτικών περιορισμών. Παράλληλα, ο κ. Jaknovec ανέφερε ότι, όπως δείχνουν τα τρέχοντα στοιχεία, η επιβατική κίνηση τείνει να φθάσει στα επίπεδα του δεύτερου τριμήνου του έτους, όπου η πτώση ανήλθε στο 96%.
Σύμφωνα με την έκθεση της ACI, η κίνηση των επιβατών στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες είναι μειωμένη κατά 59%. Εν συνεχεία, τα στοιχεία δείχνουν ότι η πανδημία του κορωνοϊού έχει πραγματικά καθαιρέσει τα κορυφαία 10 ευρωπαϊκά αεροδρόμια: Τον Σεπτέμβριο, το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο ήταν της Αττάλειας με μόλις 2,25 εκατομμύρια επιβάτες (-53,5 τοις εκατό), ακολουθούμενο από το Μόσχα-Σερεμέτιεβο (-53,5 τοις εκατό), το Μόσχα-Ντομοντέντοβο (-26,2 τοις εκατό) και το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (-71 τοις εκατό).
Για την ανάκαμψη του αεροπορικού τομέα, περισσότερες από 20 ενώσεις που εκπροσωπούν τον αεροπορικό κλάδο ανακοίνωσαν μια κοινή συνεργασία με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών CO2 έως το 2050.
Η συνεργασία αυτή θα συμβάλει στην οικοδόμηση ενός πιο πράσινου και οικονομικά ισχυρού μέλλοντος για τη βιομηχανία των αερομεταφορών. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του Ετήσιου Συνεδρίου της ACI Europe, συζητήθηκαν νέες εναλλακτικές λύσεις για να βοηθήσουν τον αεροπορικό τομέα να ξεφύγει από την κρίση που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός.
Ένα αλληλένδετο, σοβαρό ζήτημα, είναι η αύξηση των περικοπών θέσεων εργασίας. Σχετικά, ο κ. Jankovec τονίζει ότι τα έσοδα του αεροδρομίου εξαρτώνται κυρίως από τον όγκο των επιβατών. Όμως κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια έχασαν 1,5 δισεκατομμύρια επιβάτες και καταναλώνουν επί του παρόντος μετρητά ύψους 350 εκατομμυρίων ευρώ κάθε εβδομάδα, από 600 εκατομμύρια που καταναλώνονταν στο δεύτερο τρίμηνο του έτους.
Αν και το κόστος μειώθηκε σημαντικά, η κατάσταση δεν είναι βιώσιμη και απαιτεί επείγουσα κυβερνητική υποστήριξη, όπως σημειώνει ο κ. Jankovec. Σύμφωνα με την ACI, 20 από τα κορυφαία αεροδρόμια στην Ευρώπη μείωσαν τα λειτουργικά έξοδα κατά 3 δισεκατομμύρια ευρώ (-22 τοις εκατό) και τα κεφάλαια, κατά 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ (-37 τοις εκατό). Προηγουμένως, η ACI είχε ανακοινώσει ότι 193 Ευρωπαϊκοί Αερολιμένες θα μπορούσαν να πτωχεύσουν τους επόμενους μήνες εν μέσω της πανδημίας κορωνοϊού.