Σε συνέχεια των διαπραγματεύσεων μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών, Iberia και Air Europa, αναφορικά με την εξαγορά της τελευταίας από την πρώτη, οι δύο εταιρείες κατέληξαν σε νέα συμφωνία.
Υπενθυμίζεται ότι τον Νοέμβριο του 2019, η Iberia, του ομίλου IAG, είχε καταρχήν συμφωνήσει να εξαγοράσει την Air Europa, του ομίλου Globalia, έναντι 1 δισ. ευρώ. Δεδομένων, ωστόσο, των επιπτώσεων της πανδημίας στον τομέα των μεταφορών, οι δύο εταιρείες είχαν ξεκινήσει εκ νέου διαπραγματεύσεις για τη συμφωνία νέας τιμής αγοράς. Η νέα τιμή θεσπίστηκε στο ήμισυ της αρχικά συμφωνηθείσας, δηλαδή 500 εκατ. ευρώ. Σημαντικός όρος που τέθηκε από την Iberia είναι η καταβολή του ποσού, η οποία θα γίνει σε μετρητά, να πραγματοποιηθεί με την πάροδο έξι ετών από τη στιγμή του κλεισίματος της εξαγοράς, η οποία υπολογίζεται στο δεύτερο εξάμηνο του 2021.
Αιτία της απόφασης είναι το χρέος της Air Europa προς το δημόσιο, που ξεπερνάει τα 615 εκατ. ευρώ (415 εκατ. ευρώ άμεσης κρατικής βοήθειας και 141 εκατ. ευρώ μέσω εγγυήσεων από το Εθνικό Ινστιτούτο Πιστώσεων (ICO)), ποσό που η αεροπορική έχει δεσμευτεί να αποπληρώσει έως το 2026. Σημειώνεται βέβαια ότι πολλοί αναλυτές είναι επιφυλακτικοί ως προς την αποπληρωμή του συνολικού ποσού έως το τέλος της προθεσμίας, αφού σε μεγάλο βαθμό αυτό θα εξαρτηθεί από τη γρήγορη επιστροφή μετακινήσεων ατόμων, σε επίπεδα προ της κρίσης της πανδημίας. Κατά την καταβολή βοήθειας 475 εκατ. ευρώ μέσω της Κρατικής Εταιρείας Βιομηχανικής Συμμετοχής (SEPI), το Κράτος της Ισπανίας κατέχει θέσεις στο Δ.Σ. της Air Europa, επομένως οποιαδήποτε συμφωνία πρέπει να έχει την έγκρισή του.
Πάντως, φαίνεται ότι σημαντική προτεραιότητα του Κράτους αποτελεί η διατήρηση των θέσεων εργασίας. Παρά τις δυσκολίες, η απόκτηση της Air Europa αποτελεί σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη της μεγαλύτερης αεροπορικής της Ισπανίας. Προς το παρόν, οι δύο εταιρείες ανταγωνίζονται σε παρόμοιες αγορές, αφού, σε διεθνές επίπεδο, επικεντρώνονται στους προορισμούς της Ευρώπης και της Λατινικής Αμερικής.
Η Iberia θα διατηρήσει την επωνυμία της Air Europa ενώ της δίνεται η δυνατότητα να αναζητήσει και να επικεντρωθεί σε νέους προορισμούς στη Βόρεια Αμερική, την Ασία και την Αφρική, στοιχείο το οποίο θα μετατρέψει και το αεροδρόμιο της Μαδρίτης, Barajas σε δίαυλο σύνδεσης της Ευρώπης με τις υπόλοιπες ηπείρους. Προκειμένου να καταστεί εφικτό, το αεροδρόμιο θα πρέπει να επενδύσει για την αναβάθμιση των υποδομών του, με την δημόσια εταιρεία διαχείρισης των αεροδρομίων Aena να επενδύει τα επόμενα έτη περί τα 1,6 δισ.ευρώ στις εν λόγω βελτιώσεις. Οι εξελίξεις αυτές βοηθούν το σημαντικότερο τομέα της χώρας να αναπτυχθεί περαιτέρω, ιδιαίτερα μετά τη μεγάλη κρίση του προηγούμενου έτους. Η σύνδεση της χώρας με περισσότερες αγορές, τόσο σε επιβατικό κοινό όσο και σε εμπορεύματα, αναμένεται να αυξήσει τις διεθνείς αφίξεις τουριστών, ενώ, παράλληλα, η ισπανική αεροπορική θα κατέχει ακόμα μεγαλύτερο μερίδιο στην ευρωπαϊκή αγορά.