Ο μεγάλος πορτογαλικός αεροπορικός όμιλος TAP ανακοίνωσε ζημίες ύψους 1.418 δισ. ευρώ για το 2020.
Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνονται ζημίες ύψους περίπου 200 εκατ. ευρώ από τις θυγατρικές του ομίλου Portugalia (αεροπορική εταιρεία για μικρές και μεσαίες αερογραμμές), Cateringpor (τροφοδοσίας), SpdH/Groundforce (εξυπηρέτηση εδάφους), ManutencaoBrasil (βραζιλιανή τεχνική βάση).
Υπενθυμίζεται ότι την 19η Μαΐου, το Γενικό Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (πρωτοβάθμιο), ακύρωσε την προηγούμενη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της 10ης Ιουλίου 2020, να εγκρίνει κρατική ενίσχυση από την πορτογαλική κυβέρνηση, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, στην TAP ύστερα από προσφυγή της χαμηλού κόστους αεροπορικής εταιρείας Ryanair. Με την απόφαση αυτή, το Δικαστήριο θεωρεί ότι η ενίσχυση «δεν είναι επαρκώς τεκμηριωμένη», χωρίς όμως να απαιτείται η επιστροφή, δεδομένου ότι πρόκειται για πρωτοβάθμια απόφαση και οι διάδικοι μπορούν να προσφύγουν στο Δικαστήριο της ΕΕ, με προθεσμία δύο μηνών.
Υπενθυμίζεται ότι τον προηγούμενο Μάρτιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε νέα προσωρινή κρατική ενίσχυση από την πορτογαλική κυβέρνηση στην TAP, ύψους 462 εκατ. ευρώ, για να αντισταθμίσει και πάλι τις απώλειες που οφείλονται στην πανδημία και εγγυώνται την ρευστότητα του ομίλου έως την έγκριση του σχεδίου αναδιάρθρωσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σημειώνεται ότι, μέχρι την ανωτέρω αύξηση κεφαλαίου, το Δημόσιο (μέσω του Υπουργείου Οικονομικών) κατείχε 22.5% του κεφαλαίου (συμμετοχή που εξαγόρασε περίπου έναντι 55 εκ. ευρώ από τον επιχειρηματία David Neeleman) στην μητρική “TAP SGPS”, ενώ η κρατική εταιρεία εταιρικών συμμετοχών “Parpublica” κατείχε το 50% του κεφαλαίου της “TAP SGPS”. Το υπόλοιπο 22,5% ανήκε στην “Atlantic Gateway, του Πορτογάλου επιχειρηματία Humberto Pedrosa.
Τέλος, 5% ανήκε σε παλαιούς εργαζόμενους της εταιρείας. Τώρα το ποσό των 462 εκ. ευρώ κατεβλήθη από το Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο, μέσω της ενίσχυσης αυτής αύξησε την συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της “TAP SGPS” από 22,5% σε 92%. Το υπόλοιπο 8% κατέχει η “Parpublica” (από 50% πλέον 5,8%), o Humberto Pedrosa (από 22,5% πλέον 1,8%) και οι εργαζόμενοι (από 5% πλέον 0,4%). Σύμφωνα με τοπικά δημοσιεύματα το συνολικό κόστος της διάσωσης του ομίλου μπορεί να φθάσει σε ποσό της τάξης των 4 δισ. ευρώ έως το 2024.