Οι δύο τουριστικοί όμιλοι, IAG και Globalia, έκαναν γνωστό ότι η εξαγορά της Air Europa από τον πρώτο δεν θα πραγματοποιηθεί έως και τον Ιανουάριο του επόμενου έτους.
Eντούτοις, η ισπανική αεροπορική Iberia του ομίλου IAG και η Air Europa θα έρθουν σε νέα συμφωνία, η οποία θα αναθεωρήσει τρία βασικά σημεία, την αποπληρωμή του χρέους της Air Europa, την τελική τιμή της εξαγοράς καθώς και την αλλαγή της έκθεσης, που θα σταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον ανταγωνισμό.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τη συμφωνία εξαγοράς, που υπογράφηκε μεταξύ των δύο ομίλων την 4η Νοεμβρίου του 2019 και η οποία άλλαξε την 20η Ιανουαρίου του 2021, ο IAG θα πληρώσει 75 εκατ. ευρώ στον όμιλο Globalia, εξαιτίας της μη πραγματοποίησης της εξαγοράς, τα οποία όμως θα επιστραφούν εφόσον επιτευχθεί νέα εξαγορά. Αναφορικά με την αποπληρωμή του χρέους της Air Europa, σημειώνονται τα εξής: το συνολικό χρέος της αεροπορικής ξεπερνά συνολικά το 1 δισ. ευρώ, ενώ «αγκάθι» αυτών θεωρούνται τα περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ, που έχει λάβει η εταιρία από το κράτος.
Συγκεκριμένα, η αεροπορική έχει λάβει δάνειο 140 εκατ. ευρώ από το Ινστιτούτο Πιστώσεων (ICO) της Ισπανίας, καθώς και το υψηλότερο δάνειο που έχει δοθεί από την Κρατική Εταιρία Βιομηχανικών Συμμετοχών (SEPI), για τη διάσωση στρατηγικών ισπανικών επιχειρήσεων από την κρίση της πανδημίας, συνολικού ύψους 475 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 240 εκατ. ευρώ έχουν δοθεί ως συμμετοχικό δάνειο, με το κράτος να έχει θέση στο Δ.Σ. της εταιρίας. Σύμφωνα με τον οικονομικό τύπο, συζητείται η συμμετοχή του κράτους, με ποσοστό μεταξύ 10% και 25% στη νέα αεροπορική, με τον IAG να έχει περί το 49% και ο Globalia το υπόλοιπο. Τονίζεται ότι, σε περίπτωση που χρειαστεί να μετατραπεί το δάνειο 235 εκατ. ευρώ από την SEPI που δεν δόθηκε ως συμμετοχικό, σε συμμετοχικό, θα πρέπει να εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο. Προς το παρόν, δεν υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες για το εν λόγω ζήτημα.
Όπως είναι γνωστό, η αρχική συμφωνία της 4ης Νοεμβρίου του 2019 ανέφερε ότι η εξαγορά ανερχόταν σε 1 δισ. ευρώ. Ωστόσο, εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας στις μεταφορές καθώς και την αύξηση του χρέους της Air Europa προκειμένου να αποφευχθεί η πτώχευσή της, η τελική τιμή που αποφασίστηκε στις αρχές του 2021 έφθανε τα 500 εκατ. ευρώ. Πλέον, όπως προαναφέρθηκε, συζητείται η συμμετοχή της Iberia με λιγότερο του 50% στην εταιρία, χωρίς όμως να έχει ληφθεί κάποια συγκεκριμένη απόφαση. Επιπλέον, ένα από τα προβλήματα της εξαγοράς ήταν και η αρνητική εισήγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εξαιτίας της στρέβλωσης του ανταγωνισμού που θα περιέλθει από την εν λόγω αγορά. Οι ισπανικές Iberia και Vueling, που ανήκουν στον όμιλο IAG αποτελούν τις δύο μεγαλύτερες αεροπορικές της χώρας, με την Air Europa να κατέχει την τρίτη θέση. Η εξαγορά της τελευταίας θα έθετε σοβαρό πρόβλημα στον ανταγωνισμό και ιδιαίτερα για περίπου 70 προορισμούς στους οποίους θα είχε μονοπωλιακή ή ιδιαίτερα ηγετική θέση.
Οι προορισμοί αυτοί αφορούν την Αμερική, τόσο τη Βόρεια, καθώς και, ιδιαίτερα, προορισμούς της Λατινικής Αμερικής και εσωτερικής πτήσεις προς την πρωτεύουσα της χώρας για την μετάβαση στην Αμερική. Η Air Europa είναι μία από τις σημαντικότερες αεροπορικές, που συνδέουν την Ευρώπη με την Λατινική Αμερική, το ίδιο και η Iberia. Εφόσον προχωρήσει η εξαγορά, ο IAG θα αύξανε τη συμμετοχή του, μεταξύ Ευρώπης και Λατινικής Αμερικής στο 24% από 19%, αφήνοντας στη δεύτερη θέση τον όμιλο Air France-KLM με ποσοστό 19%. Με μεγάλη διαφορά ακολουθούν οι εταιρίες των Lufthansa με 9% και των TAP και LATAM με 8% έκαστη. Παρά τις τροποποιήσεις που είχε καταθέσει ο IAG στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η τελευταία θεωρεί ότι η κάλυψη των αναφερθέντων προορισμών από άλλες αεροπορικές δεν είναι επαρκής και πρέπει να βρεθούν άλλες λύσεις και να δοθεί μεγαλύτερο μερίδιο σε άλλες αεροπορικές, προκειμένου να μην πληγεί ο αναγκαίος ανταγωνισμός. Έχοντας υπόψιν τα ανωτέρω, η εξαγορά δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί πριν από το καλοκαίρι του επόμενου έτους και πιθανόν αργότερα. Πάντως, η Globalia έχει τη δυνατότητα να αναζητήσει νέους αγοραστές, κάτι που όμως δεν φαίνεται να την ενδιαφέρει, όσο το να συνεχίσει με νέα συμφωνία με τον όμιλο IAG.