Η πανδημία άλλαξε αμετάκλητα την αεροπορική βιομηχανία. Σε αντίθεση με οποιαδήποτε άλλη κρίση στην ιστορία του κλάδου, ο κορωνοϊός όχι μόνο καθήλωσε πολλά αεροσκάφη, εξαφάνισε δισεκατομμύρια από τα έσοδα της βιομηχανίας και κόστισε 200 εκατ. θέσεις εργασίας, αλλά άλλαξε και ριζικά τη συμπεριφορά των καταναλωτών, μέσα σε μια νύχτα.
Ωστόσο, παρά τις εξαιρετικές αυτές συνθήκες, καθώς ο κλάδος αναδύεται και ανακάμπτει από την πανδημία, ηγέτες του κλάδου όπως η Artemis Aerospace, θεωρούν ότι η αεροπορική βιομηχανία έχει μια μοναδική ευκαιρία για μετασχηματισμό και σημειώνουν ότι, η επιτάχυνση της τεχνολογικής προόδου που ήταν ήδη στα σκαριά, όπως η αυτοματοποίηση, μαζί με τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα και τη μεγάλη ζήτηση ταξιδιών, πυροδοτούν την αυγή μιας νέας εποχής.
Αναλυτικά, όπως αναφέρει στον απολογισμό της η Artemis Aerospace, δια στόματος του ιδιοκτήτη της κ. Jim Scott, η αλλαγή έγκειται στους κατωτέρω παράγοντες:
Αυτοματισμός – αύξηση της αποτελεσματικότητας σε έναν περιορισμένο κόσμο
Ενώ η αυτοματοποίηση αποτελεί εδώ και πολύ καιρό το μότο στον κόσμο της αεροπορίας, οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι επενδύσεις σε αυτοματοποιημένες υπηρεσίες, έχουν αυξηθεί μόνο τα τελευταία δύο χρόνια.
Οι αυτοματοποιημένες καινοτομίες ήταν ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση των λειτουργιών καθ' όλη τη διάρκεια της πανδημίας, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των επιβατών και δημιουργώντας ασφαλέστερα περιβάλλοντα εργασίας για τους υπαλλήλους σε όλο το φάσμα των υπηρεσιών. Καθώς λοιπόν οδεύουμε προς το νέο οικοσύστημα των αερομεταφορών, είναι βέβαιο ότι οι αυτοματοποιημένες καινοτομίες θα συνεχίσουν να εξελίσσονται.
Από τα check-in χωρίς επαφή έως την ανέπαφη μετανάστευση και την υποστήριξη της αλυσίδας εφοδιασμού, η αυτοματοποίηση σε έναν μετα-πανδημικό κόσμο, θα δημιουργήσει μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και θα βοηθήσει στην επίλυση πολλών μελλοντικών προκλήσεων, ώστε να επιστρέψει ο κλάδος στα προ-πανδημικά επίπεδα επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Μετασχηματισμός του επιχειρηματικού μοντέλου
Παραδοσιακά, οι επαγγελματίες ταξιδιώτες ήταν πάντα η κύρια πηγή εσόδων για τους εμπορικούς φορείς, με το 75% του κέρδους των αεροπορικών ταξιδιών να αποδίδεται στους επιβάτες που ταξιδεύουν για εργασία. Ωστόσο, καθώς τα επαγγελματικά ταξίδια είναι απίθανο να επανέλθουν στα προ της πανδημίας επίπεδα σύντομα, οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να επανεφεύρουν και να επεξεργαστούν εκ νέου τα επιχειρηματικά τους μοντέλα για να αντιμετωπίσουν τη νέα κατάσταση.
Οι προηγούμενες κρίσεις έχουν αποδείξει ότι τα επαγγελματικά ταξίδια χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να ανακτηθούν. Για παράδειγμα, μετά την 11η Σεπτεμβρίου, τα επαγγελματικά ταξίδια χρειάστηκαν 4 χρόνια για να επανέλθουν. Οι πρόσθετες επιπλοκές που επιφέρει ο κορωνοϊός, όπως η δημοτικότητα της απομακρυσμένης εργασίας και των διαδικτυακών συσκέψεων, μαζί με τη σχετική εξοικονόμηση κόστους, σημαίνει ότι είναι πιθανό ότι τα επαγγελματικά ταξίδια, αν και είναι ακόμα απαραίτητα σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν θα φτάσουν στο προηγούμενο επίπεδα.
Εν τω μεταξύ, τα ταξίδια αναψυχής ανέκαμψαν πιο γρήγορα από ό,τι είχε προβλεφθεί και, πράγματι, όσο επιτρέπεται στους ανθρώπους να πετούν, η ζήτηση εξακολουθεί να υπάρχει.
Έχοντας αυτό υπόψη, οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να αξιολογήσουν και να αναδιαρθρώσουν τις καμπίνες τους, τις θέσεις προσγείωσης, τα δίκτυα, τα μεγέθη των αεροσκαφών και την τιμολόγηση των εισιτηρίων, ώστε να μεγιστοποιήσουν τις δυνατότητές τους όσο τα επαγγελματικά ταξίδια παραμένουν υποτονικά.
Ωστόσο, η ανάπτυξη δεν περιορίζεται στην επιβατική κίνηση, αφού την επόμενη δεκαετία το φορτίο εκτιμάται ότι θα αυξηθεί, ακόμη και διπλασιαστεί.
Οικολογικές εξελίξεις
Παρά την ηρεμία των τελευταίων δύο ετών, οι πτήσεις αναμένεται να διπλασιαστούν τα επόμενα 20 χρόνια, επομένως ο κλάδος έχει την ευθύνη να διασφαλίσει ότι πράττει τα μέγιστα για την ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Τα βιοκαύσιμα και τα ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη, αποτελούν και το κλειδί για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των αεροπορικών ταξιδιών, συνθήκη στην οποία οι εμπορικές αεροπορικές εταιρείες είναι πολύ κοντά στο να τα καταφέρουν.
Αν και υπάρχει ακόμη δρόμος για την κυκλοφορία αεροσκαφών με βιοκαύσιμα σε ολόκληρο τον κλάδο, η Boeing έχει ήδη δεσμευτεί να κατασκευάσει αεροπλάνα που θα πετούν με 100% βιοκαύσιμα μέχρι το 2030 και μάλιστα πραγματοποίησε την πρώτη εμπορική πτήση το 2018 χρησιμοποιώντας βιοκαύσιμα σε ποσοστό 100%.
Ομοίως, ήδη από το 2010, η ελβετική εταιρεία Solar Impulse κατασκεύασε ένα ηλεκτροκίνητο αεροσκάφος το οποίο κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής πτήσης 26 ωρών, μπορούσε να λειτουργεί με ηλιακή ενέργεια.
Οι εξελίξεις αυτές συνεχίστηκαν, με την πτήση της Harbour Air διάρκειας τριάντα λεπτών με το DHC-2 de Havilland Beaver και έξι επιβάτες, καθώς και το νέο, πλήρως ηλεκτρικό αεροπλάνο της NASA που βρίσκεται επί του παρόντος σε εξέλιξη.
Είναι λοιπόν πιθανό, όπως και τα μηχανοκίνητα οχήματα, τα αεριωθούμενα αεροπλάνα να γίνουν τελικά υβριδικές εναλλακτικές με το όφελος της μείωσης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, της μείωσης του κόστους καυσίμων και της μείωσης των εξόδων συντήρησης.
Η αεροπορία στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας
Ως βιομηχανία, η αεροπορία έχει επιτύχει πολλά. Όχι μόνο έχει γίνει ένας από τους ασφαλέστερους και πιο αξιόπιστους τρόπους μεταφοράς στον κόσμο, αλλά έχει επίσης συμβάλει θετικά στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη.
Η γοητεία του ταξιδιού και η σύνδεση των ανθρώπων με τόπους, σε συνδυασμό με οικονομικά αποδοτικές και γρήγορες μεθόδους μεταφοράς φορτίου, θα είναι πάντα ελκυστικές επιλογές και αναμφίβολα θα συνεχιστούν και στο μέλλον. Για την Artemis Aerospace τουλάχιστον, το καίριο ερώτημα δεν είναι αν θα φτάσει η αεροπορία σε επίπεδα προ πανδημίας, αλλά πότε θα ξεπεράσει τα προ-πανδημικά επίπεδα.