Όλο και περισσότερες χώρες κλείνουν τον εναέριο χώρου τους για τα ρωσικά αεροσκάφη, και, αντίστοιχα η Ρωσία απαγόρευσε τις υπερπτήσεις ευρωπαϊκών αερομεταφορέων επάνω από τα εδάφη της, οδηγώντας σε παρακάμψεις δρομολογίων. Η νέα κατάσταση έχει αρνητικές επιπτώσεις στις αεροπορικές εταιρίες που επηρεάζονται άμεσα από τις αποφάσεις αυτές, όμως υπάρχουν και αερομεταφορείς οι οποίοι επωφελούνται της τρέχουσας συγκυρίας.
Ανεξάρτητα από την τρέχουσα κατάσταση, τα κινεζικά αεροσκάφη συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τον ρωσικό εναέριο χώρο στις πτήσεις τους προς την Ευρώπη. Τα αεροσκάφη των Air China, China Southern, China Eastern ή Hainan Airlines είναι πιο γρήγορα και φθηνότερα σε σύγκριση με των αεροπορικών εταιριών της Δύσης.
Η Emirates θα συνεχίσει επίσης να πετά δύο φορές την ημέρα με Airbus A380 από το Ντουμπάι προς τη Μόσχα και αντίστροφα, και θα διατηρεί καθημερινή σύνδεση με την Αγία Πετρούπολη.
Η Turkish Airlines, η οποία διατηρεί πυκνό δίκτυο δρομολογίων προς την Ανατολική Ευρώπη και τη Ρωσία, επωφελείται επίσης από την κρίση. Αυτή την εβδομάδα, για παράδειγμα, μόνο αεροσκάφη ευρείας ατράκτου θα πετούν προς Μόσχα-Βνούκοβο έως και τέσσερις φορές την ημέρα. Οι ταξιδιώτες μπορούν ακόμα να μετακινούνται σχετικά εύκολα μεταξύ Δυτικής Ευρώπης και Μόσχας αλλάζοντας τρένα στην Κωνσταντινούπολη ή στο Ντουμπάι.
Οι επιπτώσεις της τρίμηνης απαγόρευσης πτήσεων μεταξύ Ευρώπης-Ρωσίας
Οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία για τις αερομεταφορές και τους επιβάτες είναι τεράστιες καθώς δεν επηρεάζουν μόνο τους Ρώσους πολίτες που επιθυμούν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Το κλείσιμο των εναέριων χώρων για τα ρωσικά αεροσκάφη σε όλες τις χώρες της ΕΕ εφαρμόστηκε το βράδυ της Δευτέρα μέσα από την Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Σύμφωνα με τις νέες οδηγίες, η απαγόρευση ισχύει για τα αεροσκάφη της Aeroflot αλλά και τα ιδιωτικά τζετ των Ρώσων ολιγαχρών. Από το απόγευμα της Κυριακής, η Γερμανία απαγορεύει την είσοδο ρωσικών αεροσκαφών στον εναέριο χώρο της. Σε πρώτο χρόνο, η ρύθμιση αυτή θα ισχύσει για τρεις μήνες.
Η Ρωσική απάντηση περιλάμβανε την απαγόρευση πτήσεων σε αεροσκάφη από 30 έθνη, από την Ευρώπη αλλά και τον Καναδά.
Πώς επηρεάζονται τα δρομολόγια προς Άπω Ανατολή
Εκτός από την απαγόρευση συνδέσεων με τη Μόσχα και την Αγία Πετρούπολη, επηρεάζονται και όλες οι πτήσεις προς την Άπω Ανατολή, καθώς τα δρομολόγια μέσω Σιβηρίας θεωρούνται ταχύτερα για τους προορισμούς της.
Όμως, η παράκαμψη του ρωσικού εδάφους νοτιότερα προσθέτει έως και δύο ώρες σε πτήσεις προς την Ιαπωνία, την Κορέα, την Κίνα και τη Σιγκαπούρη. Επιπλέον, η κατανάλωση καυσίμων αυξάνεται πάρα πολύ ως αποτέλεσμα των παρακάμψεων καθώς και οι εκπομπές ρύπων.
Αεροπορικές εταιρείες όπως η Finnair, που ειδικεύονται σε πτήσεις προς την Άπω Ανατολή λόγω της βόρειας τοποθεσίας του κόμβου τους στο Ελσίνκι, επηρεάζονται ιδιαίτερα από τις εξελίξεις. «Ο αρνητικός οικονομικός αντίκτυπος στη Finnair θα είναι σημαντικός, ειδικά εάν η κατάσταση κλιμακωθεί», δήλωσε η αεροπορική εταιρεία τη Δευτέρα. «Ως αποτέλεσμα, οι περισσότερες από τις επιβατικές και εμπορευματικές πτήσεις μας προς την Ασία δεν θα είναι πλέον οικονομικά βιώσιμες, και δεν θα παραμείνουν ανταγωνιστικές», επισημαίνει η Finnair.
Οι εμπορευματικές πτήσεις, που αποτελούν την πιο κερδοφόρα δραστηριότητα των αεροπορικών εταιρειών, επηρεάζονται επίσης σοβαρά από τα νέα μέτρα. Σύμφωνα με τη Lufthansa Cargo, λόγω των υψηλότερων απαιτήσεων κηροζίνης, τα αεριωθούμενα αεροπλάνα μπορούν να φορτώσουν μεταξύ 5 και 20% λιγότερο φορτίο, γεγονός που οδηγεί σε λιγότερο χώρο. Ως εκ τούτου, απαιτούνται πρόσθετες στάσεις ανεφοδιασμού στη νότια διαδρομή προς την Ασία. Η παλιά πολική διαδρομή προς την Ιαπωνία, όπου πετούσαν τα τζάμπο τζετ με ακόμη μικρότερη εμβέλεια μέσω του Anchorage στην Αλάσκα, μπαίνει και πάλι στο τραπέζι των συζητήσεων.