Το καλοκαίρι το οποίο επρόκειτο να σηματοδοτήσει την επιστροφή των ταξιδιών στην κανονικότητα, έπειτα από δύο χρόνια πανδημίας, κινδυνεύει να γίνει το καλοκαίρι που το μοντέλο των μαζικών, low cost αεροπορικών ταξιδιών κατέρρευσε, τουλάχιστον στην Ευρώπη.
Οι ελλείψεις προσωπικού και οι απεργίες προκάλεσαν ήδη από την Άνοιξη τα πρώτα προβλήματα στα αεροδρόμια του Λονδίνου, του Άμστερνταμ, του Παρισιού, της Ρώμης και της Φρανκφούρτης.
Αεροπορικές εταιρίες όπως η easyJet ακυρώνουν εκατοντάδες πτήσεις για αυτό το καλοκαίρι και νέες απεργίες βρίσκονται στα σκαριά στο Βέλγιο, την Ισπανία, τη Γαλλία και τις Σκανδιναβικές χώρες.
Τη Δευτέρα, η easyJet ανακοίνωσε ότι περιορίζει περαιτέρω τις υπηρεσίες της για αυτή τη θερινή σεζόν προκειμένου να διαχειριστεί προβλήματα που σχετίζονται με τις ελλείψεις προσωπικού επίγειας εξυπηρέτησης και τις αναπληρώσεις πτήσεων στο Γκάτουικ και το Άμστερνταμ.
Η βιομηχανία αερομεταφορών έχασε 2,3 εκατ. θέσεις εργασίας παγκοσμίως κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με τις μεγαλύτερες ελλείψεις να καταγράφονται στην επίγεια εξυπηρέτηση και στην ασφάλεια, σύμφωνα με την Air Transport Action Group.
Πολλοί εργαζόμενοι αργούν να επιστρέψουν στον κλάδο, με αρκετούς από αυτούς να επιλέγουν πρόωρη συνταξιοδότηση ή παροδική εργασία. Όπως επισημαίνει ο οικονομολόγος της ING, Rico Luman, ενώ η ταξιδιωτική πίεση θα περιοριστεί μετά το καλοκαίρι, οι ελλείψεις μπορεί να επιμείνουν καθώς οι εργαζόμενοι μεγαλύτερης ηλικίας δεν θα επιστρέφουν και λιγότεροι εργαζόμενοι νεαρής ηλικίας προτίθενται να τους αντικαταστήσουν. Ακόμη και σε περίπτωση ύφεσης, η αγορά εργασίας θα συνεχίσει με αυτούς τους ρυθμούς, τουλάχιστον για το 2022, τονίζει.
Για παράδειγμα, στη Γερμανία, πρώην εργαζόμενοι στην επίγεια εξυπηρέτηση πλέον εργάζονται σε διαδικτυακές πλατφόρμες πωλήσεων όπως η Amazon. Είναι πιο εύκολο το να προετοιμάζεις τη συσκευασία προϊόντων όπως ένα πιστολάκι ή ένας υπολογιστής, από το να μεταφέρει μια βαλίτσα πολλών κιλών στο αεροσκάφος, δήλωσε στο Reuters ο επικεφαλής της Γερμανικής ένωσης εργαζομένων ground-handling, ABL, Thomas Richter.
Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι οι πιέσεις στο εργατικό δυναμικό μπορεί να οδηγήσουν σε αυξήσεις τιμών μετά το καλοκαίρι, όμως είναι πολύ νωρίς να προβλέψει κανείς εάν η βιομηχανία θα πρέπει να κάνει ένα βήμα πίσω από το μοντέλο προ πανδημίας που περιλάμβανε μαζικό αριθμό ταξιδιωτών και περιορισμό κόστους, και δημιουργούσε νέα δρομολόγια κρατώντας τις τιμές χαμηλά.
Δεν ξέρω πώς μπορούν να διατηρηθούν οι πολύ φθηνές πτήσεις με την τρέχουσα κατάσταση, τονίζει 58χρονος, συνταξιούχος πλέον, πρώην εργαζόμενος στα πληρώματα καμπίνας της British Airways...