Η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια σχεδόν διπλασιάστηκε (+98%) το 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας τους 1,94 δισεκατομμύρια επιβάτες. Ωστόσο, σύμφωνα με την ένωση Airports Council International Europe (ACI Europe), ο αριθμός αυτός παραμένει 21% χαμηλότερος από τους όγκους επιβατών πριν από την πανδημία (2019) , με μόλις το 27% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων να έχουν ανακτήσει πλήρως το επίπεδο επιβατικής κίνησης του 2019.
Στο χώρο της ΕΕ, τα αεροδρόμια της Ελλάδας (-1,9%), της Πορτογαλίας (-5,8%) και του Λουξεμβούργου (-6,9%) πλησίασαν περισσότερο σε πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης.
Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ, τα αεροδρόμια της Ισπανίας (-11,4%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από αυτά της Ιταλίας (-17,9%) και της Γαλλίας (-18,8%). Αντίθετα, εκείνα του Ηνωμένου Βασιλείου (-24,8%) και ιδιαίτερα της Γερμανίας ( -34,9%) είχαν χαμηλότερες επιδόσεις από τον μέσο όρο της ΕΕ.
Οι χαμηλότερες επιδόσεις σημειώθηκαν από τα αεροδρόμια της Σλοβενίας (-43,6%), της Φινλανδίας (-40,6%) και της Σλοβακίας (-38,6%).
Στην υπόλοιπη Ευρώπη, αυξημένη επιβατική κίνηση έναντι του 2019 είχαν το 2022 τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+55,7%), του Κοσσυφοπεδίου (+26,1%) και της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης (+20,4%).
Τα αεροδρόμια στο Καζακστάν (+15,6%) και στην Αρμενία (+13,2%) επωφελήθηκαν από την εισροή κίνησης από τη Ρωσία (-24,9%). Τα αεροδρόμια της Σερβίας (-8,9%), εξάλλου, πλησίασαν σχετικά κοντά στην πλήρη ανάκαμψη – ακολουθούμενα από αυτά της Τουρκίας (-12,9%).
Τα 6 πιο πολυσύχναστα ευρωπαϊκά αεροδρόμια
Ο Γενικός Διευθυντής της ACI Europe, Olivier Jankovec, δήλωσε ότι η αύξηση της επιβατικής κίνησης πέρυσι ήταν εκπληκτική. Η ανάκαμψη ξεκίνησε στις αρχές της Άνοιξης, όταν τελικά ήρθηααν οι περισσότεροι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, σημείωσε άνθηση το καλοκαίρι και παρέμεινε ανθεκτική στη συνέχεια. Όλα αυτά, τόνισε, παρά τα γεωπολιτικά σοκ, την επιδείνωση της μακροοικονομικής κατάστασης, τα ταχύτατα αυξανόμενα αεροπορικά εισιτήρια και τον COVID να είναι ακόμα μαζί μας. Αν μη τι άλλο, το 2022 ήταν η χρονιά κατά την οποία επιτέλους μάθαμε πώς να ζούμε και να ταξιδεύουμε με τον COVID-19, υπογράμμισε ο Olivier Jankovec.
Ο ίδιος είναι συγκρατημένα αισιόδοξος για το 2023. Υπάρχει ακόμη μεγάλη αβεβαιότητα για το 2023, είπε, κυρίως λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων και του γεγονότος ότι δεν διαφαίνεται τέλος στον πόλεμο στην Ουκρανία. Όμως, υπάρχουν, και θετικά σημάδια, όπως το άνοιγμα της Κίνας και η υποχώρηση των φόβων ύφεσης για την Ευρώπη και την άμβλυνση του πληθωρισμού.
Ο Olivier Jankovec εξέφρασε τον προβληματισμό του για την διαρθρωτική μείωση της χωρητικότητας των περισσότερων αεροπορικών εταιρειών κατά τη διάρκεια της πανδημίας, την έντονη εστίασή τους στην αύξηση των αποδόσεων μέσω υψηλότερων αεροπορικών ναύλων και όχι μέσω μεριδίου αγοράς, τις καθυστερήσεις παράδοσης αεροσκαφών και για τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού, ζητήματα, που εξακολουθούν να αποτελούν πρόβλημα σε ορισμένες αγορές. .