Επισφραγίστηκε η συμφωνία μεταξύ της αεροπορικής εταιρείας Iberia, μέλος του ομίλου IAG και του ισπανικού επιχειρηματικού Ομίλου Hidalgo, για την εξαγορά της Air Europa.
Η εν λόγω συμφωνία, ευρισκόμενη στο στάδιο διαπραγματεύσεων από τα μέσα Ιανουαρίου, κατέληξε στην εξαγορά της Air Europa από τον Όμιλο IAG έναντι τιμήματος 400 εκατ. ευρώ, προκειμένου ο Όμιλος IAG να αποκτήσει το υπόλοιπο 80% του κεφαλαίου της Air Europa που δεν κατείχε. Ο Όμιλος IAG εκτιμά ότι οι διαδικασίες κανονιστικών εγκρίσεων θα έχουν ολοκληρωθεί εντός περιόδου 18 μηνών.
Επισημαίνεται ότι οι ευρωπαϊκές κανονιστικές Αρχές ανταγωνισμού έχουν ήδη θέσει όρους για την εξαγορά, με τη μορφή μεταβίβασης επιχείρησης σε ανταγωνιστές, γεγονός που αντίστοιχα έβαλε τέλος σε μία συμφωνία πριν το τέλος του 2021. Υπενθυμίζεται ότι στα μέσα του περασμένου Αυγούστου, ο Όμιλος IAG είχε μετατρέψει δάνειο ύψους 100 εκατ. ευρώ που είχε χορηγήσει τον Μάρτιο 2022 στην μητρική εταιρία της Air Europa, Globalia, σε συμμετοχή του Ομίλου κατά 20% στο κεφάλαιο της Air Europa.
Η μέθοδος πληρωμής που προβλέπεται είναι μεικτή, καθώς τα 200 εκατ. ευρώ πρόκειται να καταβληθούν άμεσα, αμέσως όταν δοθεί η έγκριση της εξαγοράς από τις αρμόδιες κανονιστικές Αρχές, ενώ 100 εκατ. ευρώ θα καλυφθούν μέσω κοινών μετοχών της IAG (που αντιστοιχούν σε περίπου 1,08% του μετοχικού κεφαλαίου του Ομίλου) και τα υπόλοιπα θα καταβληθούν μετρητοίς.
Σημειώνεται ότι ο αγοραστής διατηρεί το δικαίωμα εξόδου μαζί με την Globalia σε περίπτωση που πουλήσει την Air Europa σε τρίτο μέρος σε περίπτωση που η συμφωνία εξαγοράς δεν ολοκληρωθεί. Επισημαίνεται ότι Όμιλος Globalia έχει λάβει σημαντικότατα κεφάλαια διάσωσης και πιστώσεις από την ισπανική Κυβέρνηση και ισπανικές τράπεζες έναντι εγγυήσεων του Δημοσίου, προκειμένου να συνεχίσει την λειτουργία της. Επισημαίνεται δε, όπως αναφέρουν εδώ οικονομικές πηγές, ότι το υψηλό επίπεδο δανεισμού και το χαμηλό επίπεδο ρευστότητας της Air Europa δεν πτόησαν τον Όμιλο IAG, εκπρόσωποι του οποίου τόνισαν ότι η εξαγορά «προσφέρει σημαντικές οικονομίες κλίμακας, αντίστοιχες με εκείνες που επιτεύχθηκαν σε προηγούμενες εξαγορές, με την προϋπόθεση ότι η οριστικοποίηση της συμφωνίας θα έχει ολοκληρωθεί σε 18 μήνες».
Σύμφωνα με την οπτική της Iberia, η εν λόγω συμφωνία ενισχύει τη δυναμική του αεροδρομίου Barajas ως κύριου αερομεταφορικού κόμβου, επιτρέποντας ταυτόχρονα στην Iberia να αποφύγει τις αλληλεπικαλύψεις που είχε με την Air Europa στα δρομολόγια προς Λατινική Αμερική και Καραϊβική, ενισχύοντας έτσι την ανταγωνιστικότητά της έναντι αεροπορικών Ομίλων όπως η Air France και βελτιώνοντας την πρόσβαση της Iberia στην ασιατική ήπειρο, σύμφωνα με δηλώσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου της IAG, κ. Gallego.
Τονίζεται πως η Air Europa πραγματοποιεί πτήσεις σε 36 προορισμούς, μεταφέροντας 10 εκατ. ταξιδιώτες για το 2022, διαθέτοντας 50 αεροσκάφη, στα οποία πρόκειται να προστεθούν 15 κατόπιν παραγγελίας. Τονίζεται πως τα ακαθάριστα περιουσιακά στοιχεία της Air Europa στο τέλος του 2021 ήταν 928 εκατ. ευρώ και ο καθαρός δανεισμός 574 εκατ. ευρώ, εξαιρουμένων των λειτουργικών μισθώσεων αεροσκαφών. Τα στοιχεία για το 2022 δεν έχουν ακόμη δημοσιευθεί, αλλά η Globalia έχει προβλέψει μια ισχυρή ανάκαμψη των οικονομικών μεγεθών της εταιρείας.