Oι Ευρωπαϊκές αερομεταφορές κατά την επερχόμενη Πασχαλινή περίοδο, σημαδεύονται από απεργιακές κινητοποιήσεις και ακυρώσεις πτήσεων, δοκιμάζοντας τις δυνατότητες της βιομηχανίας να δράσει προληπτικά κατά μίας ακόμα επανάληψης των εικόνων χάους που παρατηρήθηκαν στα αεροδρόμια την καλοκαιρινή περίοδο του 2022.
Τα στελέχη των αεροπορικών εταιριών, τα αεροδρόμια και οι αρχές ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας εκφράζουν φόβους ότι οι απεργίες που εξήγγειλαν τις τελευταίες εβδομάδες οι εργαζόμενοι στη Γαλλία, την Πορτογαλία, τη Βρετανία και τη Γερμανία, μπορεί να προκαλέσουν σημαντικά προβλήματα σε τμήματα της Ευρώπης.
Σύμφωνα με τον υπεύθυνο διαχείρισης επιβατικής κίνησης της Eurocontrol, Steven Moore, είναι αναμφίβολο ότι θα υπάρξουν καθυστερήσεις. Οι λεπτομέρειες σχετικά με τις καθυστερήσεις αυτές παραμένουν αδιευκρίνιστες όμως οι προειδοποιήσεις των ειδικών του χώρου αποτυπώνουν το πόσο ευάλωτες παραμένουν οι αερομεταφορές σε εξωτερικές πιέσεις, παρά τις προσπάθειες να αποφευχθούν οι ατέλειωτες ουρές και οι ακυρώσεις πτήσεων που παρατηρήθηκαν το περασμένο καλοκαίρι.
Οι αεροπορικές εταιρίες δηλώνουν απογοήτευση για τη κλιμάκωση των απεργιακών κινητοποιήσεων, έπειτα από μήνες διεγασιών για να αντιμετωπίσουν το πιεστικό ζήτημα των ελλείψεων προσωπικού μέσω καλύτερου συντονισμού και προσλήψεων για το σενάριο της πλήρους επιστροφής της επιβατικής κίνησης στα προπανδημικά επίπεδα.
Αυτο το ζήτημα αναμένεται να προκαλέσει διχασμό για τους αυστηρούς κανόνες αποζημίωσης επιβατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τους αερομεταφορείς να αναφέρουν ότι αναγκάζονται να καταβάλλουν αποζημιώσεις χωρίς οι ίδιοι να αποζημιώνονται για τις καθυστερήσεις.
Οι ενώσεις προστασίας καταναλωτών επισημαίνουν ότι οι απεργίες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας δεν αποτελούν καινούριο φαινόμενο και ότι οι αερομεταφορείς θα πρεπει να ενεργούν πιο άμεσα και να καταβάλλουν αποζημιώσεις.
Το λόμπι Ευρωπαϊκών καταναλωτών BEUC αναφέρει ότι οι προπληρωμές των καταναλωτών για αεροπορικά εισιτήρια θα πρέπει να εξαλειφθούν, ιδιαίτερα σε περιόδους εμποδίων, καθώς οι αερομεταφορείς συχνά δαπανούν αμέσως αυτά τα χρήματα αφήνοντας τους καταναλωτές να «παλεύουν» για μήνες για να τους επιστραφούν τα χρήματά τους.
Μόνο οι απεργίες στη Γαλλία έχουν προκαλέσει καθυστερήσεις χιλιάδων ωρών μέχρι στιγμής, που σε μερικές περιπτώσεις φτάνουν τα 70.000 λεπτά ημερησίως, βάσει των δεδομένων της Eurocontrol.
Εάν μια πτήση έχει καθυστέρηση νωρίς μέσα στην ημέρα, υπάρχει φαινόμενο αθροιστικής καθυστέρησης καθώς τα αεροσκάφη φτάνουν αργότερα και απογειώνονται αργότερα στα αεροδρόμια προορισμού, προκαλώντας συστημικά ζητήματα.
Από τις 13 Μαρτίου, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Γαλλίας, DGAC, απαιτεί σχεδόν καθημερινά από τους αερομεταφορείς να περιορίσουν τις πτήσεις τους κατά 20% έως 30% σε ορισμένα αεροδρόμια, ανάμεσα στα οποία είναι και ο δεύτερος μεγαλύτερος κόμβος του Παρισιού, το αεροδρόμιο Orly.
Ο CEO της Ryanair, κ. Michael O'Leary, έχει εκφράσει παράπονα ότι οι απεργίες διακόπτουν τη δυνατότητα των αεροπορικών εταιριών να ταξιδεύουν στον εναέριο χώρο της Γαλλίας, όπου οι υπερπτήσεις αντιπροσωπεύουν το 15% του συνόλου στην Ευρώπη, σύμφωνα με το Eurocontrol.
Την περασμένη εβδομάδα κάλεσε την Κομισιόν να αναλάβει ενέργειες για να σταματήσει τις απεργίες που πλήττουν τις υπερπτήσεις, εισάγοντας κανονισμούς ελάχιστης υπηρεσίας, παρότι οι ειδικοί της βιομηχανίας αναφέρουν ότι οι απεργίες είναι εθνικό ζήτημα.
Την ίδια ώρα, η ζήτηση για ταξίδια βρίσκεται σε πορεία ανάκαμψης. Οι αναχωρήσεις από τη Βρετανία κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου του Πάσχα αναμένεται να εκτοξευθούν κατά 11% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2022 και κατά 650% έναντι του 2021, παρότι παραμένουν 13% κάτω από τα προπανδημικά επίπεδα, βάσει δεδομένων της Cirium.
Οι εργαζόμενοι στη Γαλλία αναφέρουν ότι οι απεργίες θα σταματήσουν εφόσον η κυβέρνηση Μακρόν αποσύρει τις αλλαγές στο συνταξιοδοτικό.
Στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης μόνο, περισσότεροι από 300.000 επιβάτες δεν κατάφεραν να πετάξουν λόγω των απεργιών, με το αεροδρόμιο να καταγράφει μεγάλη απώλεια εσόδων. Ο επικεφαλής του αεροδρομίου, Stefan Schulte, επισημαίνει ότι θα πρέπει να εξεταστεί μια συντονισμένη συμμετοχή στην απεργία, ώστε να μην πραγματοποιούνται διαφορετικές απεργίες σε διαφορετικές ημερομηνίες επηρεάζοντας υπερβολικά το συνολικό σύστημα.