Καθαρά κέρδη ύψους 9,8 δισ. δολαρίων για την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία αναμένει το 2023 η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ). Η πρόβλεψη αυτή είναι σχεδόν διπλάσια από την εκτίμηση, που είχε κάνει η ΙΑΤΑ τον Δεκέμβριο του 2022 (4,7 δισ. δολάρια).
Η Ένωση αναμένει ότι φέτος θα ταξιδέψουν 4,35 δισεκατομμύρια επιβάτες, αριθμός που πλησιάζει τα 4,54 δισεκατομμύρια που πέταξαν το 2019.
Ο Γενικός Διευθυντής της IATA, Willie Walsh, που ανέφερε τις παραπάνω εκτιμήσεις στην ομιλία του στην ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης στην Κωνσταντινούπολη, δήλωσε σχετικά:
Η εκτίμηση για την οικονομική απόδοση των αεροπορικών εταιρειών το 2023 ξεπερνά τις προσδοκίες. Η ισχυρότερη κερδοφορία υποστηρίζεται από αρκετές θετικές εξελίξεις. Η Κίνα ήρε τους περιορισμούς για τον COVID-19 νωρίτερα μέσα στο έτος από ό,τι αναμενόταν. Τα έσοδα από φορτία παραμένουν πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα, παρόλο που ο όγκος των εμπορευμάτων παραμένει μειωμένος. Και, από την πλευρά του κόστους, υπάρχει κάποια ανακούφιση. Οι τιμές των καυσίμων αεροσκαφών, αν και εξακολουθούν να είναι υψηλές, έχουν μετριαστεί κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, είπε:
Όπως τόνισε, το περιθώριο καθαρού κέρδους είναι μόλις 1,2%, αλλά σίγουρα είναι ένα σημαντικό επίτευγμα, καθώς επιτεύχθηκε σε μια περίοδο σοβαρών οικονομικών αβεβαιοτήτων και έρχεται μετά τις μεγαλύτερες απώλειες στην ιστορία της αεροπορίας (183,3 δισ. δολάρια καθαρών ζημιών για την περίοδο 2020-2022, με μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους -11,3% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου). Να σημειωθεί ότι η αεροπορική βιομηχανία εισήλθε στην κρίση του COVID-19 στο τέλος ενός ιστορικού σερί κερδών που σημείωσε μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους 4,2% για την περίοδο 2015-2019. Γι αυτό, τόνισε ο Γενικός Διευθυντής της ΙΑΤΑ, αυτό το καθαρό περιθώριο κέρδους 1,2% είναι κάτι που αξίζει να γιορτάσουμε!
Αλλά με τις αεροπορικές εταιρείες να βγάζουν μόλις 2,25 $ ανά επιβάτη κατά μέσο όρο, η αναστροφή των κατεστραμμένων ισολογισμών και η παροχή βιώσιμων αποδόσεων των κεφαλαίων στους επενδυτές θα συνεχίσει να αποτελεί πρόκληση για πολλές αεροπορικές εταιρείες, δήλωσε ο κ.Walsh.
Τα έσοδα αυξάνονται (9,7%) ταχύτερα από τα έξοδα (8,1%), ενισχύοντας την κερδοφορία.
Οι κίνδυνοι
Το οικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον ενέχει αρκετούς κινδύνους για τις προοπτικές των αερομεταφορών. Η κερδοφορία του κλάδου είναι εύθραυστη και θα μπορούσε να επηρεαστεί (θετικά ή αρνητικά) από διάφορους παράγοντες. Ειδικότερα, όπως τονίστηκε στη συνέλευση, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη: