Η πανδημία ανήκει πλέον στο παρελθόν. Η ζήτηση για αεροπορικά εισιτήρια επιστρέφει στα προ κορωνοϊού επίπεδα και ενδέχεται να προκαλέσει προβλήματα στα αεροδρόμια. Διαβάστε το θέμα της DW...
Τα αεροπορικά εισιτήρια καταγράφουν πλέον ζήτηση αντίστοιχη με τα προ κορωνοϊού επίπεδα - με αντίστοιχες συνέπειες για το περιβάλλον, τις υποδομές και τις πτήσεις. Η έναρξη των διακοπών στα πυκνοκατοικημένα νότια κρατίδια της Γερμανίας συνεπάγεται κορύφωση της δραστηριότητας, ειδικά για το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, αλλά και για το Μόναχο και τη Στουτγάρδη.
Παρά τα προβλήματα στη στελέχωση προσωπικού, τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες είναι βέβαιοι ότι θα μπορέσουν να αποφύγουν το χάος που δημιουργήθηκε πέρυσι. Κατά την παρουσίαση των στοιχείων επιβατών για το πρώτο εξάμηνο του έτους, ο επικεφαλής του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης Στέφαν Σούλτε εξήγησε πως «η γενικά ομαλή πορεία των δραστηριοτήτων κατά το πρώτο εξάμηνο μας κάνει συγκρατημένα αισιόδοξους για τη Φρανκφούρτη και δείχνει ότι τα πολυάριθμα μέτρα που εισήχθησαν τίθενται σε ισχύ».
Μεταξύ των νέων μέτρων περιλαμβάνεται και ένας τεχνητός περιορισμός της προσφοράς. Προκειμένου να διατηρηθεί σταθερό το πρόγραμμα πτήσεων, η ωριαία βασική τιμή των μέγιστων δυνατών κινήσεων πτήσεων μειώθηκε σε συνεννόηση με τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας και δεν αναμένεται να επιστρέψει στα αρχικά επίπεδα μέχρι τον Οκτώβριο.
Επιβάρυνση για τα αεροδρόμια
Επειδή το προσωπικό δεν έχει ακόμη επιστρέψει στα προ κρίσης επίπεδα παρά τις εκτεταμένες προσλήψεις, η αυξημένη κυκλοφορία επιβαρύνει σημαντικά το σύστημα των αερολιμένων. Για πρώτη φορά την τελευταία τετραετία υπήρξαν τρεις ημέρες στη Φρανκφούρτη τον Ιούνιο με περισσότερους από 200.000 επιβάτες. Αν και αυτό εξακολουθεί να απέχει σχεδόν 40.000 από το ρεκόρ όλων των εποχών που σημειώθηκε τον Ιούνιο του 2019, αποτελεί πρόκληση ενόψει της τεταμένης κατάστασης.
Η Lufthansa, ως η μεγαλύτερη εταιρεία, λέει ότι πετάει πολύ πιο σταθερά και έγκαιρα από ό,τι το προηγούμενο έτος. Για τις δικές της δραστηριότητες, έχουν προσληφθεί περισσότερα από 1.000 νέα άτομα και έχουν προωθηθεί αυτοματοποιημένες διαδικασίες, όπως αναφέρει ο επικεφαλής της εταιρείας Γιενς Ρίττερ. Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται επίσης στην έγκαιρη απογείωση της πρώτης πρωινής πτήσης, ώστε να μην υπάρχουν καθυστερήσεις σε ολόκληρη την κυκλοφορία.
Μέτρα για την ταχύτερη εξυπηρέτηση επιβατών
Στο Μόναχο και τη Φρανκφούρτη τα σύγχρονα συστήματα επιταχύνουν τους ελέγχους επιβατών και χειραποσκευών και το self-check-in μέσω smartphone χρησιμοποιείται ολοένα και πιο ευρέως. Οι ίδιοι οι επιβάτες μπορούν να συμβάλουν σε μια ομαλή διαδικασία, όπως λέει ο διευθυντής της Fraport, Αλεξάντερ Λάουκενμαν. Το ψηφιακό check-in, η παράδοση αποσκευών το προηγούμενο βράδυ ή οι καθορισμένες χρονοθυρίδες στα σημεία ελέγχου ασφαλείας, αποτελούν σημαντικές παραμέτρους. Ο καθένας πρέπει επίσης να γνωρίζει τι επιτρέπεται να έχει στις χειραποσκευές του και τι όχι.
Ο Λάουκενμαν τονίζει επιπλέον ότι δεν χρειάζεται «να βρίσκεται κανείς στο αεροδρόμιο νωρίτερα από τις 2,5 ώρες. Τα γκισέ για το check-in δεν είναι ακόμη ανοιχτά και τελικά έχετε περιττούς χρόνους αναμονής που θα μπορούσαν να αποφευχθούν. Για όσους έχουν μόνο χειραποσκευές, δύο ώρες πριν από την αναχώρηση αρκούν».
Αυξάνεται η εναέρια κυκλοφορία
Ορισμένες ημέρες οι Ευρωπαίοι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας κατευθύνουν και πάλι σχεδόν τόσες πτήσεις όσες πριν την πανδημία, ενώ ο εναέριος χώρος έχει επιπλέον μικρύνει λόγω του πολέμου. Οι πτήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα κατά το 2023 απέχουν περίπου 10% σε σύγκριση με τα προ κορωνοϊού επίπεδα. Όπως και πέρυσι, η Γερμανία δεν αποτελεί ένα από τα hotspots της εναέριας κυκλοφορίας, καθώς οι εσωτερικές πτήσεις έχουν μειωθεί στο μισό, ενώ η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair ειδικότερα εκτελεί πτήσεις σε ένα ευρύ τόξο γύρω από τη γερμανική αγορά.
Η Ryanair έχει ως «προπύργια» την Ιταλία, την Ισπανία, την Πολωνία και την Αλβανία, όπου το χαμηλότερο κόστος πρόσβασης και τα τέλη είναι δελεαστικά.
Σύμφωνα με το Eurocontrol οι μειωμένες πτήσεις έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση κατά 14,3% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τις αερομεταφορές στη Γερμανία, συγκριτικά με τον Ιούλιο του 2019. Τέλος, η Ομοσπονδιακή Ένωση Εταιρειών Ασφάλειας Αεροπορίας (BDL) αναμένει ότι η προσφορά στα γερμανικά αεροδρόμια για το δεύτερο εξάμηνο του έτους θα ανέλθει στο 85% του επιπέδου πριν από την κρίση, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη οι τιμές των εισητηρίων θα κινηθούν κατά μέσο όρο σε αυτές του 2019.
Πηγή: DW
Επιμέλεια: Γιώργος Πασσάς