Οι μέσες τιμές των πτήσεων παγκοσμίως τους τελευταίους 24 μήνες αυξήθηκαν κατά 31%, σύμφωνα με μελέτη της παρόχου ταξιδιωτικών δεδομένων Mabrian.
Επισημαίνεται ότι οι τιμές των πτήσεων των παραδοσιακών αεροπορικών εταιρειών αυξήθηκαν κατά 40%, ενώ αυτές των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους αυξήθηκαν μόλις κατά 6%.
Η μελέτη ανέλυσε τις μέσες μηνιαίες τιμές των πτήσεων από την 1η Ιουλίου 2021, όταν υπήρχαν ακόμη περιορισμοί μετά την πανδημία, έως την 1η Ιουνίου 2023. Η μελέτη εξετάζει απευθείας πτήσεις σε διεθνείς προορισμούς σε 157 χώρες και τα εισιτήρια μόνο απλής μετάβασης με φόρους και τέλη.
Οι περιοχές στις οποίες οι μέσες τιμές έχουν αυξηθεί περισσότερο είναι η Βόρεια Ευρώπη, η Νότια Ευρώπη και η Μεσόγειος και η Ασία.
Μάλιστα, οι χώρες της Νότιας Ευρώπης και της Μεσογείου έχουν αυξήσει τις τιμές τους σε όλο το ταξιδιωτικό πακέτο (συμπεριλαμβανομένων των ξενοδοχείων και λοιπών καταλυμάτων). Η πιο ακριβή χώρα στην περιοχή για ταξίδια είναι η Πορτογαλία, ακολουθούμενη από την Ισπανία, την Ελλάδα, την Τουρκία και την Ιταλία.
Αναλυτικά, τα κύρια συμπεράσματα της μελέτης είναι:
- Οι 5 πιο ακριβοί προορισμοί κατά μέσο όρο για ταξίδια με αεροπλάνο από οποιαδήποτε προέλευση, από τις 23 Ιουνίου, είναι: Κατάρ, Μάλι, Ιορδανία, Παναμάς και Σουδάν.
- Οι κορυφαίοι 5 φθηνότεροι μέσοι προορισμοί για αεροπορικά ταξίδια από οποιαδήποτε προέλευση, από τις 23 Ιουνίου, είναι: Βολιβία, Σλοβακία, Μαλαισία, Νεπάλ και Κολομβία.
- Αυτές οι αυξήσεις αφορούν πρωτίστως τις αεροπορικές εταιρείες με τακτικές πτήσεις παρά τις εταιρείες χαμηλού κόστους.
- Η Βόρεια Ευρώπη, η Νότια Ευρώπη και η Μεσόγειος και η Ασία είναι οι περιοχές όπου οι μέσες τιμές έχουν αυξηθεί περισσότερο.
- Η Μέση Ανατολή, με εξαίρεση το Κατάρ που παρουσιάζει αύξηση στα ποσοστά λόγω του Παγκοσμίου Κυπέλλου ποδοσφαίρου, που διοργάνωσε, γνώρισε χαμηλότερη άνοδο τιμών από άλλες περιοχές.
Ανά περιοχή, τα δεδομένα υπογραμμίζουν ότι:
- Στη Βόρεια Ευρώπη, καμία από τις χώρες που αναλύθηκαν δεν έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 2021. Η πιο ακριβή χώρα για να ταξιδέψουμε αυτή τη στιγμή είναι η Ολλανδία, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο. Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι αυτό που αύξησε περισσότερο τις τιμές το 2023 σε σύγκριση με το 2021, ενώ η Γερμανία και η Γαλλία είχαν υψηλές κορυφές τιμών το 2022 και η Νορβηγία είναι η χώρα που παρέμεινε η πιο σταθερή κατά τη διάρκεια αυτών των δύο ετών.
- Στη Νότια Αμερική , η Αργεντινή είναι η χώρα που είχε τις υψηλότερες τιμές αυτά τα δύο χρόνια, αλλά το 2023 θα καταλήξει να έχει τις τιμές του 2021. Η Κολομβία παραμένει η πιο "κανονική", ενώ το Περού, η Χιλή και η Βραζιλία είχαν υψηλότερες τιμές το 2022 σε σχέση με το 2021. Το 2023 αν και οι τιμές πέφτουν παραμένουν υψηλότερα από το 2021.
- Στην περίπτωση της περιοχής του Ειρηνικού, η Αυστραλία παραμένει η χώρα που δέχεται τις περισσότερες πτήσεις (σε σχέση με την Ταϊλάνδη, Ινδονησία, Βιετνάμ και Μαλαισία) και είχε κορύφωση υψηλών τιμών στα τέλη του 2022. ΟΙ υπόλοιπες χώρες της περιοχής είχαν την ίδια άνοδο αλλά όχι τόσο απότομα.
- Στην Ασία, οι τιμές εξελίσσονται από το 2021 και καμία από τις χώρες με τις περισσότερες επισκέψεις (Νότια Κορέα, Ταϊβάν, Κίνα, Ιαπωνία και Ινδία) δεν έχει ανακτήσει τις τιμές των πρώτων μηνών της μετά την πανδημία. Η περίπτωση της Ινδίας ξεχωρίζει, καθώς το 80% των αεροπορικών θέσεων διατίθενται στην εθνική αγορά, και από αυτές περίπου το 70% είναι στα χέρια αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους. Έτσι, οι τιμές των πτήσεων παρέμειναν πολύ σταθερές.
- Η Μέση Ανατολή ξεχωρίζει για την ανοδική της εξέλιξη των τιμών, ειδικά στην περίπτωση του Κατάρ, με σημαντικές κορυφές στα τέλη του 2022 να συμπίπτουν με τη διοργάνωση του Παγκόσμιου Κυπέλλου. Από την πλευρά της, η Σαουδική Αραβία είχε κορύφωση των τιμών στις αρχές του 2022, με τις τιμές να σταθεροποιούνται από τότε προς τα κάτω, χωρίς όμως να φτάσουν τις τιμές του 2021.
- Στην Αφρική, οι κύριες χώρες που αναλύθηκαν κατά αριθμό πτήσεων ήταν η Κένυα, η Αίγυπτος, το Μαρόκο, η Τυνησία και η Νότια Αφρική, όπου παρατηρήθηκαν σημαντικές αυξήσεις στην περίπτωση της Κένυας και της Αιγύπτου και μια ελαφρά μείωση στην τιμή των πτήσεων στην περίπτωση της Νότιας Αφρικής. Αφρική.
Ο λόγος για την αύξηση των τιμών:
Ο Carlos Cendra, Chief Marketing Officer της Mabrian, αποδίδει τις αυξήσεις τιμών:
- Στο αυξημένο κόστος σε όλα τα είδη τα τελευταία χρόνια που έχει μεταφερθεί στις τιμές, καθώς και στην αναπόφευκτη επίδραση του πληθωρισμού.
- Ο κύριος παράγοντας φαίνεται να είναι η ισχυρή αύξηση της τιμής του πετρελαίου σε διάφορες περιόδους.
- Η ριζική στασιμότητα των πτήσεων λόγω της υγειονομικής κρίσης οδήγησε σε αναδιάρθρωση της μακροπρόθεσμης στρατηγικής αγοράς καυσίμων, η οποία αργότερα, όταν επανενεργοποιήθηκαν οι εργασίες, επηρεάστηκε από τη σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας και την άνοδο των τιμών του πετρελαίου. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η αγορά καυσίμων αντιπροσωπεύει μεταξύ 15% και 35% του λειτουργικού κόστους των αεροπορικών εταιρειών. Αυτός είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την κερδοφορία και τη βιωσιμότητα των αεροπορικών εταιρειών, τονίζει.
- Η ισχυρή ζήτηση μετά την πανδημία, που έδωσε την ευκαιρία στις αεροπορικές εταιρείες να ανακτήσουν τα χαμένα κέρδη από τα προηγούμενα έτη.