14% κάτω από τα επίπεδα του 2019 παραμένει η αεροπορική διασυνδεσιμότητα στην Ευρώπη, παρά την σχεδόν πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση της ένωσης αεροδρομίων ACI Europe, Airport Industry Connectivity Report. Ταυτόχρονα, Ελλάδα και Αθήνα παρουσιάζουν μεγάλη αύξηση της διασυνδεσιμότητάς τους σε σύγκριση με την προπανδημική περίοδο.
Η έκθεση αναφέρει ότι η διασυνδεσιμότητα το 2023 ήταν 16% κάτω από τα προπανδημικά επίπεδα, χαρακτηρίζοντας την βελτίωση αυτή «αδύναμη» και αποδίδοντας το ρυθμό αυτό στις γεωπολιτικές εντάσεις και τις δομικές αλλαγές στην αγορά των αερομεταφορών, τα οποία οδηγούν σε διαφοροποιημένο μοτίβο συνδεσιμότητας.
Παρόλ’ αυτά, η συνδεσιμότητα στην Ελλάδα είναι αυξημένη κατά 22% και στην Αθήνα κατά 17%. Στις χώρες που εμφανίζουν αύξηση είναι επίσης η Τουρκία (+24%) και η Αλβανία (+55%), όμως στη μεγαλύτερη αγορά διακοπών στην Ευρώπη, την Ισπανία, σημειώνεται μείωση 2% έναντι του 2019, ενώ στη γειτονική Πορτογαλία αύξηση 4%. Σε επίπεδο αεροδρομίων, τη μεγαλύτερη άνοδο συνδεσιμότητας, μετά την Αθήνα, παρουσιάζουν τα αεροδρόμια Πάλμα (+8%) και Λισαβόνας (+3%).
Η έκθεση αξιολογεί την άμεση συνδεσιμότητα – δηλαδή απευθείας πτήσεις και συχνότητες προς προορισμούς –, τις έμμεσες πτήσεις μέσω αεροδρομίων κόμβου, και τη συνολική συνδεσιμότητα αυτών και καταλήγει ότι η συνδεσιμότητα στην ΕΕ υπολείπεται κατά 13% των επιπέδων του 2019 και η συνδεσιμότητα σε αγορές εκτός ΕΕ στην Ευρώπη κατά 20%.
Η συνδεσιμότητα στη Σκανδιναβία, την Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη είναι μειωμένη σε σχέση με το 2019 – κατά 37% στη Φινλανδία, 31% στη Σουηδία, 29% στη Σλοβενία και 28% στην Αυστρία και την Τσεχική Δημοκρατία.
Η συνδεσιμότητα από το Ηνωμένο Βασίλειο παρουσιάζει μείωση 12%, το μισό του ποσοστού μείωσης που παρατηρείται στη Γερμανία (24%) και χαμηλότερη από της Γαλλίας (15%). Η συνδεσιμότητα από το Χίθροου είναι μειωμένη μόλις κατά 2%.
Η έκθεση κατατάσσει το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης στην κορυφή της κατάταξης συνδεσιμότητας, με τις συνδέσεις να αυξάνονται κατά 9% το 2019, και ακολουθεί το Άμστερνταμ Schiphol με μείωση 6% σε σχέση με το 2019 και το Χίθροου σχεδόν στα ίδια επίπεδα.
Ωστόσο, η Φρανκφούρτη παραμένει το αεροδρόμιο με την καλύτερη διασυνδεσιμότητα στον κόσμο, επάνω από το Ντάλας Φορτ Γουόρθ και την Κωνσταντινούπολη, παρόλο που η συνδεσιμότητα του είναι 23% κάτω από τα προπανδημικά επίπεδα.