Posidonia Sea Tourism Forum 2019: Κρουαζιέρα- η περίπτωση της Σαντορίνης

29-05-19 | ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ

Η διαφύλαξη της βιώσιμης ανάπτυξης των προορισμών κρουαζιέρας προκειμένου να εξασφαλιστεί μία ευχάριστη εμπειρία για τους επιβάτες κρουαζιέρας, πάντα με σεβασμό προς τις τοπικές κοινωνίες των προορισμών αποτελεί προτεραιότητα για τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας Ευρώπης (Cruise Line International Association Europe – CLIA Europe).

Αυτό υπογράμμισε η κυρία Μαρία Δεληγιάννη, Εκπρόσωπος Κυβερνητικών και Δημοσίων Υποθέσεων Ανατολικής Μεσογείου, CLIA Europe, μιλώντας στο πάνελ του 5ου Posidonia Sea Tourism Forum 2019, με τίτλο «Συνεργασία για έναν Βιώσιμο Τουρισμό: Πλοία, Λιμάνια και Προορισμοί».

Η κυρία Δεληγιάννη επιβεβαίωσε πως περισσότεροι από 30 εκατ. άνθρωποι παγκοσμίως αναμένεται να πραγματοποιήσουν κρουαζιέρα το 2019, σημειώνοντας αύξηση 5% συγκριτικά με το 2018, γεγονός που υποδεικνύει ότι οι δημοφιλέστεροι προορισμοί στον κόσμο πρόκειται να υποδεχτούν έναν τεράστιο όγκο ταξιδιωτών. Ωστόσο, τόνισε, πως δεν αρκεί η οικονομική συμβολή της κρουαζιέρας για να ενδυναμώσει τις τοπικές κοινωνίες, αλλά χρειάζεται και οι κάτοικοί τους να νιώθουν ευχάριστα, ώστε να προσφέρουν θετικές εμπειρίες στους ταξιδιώτες και αυτοί κατ’ επέκταση να ενισχύσουν την ανάπτυξη των τοπικών επιχειρήσεων. 

Μπορεί ο τομέας της κρουαζιέρας να αποτελεί μόλις το 2% του συνολικού τουριστικού κλάδου, ωστόσο είναι ζωτικής σημασίας η ανάγκη δημιουργίας στρατηγικών συνεργασιών που θα ενισχύσουν τη βιωσιμότητα τόσο της κρουαζιέρας, όσο και των προορισμών που επισκέπτεται. Επομένως, απαιτείται η συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς, φορείς και προορισμούς σε όλο τον κόσμο, ώστε να βεβαιωθεί ότι η κρουαζιέρα θα συνεχίσει να είναι επωφελής τόσο για τους ταξιδιώτες, όσο και τους κατοίκους των τοπικών κοινωνιών που προσεγγίζει.   

Για να δώσει υπόσταση στα λεγόμενα της, η κα. Δεληγιάννη παρουσίασε μια περιπτωσιολογική μελέτη (Case Study) για έναν από τους πιο δημοφιλής τουριστικούς προορισμούς στον πλανήτη: τη Σαντορίνη. 

Μόνο το 2018, το νησί φιλοξένησε περισσότερους από 2,6 εκατ. επισκέπτες, αριθμός που αποτελεί 170 φορές τον αριθμό του ντόπιου πληθυσμού. Παρ΄ όλα αυτά η ανάλυση των στατιστικών δείχνει ότι η κρουαζιέρα δεν αποτελεί την κύρια πηγή επισκεπτών που προσέρχονται για μία ημέρα στο νησί, συγκριτικά με όσους το επισκέπτονται με ferries και αεροπορικώς, άρα θα πρέπει οι λύσεις και οι παρεμβάσεις να απασχολήσουν συνολικά περισσότερους παράγοντες και φορείς.

Η  CLIA, στο πλαίσιο αυτό δημιούργησε μια πολυεπίπεδη στρατηγική για τη διαχείριση του όγκου των επισκεπτών στο νησί, δημιουργώντας συγχρόνως ευχάριστες συνθήκες και για τους κατοίκους του. Αρχικά, συζήτησε με τους αρμόδιους φορείς την εφαρμογή του συστήματος προκαθορισμένων θέσεων ελλιμενισμού, το berth allocation, για τα κρουαζιερόπλοια στη Σαντορίνη, ώστε να τεθεί η άφιξη των κρουαζιερόπλοιων και των επιβατών τους υπό έλεγχο, γεγονός που θα μπορούσε να ενισχύσει τη βιωσιμότητα των προορισμών εάν εφαρμοστεί σωστά και με διαφανές τρόπο. Παράλληλα, πραγματοποίησε συναντήσεις με το Δήμαρχο της Σαντορίνης, κ. Νίκο Ζώρζο και τοπικούς εκπροσώπους, ώστε να αφουγκραστεί τις ανάγκες της κοινωνίας, εγκαινίασε τη διαδικτυακή καμπάνια “wearecruise” με όχημα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου μέσω αυτής προβάλλεται η άμεση θετική επιρροή που έχει ο κλάδος της κρουαζιέρας στις τοπικές κοινότητες, όπου δραστηριοποιείται.

Στη συνέχεια, δημιούργησε μια διαδικτυακή καμπάνια για την προστασία των ζώων που χρησιμοποιούνται ως μεταφορικά μέσα στη Σαντορίνη, όπως π.χ. τα γαϊδουράκια, θέλοντας να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο που επισκέπτεται το νησί να επιλέγει τις επιχειρήσεις που διατηρούν τους κανονισμούς και τις προϋποθέσεις ασφαλούς μεταχείρισης των ζώων. Επιπλέον, σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές, αναζήτησε νέους προορισμούς και σημεία στο νησί, όπως τους αρχαιολογικούς χώρους του Ακρωτηρίου, με στόχο την ανάδειξή τους και την αποσυμφόρηση άλλων περιοχών της Σαντορίνης από τη συγκέντρωση μεγάλου αριθμού επισκεπτών, ενώ πρόβαλλε και σε διεθνείς διοργανώσεις, όπως στην έκθεση ITB στο Βερολίνο, τα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η συγκεκριμένη περιοχή.

Η κα. Δεληγιάννη τόνισε τη σημασία της συνεργασίας για τη δημιουργία ενός βιώσιμου περιβάλλοντος ανάπτυξης των προορισμών που επισκέπτεται η κρουαζιέρα και την ανάγκη «κατασκευής» εξειδικευμένων προγραμμάτων βιωσιμότητας για κάθε προορισμό, βασισμένο στα χαρακτηριστικά και τις ιδιομορφίες του. 

Στο συγκεκριμένο πάνελ συμμετείχαν:

 

διαβάστε ακόμα

MSC Cruises: Πρεμιέρα με κρουαζιέρες από τον Πειραιά για την πρώτη χειμερινή σεζόν στην Ελλάδα
Οι νέες δράσεις για τον ελληνικό τουρισμό μέσα από τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό
Airbnb: Χωρίς αποτέλεσμα η "καταστολή" των βραχυχρόνιων μισθώσεων (και) στη Βαρκελώνη
Γνώμη | Η κλιματική κρίση και οι αρνητές της...
FTI: Πωλήθηκε το Labranda Marine Aquapark στην Κω
Έρευνα: Οι ταξιδιώτες θέλουν βιομετρικά στοιχεία και μεγαλύτερη ασφάλεια στα ταξίδια
Ryanair: Nέα εποχική σύνδεση Βρυξέλλες – Νέα Αγχίαλος το 2025
Τι ξεχνούν οι επιβάτες στα ταξί στην Ελλάδα και στην Ευρώπη | Πολλά κινητά τηλέφωνα και μία σόμπα....
Η Ρόδος υποστηρίζει την ίδρυση Εθνικού Φορέα Συνεδριακού Τουρισμού
Η κλιματική κρίση «θάνατος» για τις μεγαλουπόλεις