Κορωνοϊός: Έχουν μέλλον οι κρουαζιέρες;

16-06-20 | ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ

Κανένας άλλος οικονομικός κλάδος δεν έχει πληγεί τόσο όσο ο τουρισμός. Η κρίση πλήττει ταξιδιωτικά γραφεία, εφοπλιστές και ναυπηγεία. Είναι εφικτές το καλοκαίρι κρουαζιέρες με αυστηρούς υγειονομικούς κανόνες; H απάντηση στο θέμα της DW.

Είναι εικόνες που δεν ξεχνάς εύκολα. Εκατοντάδες ή χιλιάδες τουρίστες αποκλεισμένοι σε κρουαζιερόπλοια, τα οποία, λόγω κρούσματος κορωνοϊού, δεν επιτρεπόταν να εγκαταλείψουν. Η πανδημία αποτελεί πρόκληση χωρίς προηγούμενο τόσο για τους εφοπλιστές, όσο και τους ταξιδιωτικούς κολοσσούς. Δεν αρκεί πια να διασφαλίσουν στους τουρίστες μια καμπίνα και την εστίαση. Χρειάζονται νέες ιδέες και προτάσεις για να πείσουν το κοινό ότι μπορεί να κάνει ασφαλείς κρουαζιέρες και να περάσει τόσο καλά όσο και πριν την εμφάνιση του κορωνοϊού. 

Διοργανωτές κρουαζιέρων, όπως η TUI Cruises, παραμένουν αισιόδοξοι παρά την κρίση. «Παρά τις ακυρώσεις καταγράφουμε σημαντικό αριθμό κρατήσεων μέχρι το τέλος του 2020», λέει η εκπρόσωπος της γερμανικής εταιρίας Φρεντερίκε Γκρενεμάιερ στην DW και προσθέτει ότι «πολλοί απλά άλλαξαν τα εισιτήριά τους για το τέλος της χρονιάς ή την επόμενη».

«Όλα παραπέμπουν σε τέλμα με διάρκεια»

Πιο συγκρατημένος είναι ο εξειδικευμένος για κρουαζιέρες τουρ οπερέιτορ Kreuzfahrtberater. Ο επικεφαλής Φρανκ Ρίκε απαντά γραπτώς σε ερώτηση της DW: «Αναμένουμε σημαντική βελτίωση το δεύτερο εξάμηνο. Θα χρειαστεί ωστόσο χρόνος για να επιστρέψουν οι κρατήσεις σε επίπεδα προ πανδημίας». Σχεδόν απαισιόδοξες είναι την ίδια στιγμή εταιρίες ναυπηγείων, όπως για παράδειγμα η Lloyd στο Μπρεμερχάφεν. Ο εκπρόσωπος Μάρκο Γκράουντενς δηλώνει στην DW: «Όλα αυτά που ακούμε και διαβάζουμε για τις κρουαζιέρες παραπέμπουν σε τέλμα με σημαντική χρονική διάρκεια».

Η κρίση της πανδημίας πλήττει ωστόσο έμμεσα τα ναυπηγεία. Διότι οι πλοιοκτήτες παρακολουθούν προσεκτικά και για μεγάλο χρονικό διάστημα την αγορά πριν προχωρήσουν σε παραγγελία ναυπήγησης ενός κρουαζιερόπλοιου. Ο Φλόριαν Φάιμαν από τα ναυπηγεία Meyer στην περιοχή του Εμς λέει ότι «το πλήγμα στα ναυπηγεία είναι μεσοπρόθεσμο». Το 2018 το μεγαλύτερο γερμανικό ναυπηγείο κατασκεύασε τρία κρουαζιερόπλοια. Η επιτυχία αυτή ήταν να επαναληφθεί και φέτος. Προς το παρόν όμως τρία ημιτελή σκάφη βρίσκονται ακόμα στα ναυπηγεία. Η Meyer βρίσκεται υπό μεγάλη οικονομική πίεση. Λόγω της πανδημίας οι εργαζόμενοι απασχολούνται με μειωμένο ωράριο. Λέγεται ότι το χρέος της εταιρίας αγγίζει το 1 δις. Η διοίκηση των ναυπηγείων έχει ζητήσει την οικονομική στήριξη της τοπικής κυβέρνησης, ενώ παράλληλα ανακοίνωσε απολύσεις και προσπαθεί να μεταθέσει στο μέλλον, όσο είναι δυνατό, την παράδοση των υπό κατασκευή πλοίων.

Αλλάζουν ριζικά υποδοχή επιβατών και εστίαση

Σε αντίθεση ωστόσο με τα ναυπηγεία, ταξιδιωτικοί κολοσσοί και εφοπλιστές δεν έχουν χρονικά περιθώρια και πρέπει άμεσα να καταθέσουν νέες προτάσεις για υγειονομικούς κανόνες που θα περιορίσουν τους κινδύνους προσβολής από τον ιό. Η Φρεντερίκε Γκρένεμάιερ από την TUI Cruises δηλώνει ωστόσο ότι έχουν ήδη ληφθεί μέτρα ασφαλείας: «Σε κάθε πλοίο θα υπάρχουν πολύ λιγότεροι επιβάτες. Εκτός αυτού θα αλλάξουμε τη διαδικασία υποδοχής των επιβατών, την εστίαση, αλλά και τις μουσικοχορευτικές παραστάσεις στο πλοίο».

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Kreuzfahrtberater προσθέτει ότι «οι επιβάτες θα εκπλαγούν με την αποφασιστικότητα και τον επαγγελματισμό, με τον οποίο οι περισσότερες εταιρίες ασχολούνται με το ζήτημα του κορωνοϊού και ποιες προτάσεις καταθέτουν για να διασφαλίσουν την υγεία των πελατών τους». Υπάρχουν ωστόσο προβλήματα που επιλύονται πολύ δύσκολα. Όπως είναι για παράδειγμα το μεσημεριανό και το βραδινό φαγητό, που θεωρούνται, όχι άδικα, το «κοινωνικό γεγονός» σε κάθε κρουαζιέρα. «Δεν είναι μόνο το γεύμα, που μας απασχολεί", λέει ο Φρανκ Ρίκε, "αλλά το πώς και, το σημαντικότερο, με τι θα πλαισιωθεί. Δυστυχώς κατά τη διάρκεια του φαγητού υπάρχει μεγάλος κίνδυνος εξάπλωσης του ιού, όταν εκατοντάδες άνθρωποι συγκεντρώνονται μια δεδομένη χρονική στιγμή στην τραπεζαρία του πλοίου». Και ο επικεφαλής του γερμανικού τουρ οπερέιτορ καταλήγει: «Υπάρχουν τουρίστες για τους οποίους είναι εξαιρετικά σημαντικό να γευματίσουν μαζί με άλλους στο ίδιο μεγάλο τραπέζι. Υπολογίσαμε το ποσοστό γύρω στο 10%. Από τους επιδημιολόγους μάθαμε ωστόσο το τελευταίο διάστημα ότι το ποσοστό αυτό αρκεί για να ξεκινήσει η εξάπλωση του κορωνοϊού».

διαβάστε ακόμα

Γαστρονομικός τουρισμός | Η ΕΕ αναδεικνύει και προστατεύει 114 ελληνικά ΠΟΠ προϊόντα
Ξενοδοχεία/ Απευθείας κρατήσεις: Ραγδαία αύξηση των πωλήσεων από κινητά – Οι νέες προκλήσεις
Διαβούλευση ΜΠΕ για κατασκευή πεντάστερου ξενοδοχείου στην Κω
Κ.Μητσοτάκης | Τουριστικές επενδύσεις 1 δισ. ευρώ στην Ερμιονίδα
Τουρισμός | Πώς επιλέγουν διακοπές οι Αμερικανοί και Καναδοί ταξιδιώτες: Πολιτισμός, ασφάλεια και πολλαπλοί προορισμοί
Διαγωνισμός για τη συντήρηση κρηπιδώματος του Παλαιού Λιμένα Μυκόνου
Τουρισμός | Oι Βρετανοί επέλεξαν Τουρκία το 2024 - πρώτη αγορά με 3,7 εκατ. αφίξεις στο 9μηνο (+17%)
ΕΟΤ Σκανδιναβίας: Προβολή της Ελλάδας στη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα της Σουηδίας
FedHATTA/ HATTA: 1η Παγκόσμια Συνάντηση της WTAAA σε Αθήνα και Κρήτη στις 6-11 Νοεμβρίου
Ο Γερμανός Πρόεδρος πήρε μια γεύση από την πρωτοβουλία TUI Field to Fork στην Κρήτη