Ρεπορτάζ: Γ.Ν. Αγγελής
Σε υπόθεση για γερά νεύρα, εξελίσσεται φέτος η τουριστική κίνηση από τη Ρωσική αγορά, για την Ελλάδα! Η μικρότερη «πίττα» εξερχόμενου τουρισμού λόγω οικονομίας, και το εχθρικό, επιθετικό κλίμα απέναντι σε κάθε τι «τουρκικό» ή κατ΄υπόνοια «τουρκικό», από τη μία πλευρά, η έντονα αυξημένη ζήτηση για ελληνικούς προορισμούς, από την άλλη, έχουν δημιουργήσει ένα έκρυθμο σκηνικό, με σκληρότατο ανταγωνισμό, κτυπήματα κάτω από τη μέση, πόλεμο τιμών αλλά και ανησυχίες και έντονους προβληματισμούς για τις πιθανές εξελίξεις, όσο θα προχωρεί η νέα περίοδος.
Το Tornosnews βρέθηκε στη ρωσική πρωτεύουσα για λίγες μέρες και έκανε, μία σε βάθος δημοσιογραφική έρευνα, συγκεντρώνοντας πολλά στοιχεία και συζητώντας με κυβερνητικούς αξιωματούχους, με στελέχη της Ελληνικής κοινότητας και των διπλωματικών μας αρχών, με αρκετούς Έλληνες και Ρώσους τουριστικούς παράγοντες και επιχειρηματίες.
Ενα πρώτο και γενικό συμπέρασμα, είναι πως, φέτος, στη ρωσική αγορά πρωτίστως αλλά και στους ελληνικούς προορισμούς δευτερευόντως, βρίσκεται σε εξέλιξη ένας ιδιότυπος «ρωσο-ελληνο-τουρκικός πόλεμος», με «τρόπαιο» την απόσπαση μεγαλύτερων μεριδίων αγοράς για την Ελλάδα. Η οποία, μαζί με την Ισπανία και τη Βουλγαρία, δείχνουν να είναι τα «αστέρια» της νέας περιόδου, καθώς οι επί σειρά ετών δημοφιλέστεροι προορισμοί των Ρώσων στην «γειτονιά» μας, η Τουρκία και η Αίγυπτος, παραμένουν «κλειστοί» μέχρι νεωτέρας.
Το κλίμα: «Κόκκινο πανί» η Τουρκία
Το πιο εντυπωσιακό, για τα δικά μας αισθητήρια και κριτήρια τουλάχιστον, είναι αυτό το έντονα εχθρικό κλίμα που επικρατεί για κάθε τι που έχει σχέση με την Τουρκία - πολιτικό, επιχειρηματικό, εμπορικό, τουριστικό κοκ. Κλίμα που είναι διάχυτο σε όλες τις βαθμίδες του κράτους, των Ομοσπονδιακών και Περιφερειακών υπηρεσιών, των κυβερνητικών στελεχών αλλά και σε μεγάλη μερίδα της ρωσικής κοινής γνώμης, σε βαθμό που να προκαλεί, πραγματικά, αίσθηση.
Στον τομέα του τουρισμού, εν προκειμένω, είναι σαφές ότι αυτή η «πολεμική» δεν εκτονώθηκε μετά τα διατάγματα Πούτιν, την «απαγόρευση» πώλησης πακέτων για Τουρκία και τις κυβερνητικές παρεμβάσεις εναντίον τουριστικών οργανισμών τουρκικών συμφερόντων ή θεωρούμενων ως (δικαίως ή αδίκως, αυτή είναι η πραγματικότητα) τουρκικών συμφερόντων και των θυγατρικών τους. Όπως διπιστώσαμε, υπάρχει μία διαρκής «πολιορκία» του κράτους προς αυτές τις επιχειρήσεις. Τα οικονομικά τους στοιχεία, για παράδειγμα, σύμφωνα με πληροφορίες μας, ελέγχονται τακτικότατα, σε επίπεδο 15ημέρου...
Οι τεράστιες απώλειες σε τζίρους και έσοδα, λόγω αποκλεισμού της Τουρκίας από τον τουριστικό χάρτη των Ρώσων, σε συνδυασμό με την πίεση αυτή, ωθούν τους τουριστικούς οργανισμούς που βρίσκονται διαρκώς στο «στόχαστρο» σε απέλπιδες προσπάθειες αναπλήρωσης των εσόδων τους από άλλες πηγές. «Κοινό μυστικό» στη Μόσχα, αυτό το διάστημα, είναι πως ορισμένες από αυτές τις επιχειρήσεις δίνουν κυριολεκτικά μάχη απέναντι στον χρόνο για την επιβίωσή τους...
Μεταξύ των πεδίων όπου αναζητούν «σωσίβιο» είναι φυσικά η Ελλάδα με την ιδιαίτερα αυξημένη ζήτηση που καταγράφει το τελευταίο διάστημα. Και φυσικά, ο ανταγωνισμός με τους υπόλοιπους tour operators που πωλούν Ελλάδα είναι σκληρότατος και «αιματηρός».
Πόλεμος τιμών εν μέσω αύξησης ζήτησης!
Αυτήν την περίοδο, έχουμε το εξής παράδοξο φαινόμενο. Ενώ σχεδόν όλοι οι μεγάλοι tour operators που δουλεύουν Ελλάδα να αναφέρουν αύξηση της ζήτησης, κατά τουλάχιστον 10%-15% και έως και πάνω από 30% στο μέγιστο, από την άλλη, να υπάρχουν εταιρείες που κυριολεκτικά «τσακίζουν» τις τιμές!
Όλοι στο τουριστικό κύκλωμα γνωρίζουν πως ένας πόλεμος τιμών μπορεί σημαίνει μεν μεγαλύτερους αριθμούς τουριστών, περισσότερες αφίξεις, αλλά έχει και πολλές πιθανές... παράπλευρες επιπτώσεις. Από τις πραγματικές οικονομικές θέσεις και τη βιωσιμότητα αυτών που τον επιχειρούν και τις συνέπειες σε αυτούς με τους οποίους συνεργάζονται, μέχρι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των τουριστών που προσελκύει.
Μεγάλα τα τιμήματα και τα ρίσκα.
Διαφορές κόστους που φθάνουν έως και το 50%!
Με πυξίδα, λοιπόν, τις συμβουλές έμπειρων στελεχών της ρωσικής αγοράς και με τη βοήθεια του διαδικτύου, κάναμε μία αναλυτική έρευνα – πάνω από 380 αναζητήσεις και συγκρίσεις πακέτων - για να αποτυπώσουμε την εικόνα των τιμών με τις οποίες προσφέρονται τα πακέτα για τους ελληνικούς προορισμούς, αυτές τις μέρες.
Ψάξαμε: τιμές πακέτων 7/9/14 διανυκτερεύσεων (με αεροπορικά εισιτήρια), κυρίως από Μόσχα και Αγ. Πετρούπολη, για ένα δίκλινο δωμάτιο, με all inclusive ή ημιδιατροφή, για συγκεκριμένες ημερομηνίες (Τον Μάιο, τον Ιούνιο, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο) σε συγκεκριμένες περιοχές (Κρήτης, Χαλκιδικής, Ζακύνθου, Κέρκυρας, Ρόδου, Κω κ.α.) και σε συγκεκριμένα ξενοδοχεία (κυρίως 5, 4 και 3 αστέρων), από όλους τους βασικούς/γνωστούς tour operators που πωλούν Ελλάδα.
Απόλυτα συγκρίσιμα, δηλαδή, όλα.
Τα αποτελέσματα έχουν μεγάλο ενδιαφέρον: