Ρεπορτάζ: Γιώργος Ν.Αγγελής
Συνεχίζουμε με το δεύτερο μέρος της έρευνας του Tornos News για την τρέχουσα κατάσταση και για τις εξελίξεις που θα καθορίσουν την πορεία της τουριστικής περιόδου από τη ρωσική αγορά, φέτος.
Το dumping και οι ανησυχίες...
Στην τουριστική αγορά της Μόσχας, πάντως, ακούσαμε πολλές φορές και από πολλά στόματα τον όρο “dumping” στις τιμές για την Ελλάδα. Είχαμε να τον ακούσουμε για τη ρωσική αγορά από τις αρχές της περιόδου του 2014, χρονιά που έγινε ο “μαύρος” Αύγουστος-Σεπτέμβριος, με τις πτωχεύσεις και τα “κανόνια” ορισμένων εκ των μεγαλύτερων και πλέον διαφημισμένων και στην Ελλάδα τουριστικών οργανισμών (Labirint, Ideal κ.λπ).
Το αν και κατά πόσο γίνεται dumping τιμών στη ρωσική αγορά αυτό το διάστημα, είναι πασιφανές στον καθένα που συνθέτει μία ευρύτερη εικόνα. Διακριτό είναι επίσης το από ποιους γίνεται και προς ποιούς προορισμούς. Φαίνεται, όμως, ότι τις τελευταίες δύο εβδομάδες, τα πράγματα ξεπέρασαν κάποια όρια, με αποτέλεσμα, σύμφωνα με πληροφορίες μας, να υπάρξει μία σειρά «κλειστών» επαφών μεταξύ υψηλόβαθμων στελεχών των τουριστικών οργανισμών που πλήττονται από αυτήν την πρακτική, με αντικείμενο πιθανούς τρόπους αντίδρασης.
Παράλληλα, πληροφορηθήκαμε ότι Έλληνες ξενοδόχοι στην Κρήτη, στη Ρόδο, στα Ιόνια και στη Χαλκιδική, έχουν προβληματιστεί από τα «μηνύματα» αυτά και επιχειρούν να περιχαρακώσουν περαιτέρω τα συμφέροντά τους ή να μετριάσουν τα, όποια, «ανοίγματά» τους.
Σε κάθε περίπτωση, οι εξελίξεις φέτος από τη ρωσική αγορά, θέλουν και πάλι προσοχή και εγρήγορση.
Και όχι μόνον σε επίπεδο αγοράς.
Τι κάνει η Ελλάδα;
Σε όλο αυτό το σκηνικό, το οποίο διακοσμεί το αφιερωματικό έτος Ελλάδας-Ρωσίας, αυτό το πρόσθετο πλεονέκτημα για τη χώρα μας, το ελληνικό κράτος δείχνει δύο πρόσωπα: το θετικό, δραστήριο και έτοιμο να κάνει ό,τι μπορεί και περνάει από το χέρι του και το «χαλαρό», αδιάφορο και σπασμωδικό.
Ξεκινώντας από το δεύτερο, έπρεπε να φθάσει τέλος Φεβρουαρίου για να προχωρήσει το ΥΠΕΞ σε παρεμβάσεις-δυνατότητα πρόσληψης επιτόπιου προσωπικού, ενίσχυση στελέχωσης προξενείων, visa centers - που θα μπορούσαν να έχουν γίνει έξι μήνες πριν. Και τώρα που προχωρούμε στον Μάρτιο, όλοι περιμένουν να δουν το πότε θα δοθούν οι εντολές και οι οριστικές κατευθύνσεις για να γίνουν πράξη όλα αυτά.
Επιπρόσθετα, για να αναφέρουμε ένα ακόμα παράδειγμα του κακού μας εαυτού, ακόμα σήμερα δεν έχει παρουσιαστεί επίσημα στη ρωσική πλευρά ένα αναλυτικό και οριστικοποιημένο πρόγραμμα εκδηλώσεων και δράσεων για το αφιερωματικό έτος. Την ώρα που οι Ρώσοι, ακόμα και από τις μεγάλες απομακρυσμένες Περιφέρειες της Ομοσπονδίας, από τη δική τους πλευρά, δείχνουν έντονο και διαρκές ενδιαφέρον για την οργάνωση εκδηλώσεων και την πραγματοποίηση κοινών δράσεων.
Τέλος, αλλά όχι απαραίτητα και λιγότερο σημαντικό, δύο εβδομάδες πριν την έκθεση MITT (και Intourmarket) ο ΕΟΤ δεν είχε αναθέσει την κατασκευή του περιπτέρου του!
Ως προς τα θετικά, κατ΄αρχάς το Υπουργείο Τουρισμού δείχνει να αντιλαμβάνεται πλήρως της σημασία αυτής της συγκυρίας, μολονότι, αρχικά, όταν προέκυψε η κρίση με την Τουρκία, επικρατούσε η άποψη ότι η ρωσική αγορά θα πέσει στην αγκαλιά μας αυτόματα, σαν ώριμο φρούτο και θα μας έρθουν μερικά εκατομμύρια Ρώσοι.
Ευτυχώς, αυτή η αντίληψη αναιρέθηκε γρήγορα, με τη συμβολή και των τουριστικών φορέων και από τα τέλη Δεκεμβρίου και μετά, το υπουργείο Τουρισμού πιέζει προς κάθε κατεύθυνση, σε κυβερνητικό επίπεδο, να διευθετηθούν οι εκκρεμότητες.
Σε επίπεδο προβολής, σχεδιάζονται ορισμένες δράσεις, ενώ όπως πληροφορούμαστε, ετοιμάζεται και ένα πρόγραμμα συνδιαφήμισης με τους tour operators της ρωσικής αγοράς, όπως έχει γίνει και στο πρόσφατο παρελθόν.
Ένα άλλο θετικό, είναι ότι το Γραφείο του ΕΟΤ, κυριολεκτικά υπερβάλλει ευατόν καθημερινά, με τα στελέχη του να βρίσκονται σε διαρκή κίνηση μεταξύ ρωσικής κυβέρνησης, κρατικών αξιωματούχων, αγοράς και ελληνικής κυβέρνησης και αγοράς, προσπαθώντας να διαχειριστούν τις εξελίξεις και τις καταστάσεις, ακόμα και σε ζητήματα όπου δεν υπάρχει κάποια υποστήριξη ή καν, κατεύθυνση.
Visa: Περισσότερες και μεγαλύτερης διάρκειας
“Προχωρούμε σε όλες τι απαραίτητες προετοιμασίες ούτως ώστε η ζήτηση για την Ελλάδα, που αναμένεται να είναι ιδιαίτερα αυξημένη φέτος, να εξυπηρετηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο” ανέφερε στο tornosnews η κα Ελένη Μιχαλοπούλου, Γενική Πρόξενος της χώρας μας στη Μόσχα.
“Τώρα πλέον, οι Προξενικές αρχές έχουν και τη θεσμική και νομική δυνατότητα να ενισχύσουν τη λειτουργία τους με επιτόπιο προσωπικό, πέραν των στελεχών που θα προστεθούν στο δυναμικό του Προξενείου από την Ελλάδα” τόνισε και υπογράμμισε ότι “το Προξενείο μας είναι ταγμενο στην αποστολή της ενίσχυσης του Τουρισμού από τη Ρωσία στην Ελλάδα, γνωρίζοντας πως οι τουριστικές ροές αποτιμώνται σε πολύτιμο εθνικό εισόδημα και έχουν πολλαπλά άλλα οφέλη, ιδίως για τις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες”.
Λίγο πριν τη σύντομη συζήτησή μας στο περιθώριο του Επιχειρηματικού Φόρουμ που διοργάνωσε ο Όμιλος Μουζενίδη στη Μόσχα, η κα Μιχαλοπούλου είχε ανακοινώσει ότι τα Visa Centers στη Ρωσία φέτος θα φθάσουν συνολικά τα 29 (αύξηση 50%) καθώς και ότι ένα από αυτά θα δημιουργηθεί στη Μόσχα - το δεύτερο που θα λειτουργεί στη ρωσική πρωτεύουσα - με το υφιστάμενο να εξυπηρετεί στο εξής μόνον tour operators.
Σύμφωνα με τη Γενική Πρόξενο, με το νέο σύστημα έκδοσης θεωρήσεων θα υπάρχει η ευχέρεια να δίνονται πιο «γενναιόδωρα» θεωρήσεις πολλαπλών εισόδων μεγαλύτερης διάρκειας και σε μεγαλύτερο αριθμό Ρώσων πολιτών.
Σύγκριση τιμών
Η σύγκριση των τιμών στους πίνακες 1,2,3, που ακολουθούν, δίνει ανάγλυφα την εικόνα της αγοράς (σύγκριση των ίδιων πακέτων, στα ίδια ξενοδοχεία, ίδιες ημερομηνίες). Με κόκκινο η χαμηλότερη τιμή και στην τελευταία στήλη η διαφορά χαμηλότερης-υψηλότερής τιμής.