Μετά την περσινή πολύ καλή χρονιά, ο ελληνικός τουρισμός φαίνεται ότι φέτος θα κινηθεί σε σταθεροποιητικά επίπεδα, αν όχι με μια μικρή «διορθωτική» τάση. Εκεί συγκλίνουν τα μέχρι στιγμής στοιχεία των προκρατήσεων πακέτων. Το Tornos News μίλησε με προέδρους ενώσεων και φορέων ξενοδόχων οι οποίοι εκφράζουν μια συγκρατημένη αισιοδοξία για την εξέλιξη της χρονιάς.
Την ίδια ώρα, η τελευταία μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ κάνει λόγο για μείωση 7% (ή κατά 1,3 εκατ. θέσεις) στον προγραμματισμό αεροπορικών θέσεων στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας για τη φετινή θερινή σεζόν, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, με βάση τα στοιχεία στο τέλος Ιανουαρίου.
Οι ξενοδόχοι πάντως επισημαίνουν ότι η περσινή κίνηση ήταν ιδιαιτέρως υψηλή και η «διόρθωση» είναι αναμενόμενη. Όλοι συμφωνούν ότι το στίγμα θα δώσει η Διεθνής Έκθεση ITB του Βερολίνου, 7-10 Μαρτίου. Και επισημαίνουν ότι η στιγμή είναι κρίσιμη για να διορθωθούν συγκεκριμένα θεσμικά και δομικά ζητήματα της αγοράς, όπως η υπερφορολόγηση, οι ασφαλιστικές εισφορές, τα πνευματικά/συγγενικά δικαιώματα, κ.ά.
Η εικόνα, σε γενικές γραμμές, είναι αρνητική. Δεν βλέπουμε φέτος την ίδια διάθεση από την αγορά να κάνει κρατήσεις για Ελλάδα. Και εννοώ από τις μεγάλες αγορές, όπως Γερμανία, Βρετανία, Ρωσία. Στον αντίποδα, οι οδικοί τουρίστες από τα Βαλκάνια κινούνται με ικανοποιητικούς ρυθμούς.
Το πρώτο στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε φέτος είναι να μην πανικοβληθεί η αγορά και να διατηρήσει τις τιμές της προηγούμενης χρονιάς. Οι τιμές early booking, που δίνουν 20-30% έκπτωση στα πακέτα, διαρκούν έως 28 Φεβρουαρίου. Δεν θα πρέπει να παραταθούν αυτές οι εκπτώσεις, ούτε για ένα μήνα. Άλλωστε, το επόμενο τρίμηνο είναι καθοριστικό, αφού η έκθεση ΙΤΒ του Βερολίνου θα δώσει το στίγμα.
Το δεύτερο στοίχημα είναι πώς θα πάει συνολικά η σεζόν. Και εννοώ τα άκρα της, ο Μάιος και ο Σεπτέμβρης/Οκτώβρης.
Αυτό που οφείλει να κάνει η πολιτεία για στηρίξει τον κλάδο που στήριξε την ελληνική οικονομία όλα αυτά τα χρόνια, είναι να δώσει ένα μικρό περιθώριο για να ανταπεξέλθουμε στις προκλήσεις: να γίνει πράξη η μείωση 5% στις ασφαλιστικές εισφορές και να μειωθεί ο ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο.
Μέχρι στιγμής παρατηρείται μια μείωση της τάξης του 10-20% σε σχέση με πέρυσι στο Ηράκλειο. Ωστόσο υπάρχει σημαντική βελτίωση εβδομάδα την εβδομάδα. Και δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι πέρσυ είχαμε μια πάρα πολύ καλή χρονιά. Θεωρώ ότι μέχρι το Βερολίνο, η κατάσταση θα είναι πιο ισορροπημένη.
Η επανένταξη της Τουρκίας, της Αιγύπτου και της Τυνησίας δημιουργεί αυξημένες προκλήσεις, αλλά νομίζω ότι θα μπορέσουμε να τις ξεπεράσουμε. Υπολογίζω ότι η χρονιά θα κλείσει με μια ελαφριά μείωση της τάξης του 3-5% και άλλο ένα -3% στα έσοδα.
Η Ρόδος σημειώνει μια μικρή μείωση σε σχέση με πέρυσι, η οποία διαφοροποιείται ανάλογα με την αγορά. Δηλαδή η Αγγλική αγορά παρουσιάζει μείωση της τάξης του 10%, η Γερμανική 3-3,5% ενώ αρκετά μειωμένη εμφανίζεται η Ρωσική αγορά, αν και είναι πολύ νωρίς να βγάλουμε ένα σαφές συμπέρασμα καθώς οι πωλήσεις της ξεκιούν ιδανικά μετά την έκθεση ΜΙΤΤ της Μόσχας. Γενικά το βαρόμετρο για τη φετινή κίνηση είναι –όπως κάθε χρόνο- η έκθεση ΙΤΒ του Βερολίνου.
Εκτιμώ ότι με πολύ προσπάθεια, η τουριστική κίνηση της φετινής χρονιάς μπορεί να φτάσει στα περσινά επίπεδα ή να σημειώσει μια μικρή πτώση. Το πιο σημαντικό είναι οι ξενοδόχοι να καταφέρουν να αντισταθούν στις όποιες πιέσεις έρθουν από τους tour operators για μείωση των τιμών καθώς κάτι τέτοιο θα συμπαρασύρει όλον τον προορισμό και θα φτάσουμε στα επίπεδα τιμών που φτάσαμε στα χρόνια της κρίσης. Οι ξενοδόχοι θα πρέπει να επενδύσουν περισσότερο στο marketing, ο καθένας ανάλογα με τις δυνατότητές του.
Αυτή τη στιγμή είμαστε σε ένα επίπεδο στασιμότητας στο ρυθμό των προκρατήσεων, λίγο χαμηλότερα σε σχέση με πέρυσι. Περιμένουμε ότι το τοπίο θα ξεκαθαρίσει στο Βερολίνο. Δεδομένου ότι ανεβαίνουν και οι ανταγωνιστές μας, εκτιμούμε ότι θα έχουμε μια χρονιά λίγο κάτω σε σχέση με πέρυσι.
Η υψηλή φορολογία δεν μας επιτρέπει να έχουμε την ευελιξία στις τιμές που έχει η Τουρκία. Ταυτόχρονα όμως, με την υπερπροσφορά κλινών που έχουμε στο νησί μας, ο ξενοδόχος δεν έχει μεγάλη διαπραγματευτική δυνατότητα.
Από την άλλη, οι χαμηλές τιμές φέρουν και χαμηλότερου εισοδηματικού επιπέδου τουρίστες, κάτι που έχει γενικότερο αντίκτυπο στην αγορά. Δεν είναι αυτή η λύση.
Πρέπει να προχωρήσουμε σε ένα ευρύτερο φάσμα συνεργασιών στο marketing για να προσελκύσουμε υψηλότερης ποιότητας κόσμο. Αυτή τη στιγμή το marketing λειτουργεί αποσπασματικά και άρα όχι αποτελεσματικά.
Εκτιμώ κι εγώ ότι η χρονιά θα κλείσει με ελαφριά μείωση της τάξης του 3-5%.