Προτιμήσεις, συνήθειες, αλλά και κάποιες ...παραξενιές των γερμανών ταξιδιωτών αποκαλύπτει μία πρόσφατη έρευνα του ιδιωτικού Ινστιτούτου BAT. που δημοσιεύει η DW...
Την έρευνα, που είχε διεξαχθεί τον Ιούνιο σε δείγμα 2.000 ενηλίκων, δημοσιεύει το Ινστιτούτο Ερευνών BAT, που χρηματοδοτείται από την British American Tobacco και επιχειρεί να προβλέψει μελλοντικές συνήθειες των καταναλωτών. Το κύριο συμπέρασμα ήταν μάλλον αναμενόμενο: ακόμη και ο κορωνοϊός δεν κατάφερε να υπερνικήσει την αγάπη των ταξιδιωτών για τη θάλασσα, τα μπάνια και τις παραλίες. Το 59% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι εκεί θα προτιμούσε να κάνει διακοπές. Το σκοτεινό σενάριο που έλεγε ότι σε εποχές πανδημίας πολλοί θα κλείνονταν στο σπίτι ακόμη και το καλοκαίρι για να κάνουν "ψηφιακές διακοπές" μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή, δεν επαληθεύεται. Μόλις το 3% υποστηρίζει αυτή την επιλογή.
Ωστόσο, έκπληξη προκαλεί το αμέσως επόμενο συμπέρασμα: το 53% επιλέγει διακοπές σε αστικό περιβάλλον. Δεν πρόκειται απαραίτητα για αντίφαση σε σχέση με τα προηγούμενα, άλλωστε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις- για παράδειγμα η Αθήνα και η Βαρκελώνη- διαθέτουν και εξαιρετικές παραλίες. Πάντως, όπως δηλώνει ο επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου BAT, Ούλριχ Ράινχαρντ, μεγάλη ζήτηση καταγράφουν όχι μόνο οι γνωστές μεγαλουπόλεις, αλλά και μικρότερες πόλεις, εφόσον έχουν να προσφέρουν κάτι ιδιαίτερο. Ήδη σήμερα στη Γερμανία, τονίζει ο Ράινχαρντ, μόλις το 1/3 των διανυκτερεύσεων γίνεται στις 80 μεγαλύτερες πόλεις της χώρας με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων.
Αναζητώντας το "αυθεντικό"
Οι μικρότερες πόλεις έχουν μία ιδιαίτερη γοητεία. Επενδύουν στην αυθεντικότητα, την χαλάρωση, την αίσθηση ότι οι ρυθμοί της ζωής επιβραδύνονται. Όλα αυτά φαίνεται να συμβαδίζουν με την επισήμανση του 46% των ερωτηθέντων, ότι αναζητούν συνεχώς νέους προορισμούς. Ιδιαίτερα οι γυναίκες, οι κάτοικοι των μεγαλουπόλεων και όσοι διαθέτουν ανώτερη μόρφωση επιμένουν στον "αυθεντικό χαρακτήρα" των διακοπών. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι και ...ολιγαρκείς. Αντιθέτως: το 56% των ερωτηθέντων ξεκαθαρίζει ότι στις διακοπές "δεν θέλει να προβληματίζεται για ο,τιδήποτε" παρά μόνο να χαλαρώσει και να ξεκουραστεί, ενώ ένα εξαιρετικά υψηλό ποσοστό, το 43%, δηλώνει ότι "η άνεση και η πολυτέλεια" είναι πάνω απ' όλα.
Αλλά υπάρχει μία προτεραιότητα ακόμη πιο σημαντική: η ασφάλεια. Για το 89% των ερωτηθέντων αποτελεί μάλιστα το κύριο κριτήριο για την επιλογή προορισμού."Ακόμη και ένας προορισμός που φημίζεται για τη μοναδική φυσική ομορφιά του, τη φιλοξενία των κατοίκων ή το χαμηλό κόστος δεν επιλέγεται τελικά, όταν υπάρχει η αίσθηση της ανασφάλειας", λέει ο Ούλριχ Ράινχαρντ.
Μοναχικός ταξιδιώτης ο ένας στους τέσσερις
Με ποιον προτιμούν να πηγαίνουν διακοπές οι Γερμανοί; Όπως συνέβαινε πάντα, οι περισσότεροι (ποσοστό 77%) προτιμούν να ταξιδεύουν με την οικογένειά τους. Ωστόσο αυξάνεται το ποσοστό εκείνων, που επιλέγουν να κάνουν διακοπές μόνοι τους. Σήμερα κυμαίνεται στο 24%, ενώ το 2007, σε αντίστοιχη έρευνα, δεν ξεπερνούσε το 12%. Το ταξίδι με σακίδιο, άλλοτε προσφιλής επιλογή ιδιαίτερα για τους νέους, συγκεντρώνει μόλις το 8% των προτιμήσεων. Το 4% προγραμματίζει περιήγηση με μηχανή, ενώ ένα αξιοσημείωτο ποσοστό 7% επιλέγει τον προσκυνηματικό τουρισμό.