Με αιχμή του δόρατος τη Μαδρίτη, η Ισπανία επανασχεδιάζει το τουριστικό της μοντέλο ώστε να γίνει συνολικά προορισμός πολυτελείας.
Προς την κατεύθυνση αυτή, η δεξαμενή σκέψης Forward_MAD με την υποστήριξη της Turespaña, διοργάνωσε πριν από λίγες ημέρες διεθνή συνάντηση με σημαντικούς ομιλητές από εταιρείες και φορείς, που κατέθεσαν τις προτάσεις τους για το τουριστικό μοντέλο της Μαδρίτης,
Η εισβολή στην ισπανική πρωτεύουσα μεγάλων διεθνών ξενοδοχειακών εταιρειών, που επενδύουν σε ξενοδοχεία πολυτελείας, και τα παραρτήματα μεγάλων οίκων μόδας για το shopping, αποτελούν τη βάση για να εξελιχθεί η Μαδρίτη σε προορισμό πολυτελείας. Ωστόσο, όπως τονίστηκε από τους ομιλητές, αυτά τα δύο δεδομένα από μόνα τους δεν φτάνουν για την επίτευξη του στόχου. Θα χρειασθεί ένας συνδυασμός δράσεων, που θα αναβαθμίσουν και θα αναδείξουν τον πολιτισμό, την αναψυχή, τη γαστρονομία και το shopping στη Μαδρίτη, παράλληλα με την εκπαίδευση των εργαζομένων στον τουρισμό.
Ειδικότερα, οι ομιλητές εισηγήθηκαν ένα πακέτο δράσεων με 4 άξονες που θα μετατρέψουν τη Μαδρίτη σε πρωτεύουσα της πολυτέλειας στην Ευρώπη. Οι 4 άξονες είναι:
Εκπαίδευση
Είναι η βάση για την επίτευξη του στόχου. Το τμήμα πολυτελείας απαιτεί ένα επίπεδο αριστείας στη μέγιστη εξυπηρέτηση, το οποίο μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω ειδικής εκπαίδευσης σε όλες τις πτυχές της προσφοράς υπηρεσιών και προϊόντων πολυτελείας.
Η έλλειψη προσωπικού αυτού του επιπέδου εκπαίδευσης, όπως υπογράμμισαν οι ομιλητές, αποτελεί μια από τις βασικές αδυναμίες του κλάδου πολυτελείας στην Ισπανία. Άλλωστε η τουριστική εκπαίδευση στη χώρα έχει ουσιαστικά μια διαδρομή 25 ετών και χωρίς να δίνεται έμφαση στην εξειδίκευση. Αυτή είναι μια κατάσταση που πρέπει επειγόντως να αντιστραφεί. Οι τουριστικές σπουδές πρέπει να προσαρμοστούν στις ανάγκες της διαχείρισης ξενοδοχείων, εστιατορίων, ταξιδιωτικών γραφείων, χερσαίων, αεροπορικών ή θαλάσσιων μεταφορών,
Δομημένη τουριστική προσφορά
Ένας πολυτελής προορισμός δεν γίνεται από ένα ακριβό ξενοδοχείο ή ένα εστιατόριο Michelin 3 αστέρων. Πρέπει να υπάρχει μια σύνθετη και συνεκτική τουριστική προσφορά που να περιλαμβάνει όλες τις απαραίτητες υπηρεσίες για μια αυθεντική εμπειρία πολυτέλειας, από τη στιγμή που ο ταξιδιώτης φεύγει από το σπίτι του μέχρι να επιστρέψει.
Στην περίπτωση της Μαδρίτης, τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα. Παρόλο που υπάρχει μια ευρεία, ποικίλη, τουριστική προσφορά πολυτελείας (πολυτελή ξενοδοχεία, εστιατόρια, πολιτισμός, αναψυχή κ.λπ.), αυτή η προσφορά δεν είναι δομημένη. Δεν υπάρχει, δηλαδή, η ταυτότητα «πολυτελής προσφορά της Μαδρίτης», τουλάχιστον όπως προσδιορίζεται αυτή για το Παρίσι, το Λονδίνο ή το Μιλάνο. Έτσι, ο επισκέπτης θα βρεί μεμονωμένες και αποκομμένες μεταξύ τους εμπειρίες, για να αποκτήσει πρόσβαση σε μια πολυτελή εμπειρία στη Μαδρίτη.
Το κύριο χαρακτηριστικό της πολυτέλειας
Το κύριο χαρακτηριστικό της πολυτέλειας, όπως επισήμαναν οι ομιλητές, είναι η αποκλειστικότητα, η κατανόηση της αποκλειστικότητας ως κάτι σπάνιο και μοναδικό, φτιαγμένο ειδικά για τη χρήση ή την απόλαυση του κάθε επισκέπτη της πόλης: Ένα κοστούμι φτιαγμένο στα μέτρα του επισκέπτη από τα χέρια του ράφτη, μια κιθάρα από έναν διάσημο λαουτιέρη ή ένα όχημα του οποίου το εσωτερικό είναι πλήρως προσαρμοσμένο στα γούστα του και διαφέρει από όλα τα άλλα μοντέλα της ίδιας μάρκας.
Επεκτείνοντας την έννοια της πολυτέλειας στον τουρισμό, όπως ανέφεραν οι εισηγητές, μια πολυσύχναστη παραλία, όσο όμορφη κι αν είναι, δεν μπορεί ποτέ να προσφέρει μια πολυτελή εμπειρία. Η αυθεντικότητα είναι επίσης ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της πολυτέλειας. Αναφέρθηκε το παράδειγμα της Βενετίας, όπου ο ανεξέλεγκτος τουρισμός οδήγησε σε έναν τουριστικό συνωστισμό που έχει διαστρεβλώσει την αυθεντικότητα του προορισμού, εκδιώκοντας τους ντόπιους, και μαζί τους τον πολιτισμό και την ιδιοσυγκρασία τους, υπέρ μιας προσφοράς που απευθύνεται στις μάζες των τουριστών.
Επικοινωνία και μάρκετινγκ
"Δεν αρκεί να κάνεις το σωστό, το πιο σημαντικό είναι να γνωρίζει το ευρύ κοινό ότι κάνεις το σωστό". Αυτή η φράση, που αποδίδεται στον John D. Rockefeller, συνοψίζει την έννοια του μάρκετινγκ προορισμού. Η επικοινωνία και το μάρκετινγκ πρέπει να είναι υπεύθυνοι για τη μετάδοση σε κάθε τμήμα της αγοράς των αξιών και των χαρακτηριστικών για τα οποία θέλουν να αναγνωρίζονται και να απομνημονεύονται, χρησιμοποιώντας όλες τις τακτικές και τους πόρους που έχουν στη διάθεσή τους.