Αύξηση 3% αναμένεται να καταγράψουν τα ταξίδια των Ευρωπαίων στο εξωτερικό το 2015. Τη μεγαλύτερη αύξηση εξερχόμενου τουρισμού να καταγράψει του χρόνου το Ηνωμένο Βασίλειο (+7%) και ακολουθούν η Ελβετία, η Πολωνία και η Ρωσία (4% η καθεμία). Η γερμανική αγορά αναμένεται να σημειώσει ανάπτυξη της τάξης του 2%.
Αυτό αποκαλύπτεται στην έκθεση για τις παγκόσμιες τάσεις στον τουρισμό World Travel Trends Report, που εκπονήθηκε από την IPK International για λογαριασμό της διεθνούς τουριστικής έκθεσης ITB.
Τα στοιχεία της έκθεσης δείχνουν ότι το ίδιο ποσοστό ανάπτυξης (3%) καταγράφουν τα ταξίδια των Ευρωπαίων σε προορισμούς του εξωτερικού και κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2014, παρά τις τοπικές κρίσεις και την πολιτική αστάθεια στην ευρωζώνη. Μάλιστα, από την έκρηξη των ταξιδίων αυτών, αναφέρει η έρευνα, επωφελήθηκαν η Ελλάδα, η Ισπανία και το Ην. Βασίλειο.
Ωστόσο, κατά τo οκτάμηνο του 2014, τα ταξίδια των Ευρωπαίων στο εξωτερικό ήταν μικρότερης διάρκειας, με τη μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση όμως να είναι αυξημένη κατά 4%.
Το διαδίκτυο κερδίζει συνεχώς έδαφος, με τις κρατήσεις των Ευρωπαίων μέσω αυτού να σημειώνουν αύξηση 7% και τις αντίστοιχες μέσω πρακτορείων να παραμένουν σταθερές.
Τα ταξίδια αναψυχής αυξήθηκαν κατά 5%, με το city break να αυξάνεται κατά 10%. Αντίθετα, οι διακοπές σε χιονισμένους προορισμούς και στην ύπαιθρο σημείωσαν απώλειες. Τα επαγγελματικά ταξίδια ήταν ελάχιστα αυξημένα έναντι του αντίστοιχου οκταμήνου του 2013, κατά 1%, ενώ νέα τάση ήταν τα συνεδριακά ταξίδια (+4%), με τα παραδοσιακά επαγγελματικά να «προσγειώνονται» κατά 3%, εξαιτίας στους ελλιπείς πόρους.
Φέτος, οι αγορές με τις μεγαλύτερες αυξήσεις εξερχόμενου τουρισμού στην Ευρώπη ήταν η Ελβετία (+ 7%), η Δανία και η Πολωνία (6% έκαστη), καθώς και η Σουηδία, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, (+5% η καθεμία). Εκτός από την Ισπανία, καμία από τις πιο επιτυχημένες αγορές δεν ανήκε στην ευρωζώνη. Η Γερμανία, η μεγαλύτερη αγορά εξερχόμενου τουρισμού της Ευρώπης, σημείωσε ανάπτυξης 2%, ενώ στο + 3% και +2% αντίστοιχα, κινήθηκαν οι αγορές της Ιταλίας και της Γαλλίας παρά τα προβλήματα της τοπικής οικονομίας. Φέτος, η ρωσική αγορά εμφάνισε απώλειες 1%.
Οι μακρινοί προορισμοί φέτος ήταν ακόμη πιο δημοφιλείς ανάμεσα στους Ευρωπαίους. Έτσι, κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του τρέχοντος έτους, ο αριθμός των ταξιδιών στην Ασία αυξήθηκε κατά 7%, στην Β Αμερική και την Καραϊβική κατά 6%, ενώ τα ταξίδια των Ευρωπαίων στη Λατινική Αμερική και τον Ειρηνικό αυξήθηκαν 5%. Ο αριθμός των ταξιδιών στην Αφρική αυξήθηκε επίσης ελαφρώς.
Υπενθυμίζεται ότι η Ευρώπη φέτος κατέγραψε διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης σε επισκέπτες από την Κίνα, την Ινδία και τα ΗΑΕ, ενώ ήταν δημοφιλής επιλογή και ανάμεσα σε τουρίστες από τις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Κατά το πρώτο οκτάμηνο του έτους, ο αριθμός των διεθνών τουριστικών αφίξεων στην Ευρώπη διαμορφώθηκε στα 413 εκατ., σημειώνοντας αύξηση 4,2%. Νότια και Βόρεια Ευρώπη κατέγραψαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις, που ήταν της τάξης του 7%. Στις χώρες που βρέθηκαν πρώτες στη σχετική κατάταξη ήταν η Ελλάδα, η Ισπανία, η Τουρκία, η Γερμανία και το Ην. Βασίλειο.
PwC: Επιστροφή στην σταθερότητα το 2015
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της PwC για το 2014 και 2015, τα έσοδα των ξενοδοχείων στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις θα αυξηθούν ενώ υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω βελτίωση.
Ο οικονομικός αναλυτής της PwC, Dr. Andrew Sentance, προβλέπει πως εξαιτίας της ανόδου της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και δραστηριότητας που καταγράφηκε το δεύτερο μισό του 2013, αναμένεται ανάπτυξη τα έτη 2014 και 2015, ακόμη και στις οικονομίες που βρίσκονται στο επίκεντρο της οικονομικής κρίσης.
Όπως λέει ο ίδιος, αν η οριακή ανάπτυξη που αναμένεται στα ξενοδοχειακά έσοδα και στις κρατήσεις αντικατοπτρίζει τις προοπτικές της Ευρώπης το ερχόμενο έτος, η τουριστική αγορά στην περιοχή ενδέχεται να σημειώσει επίσης ανάπτυξη. Ωστόσο, εκφράζονται φόβοι ότι τα 18 μέλη μπορεί να πέσουν σε ύφεση, και, στην περίπτωση αυτή, η συνολική άνοδος του ΑΕΠ της περιοχής προβλέπεται μικρή.
Όπως εκτιμά η PwC το νέο έτος μπορεί να αποτελέσει εξισορροπιστικό παράγοντα για τον τουρισμό στην Ευρώπη και οι χώρες της θα χρειαστεί να συνεχίσουν να βρίσκονται διαρκώς σε μια διαδικασία αλλαγής και προσαρμογής στα οικονομικά δεδομένα για την προσέλκυση τουριστών, όπως στις αρχές της κρίσης το 2007.
Ισπανία, Ιταλία και Γαλλία οι κερδισμένοι του 2013
Τα στατιστικά στοιχεία που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη συμβολή κάθε χώρας ξεχωριστά στον τουρισμό της Ευρώπης το 2013, δείχνουν ότι η Ισπανία, η Ιταλία και η Γαλλία ήταν οι τρεις κορυφαίοι προορισμοί στην Ευρώπη των 28, καταγράφοντας συνολικά 568 εκατ. τουριστικές διανυκτερεύσεις.
Μόνο η Ισπανία αντιπροσώπευσε το 21,2% του συνόλου των διανυκτερεύσεων στην Ευρώπη, ενώ σε συνδυασμό με την Ιταλία και τη Γαλλία, αναλογούσαν στο 47,7% όλων των τουριστικών διανυκτερεύσεων από ξένους τουρίστες στην ήπειρο.
Ισπανία, Γαλλία και Ιταλία κατέγραψαν και τα μεγαλύτερα μεγέθη τουριστικών εισπράξεων από εισερχόμενο τουρισμό, συγκεντρώνοντας 56 δισ. δολάρια, 52 δισ. δολάρια και 38,5 δισ. δολάρια αντίστοιχα. Όμως κατά τη σύγκριση διεθνών εισπράξεων με το ΑΕΠ, πρώτες αναδεικνύονται η Κροατία (16,7%), η Μάλτα (14,5%) και η Κύπρος (13,2%), υπενθυμίζοντας τη σημασία του τουρισμού στις μικρότερες χώρες της Ευρώπης αλλά και το γεγονός ότι η τουριστική κίνηση δεν πρέπει πάντα να αναδεικνύεται ως η σημαντικότερη τουριστική επίδοση. Το αντίστοιχο ποσοστό για την Ισπανία είναι 11%. Η Κροατία είχε 59 εκατ. τουριστικές διανυκτερεύσεις σημειώνοντας μία από τις πιο ισχυρές επιδόσεις στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.