Τρόπους προσέγγισης ενός πολύ ειδικού γκρουπ ταξιδιωτών, των Κινέζων, που μιλά μια δύσκολη γλώσσα, έχει ιδιόμορφη κουλτούρα και ιδιαίτερες συνήθειες, το οποίο όμως μέχρι το 2018 εκτιμάται ότι θα βρίσκεται στην πρώτη τριάδα των μεγαλύτερων αγορών για τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες της δυτικής Ευρώπης και η νούμερο 1 πηγή επισκεπτών στις ΗΠΑ, αναζητούν οι ξενοδόχοι σε όλο τον κόσμο, προκειμένου να έχουν μερίδιο από τον εξερχόμενο τουρισμό της κινεζικής υπερδύναμης.
Η Κίνα μετατρέπεται σε μια από τις μεγαλύτερες τουριστικές αγορές στον κόσμο, σημειώνοντας ανάπτυξη της τάξης του 15% ετησίως. Χαρακτηριστικό είναι ότι από το 2000, όταν είχε συνολικά 10 εκατ. εξερχόμενους τουρίστες, το 2013 οι τουρίστες έφτασαν τα 97 εκατ., σκαρφαλώνοντας στην πρώτη θέση των μεγαλύτερων τουριστικών αγορών του κόσμου. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, η Κίνα θα διατηρήσει την πρώτη θέση παγκοσμίως μέχρι και το 2020, με πάνω από 100 εκατ. ταξίδια.
Επιπλέον, οι τουριστικές δαπάνες των κινέζων, από την 7η θέση που είχαν στην παγκόσμια κατάταξη εξερχόμενου τουρισμού το 2000, έφτασαν στην κορυφή το 2012, ξεπερνώντας τη Γερμανία και τις ΗΠΑ, οι οποίες παραδοσιακά διατηρούσαν την πρώτη και δεύτερη θέση στη σχετική κατάταξη.
Ενδεικτικό είναι ότι το 2005, οι τουριστικές δαπάνες των κινέζων ανήλθαν σε 21,8 δισ. δολάρια, και το 2012 εκτοξεύτηκαν σε 102 δισ. δολάρια, ως αποτέλεσμα της ανάδυσης της μέσης τάξης στην Κίνα, η οποία φαίνεται να είναι εκείνη που αλλάζει το παγκόσμιο τουριστικό περιβάλλον.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων, οι τουριστικές αφίξεις στην Ευρώπη από την Κίνα το 2012 έφτασαν τα 5,7 εκατ., αντιπροσωπεύοντας το 33,4% των ταξιδίων σε μακρινούς προορισμούς. Παρότι οι κινέζοι προτιμούν να ταξιδεύουν εντός της Κίνας και σε προορισμούς της Ασίας (το 90% των ταξιδίων τους γίνονται στις περιοχές αυτές), από το σύνολο των τουριστικών αφίξεών τους το 2012, τα 3,4 εκατ. επισκέφθηκαν τη δυτική Ευρώπη.
Στην Ευρώπη, οι Κινέζοι το 2012 προτίμησαν κατά προτεραιότητα τη Γαλλία (1,2 εκατ. το 2012) και ακολουθούν με σειρά προτεραιότητας, η Ρωσία, η Γερμανία, η Ελβετία, η Αυστρία, η Ιταλία και το Ην. Βασίλειο.
Σύμφωνα με την έρευνα που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Οργανισμού Τουρισμού Κοπεγχάγης για το προφίλ του κινέζου τουρίστα, ανάμεσα στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, το Όσλο κατέγραψε το 2013 τη μεγαλύτερη μέση ετήσια αύξηση στις διανυκτερεύσεις κινέζων τουριστών σε σχέση με το 2012, η οποία ήταν της τάξης του 60%. Ακολουθούν η Κοπεγχάγη (+32%), το Βέλγιο (+22%), το Μόναχο (+13%), η Ζυρίχη (+11%), το Ελσίνκι (+11%), η Στοκχόλμη (+8%), η Βιέννη (+8%), το Αμβούργο (+8%) και το Γκέτεμποργκ (+3%). Η μέση ανάπτυξη που παρατηρήθηκε στην Ευρώπη ανήλθε στο συν 14%.
To προφίλ του κινέζου ταξιδιώτη
Οι κινέζοι τουρίστες είναι από 25 έως 44 ετών (το 64% του συνόλου), υψηλού μορφωτικού επιπέδου (81%) και συχνά ταξιδεύουν με την οικογένειά τους ή τον σύντροφό τους (κατά 47%), με φίλους (κατά 23,8%), συναδέλφους (13,6%) ή μόνοι (7%). Τα εισοδήματά τους ξεκινούν από 700 δολάρια και φτάνουν τα 3.000 δολαρία το μήνα.
Μέσα στην ερχόμενη δεκαετία αναμένεται αύξηση των ταξιδίων από κινέζους που βρίσκονται στο ηλικιακό γκρουπ από 35 έως 60 ετών. Η πλούσια μέση τάξη αναμένεται να δώσει μεγάλη ώθηση στον εξερχόμενο τουρισμό της Κίνας, ο οποίος μέχρι το 2025 μπορεί να υπερβεί τα 100 εκατ. ταξιδιώτες.
Στην προσέγγιση μιας τέτοιας ομάδας ταξιδιωτών, το πρώτο εμπόδιο είναι η γλώσσα. Συμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας τουριστικής προώθησης προορισμών σε κινέζους τουρίστες Attract China, Evan Saunders, οι κινέζοι τουρίστες, προσπαθώντας να αντιμετωπίσουν το χάσμα της επικοινωνίας, δεν κάνουν κρατήσεις τελευταίας στιγμής, αλλά το αργότερο ένα μήνα πριν την πραγματοποίηση του ταξιδίου, καθώς προγραμματίζουν με κάθε λεπτομέρεια τις δραστηριότητες και τις μετακινήσεις τους από πριν για να μην μπερδευτούν.
Για τους λόγους αυτούς, επισημαίνει ο Saunders, σε πλεονεκτική θέση βρίσκονται τα ξενοδοχεία με προσωπικό που μιλά κινεζικά και διαθέτει ιστοσελίδα στη γλώσσα τους.
Επιπλέον, οι υπηρεσίες που είναι οικείες στους κινέζους ταξιδιώτες, θεωρούνται συγκριτικό πλεονέκτημα. Για παράδειγμα, το πρωινό με επιλογές παραδοσιακών γευστικών επιλογών των κινέζων, όπως νούντλς, και όχι απαραίτητα ένα πλήρες πρωινό σε μπουφέ αμιγώς κινεζικής κουζίνας, είναι αρκετό να ικανοποιήσει τις προσδοκίες των ταξιδιωτών αυτών.
Σημαντική είναι η υπηρεσία του δωρεάν WiFi, δεδομένου ότι δεν θα μπορούν να επικοινωνήσουν εύκολα με το προσωπικό του ξενοδοχείου και θα χρειαστεί να καταφεύγουν στο διαδίκτυο για απαντήσεις στα ερωτήματά τους.
Άλλες υπηρεσίες δωματίου που παίζουν σημαντικό ρόλο για τους κινέζους είναι οι παντόφλες, οι βραστήρες τσαγιού, οι οδοντόκρεμες και οδοντόβουρτσες, τα σημειώματα υποδοχής στη γλώσσα τους και τα δωμάτια για καπνίζοντες με κατάλληλη και κατανοητή σήμανση.
Όσον αφορά τις ιδανικότερες ενέργειες μάρκετινγκ μέσω του διαδικτύου, ο κ. Saunders προτείνει τη διαφήμιση και τις προσπάθειες ενημέρωσης μέσα από εναλλακτικά κανάλια, τα οποία χρησιμοποιούνται κατά προτεραιότητα από τους Κινέζους, όπως τα μπλογκ, τις ταξιδιωτικές ιστοσελίδες και τα κοινωνικά δίκτυα που διαφέρουν από αυτά του δυτικού κόσμου.
Επίσης, αναφερόμενος στο site DaoDao.com της TripAdvisor, προειδοποιεί ότι δεν έχει μεγάλη απήχηση γιατί οι δυνατότητές του είναι περιορισμένες και αντιπροτείνει τη χρήση του νέου XiaoYaoDao.cn.-