Περισσότεροι από τους μισούς Γερμανούς προτίθενται να ταξιδέψουν μέσα στο 2015, με το 55% να έχει οριστικά σχέδια για διακοπές και μόνο το 11% να παραμένει αβέβαιο για το αν θα ταξιδέψει φέτος ή όχι. Σε επίπεδο προορισμών, η Ισπανία παραμένει ο κορυφαίος προορισμός των Γερμανών, διατηρώντας αγοράς μερίδιο 13%, η Ιταλία και η Τουρκία βρίσκονται στη διεκδίκηση της δεύτερης θέσης, ακολουθεί η Αυστρία, ενώ ιδιαίτερη δυναμική διακρίνεται στην Κροατία και την Ελλάδα, αγορές οι οποίες εκτιμάται ότι φέτος θα εκτοπίσουν τη Γαλλία από την πέμπτη θέση της κατάταξης με τους δημοφιλέστερους προορισμούς του εξωτερικού για τους Γερμανούς.
Αυτές είναι μερικές από τις κυριότερες τάσεις που διαμορφώνονται στη γερμανική τουριστική αγορά, σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης Reiseanalyse που διενεργούν ετησίως η Forschungsgemeinschaft Urlaub και η Reisen (FUR) και αποτελεί τη λεπτομερέστερη στη γερμανική τουριστική αγορά. Η FUR είναι μια ανεξάρτητη ένωση χρηστών τουριστικών ερευνών της Γερμανίας και ο μεγαλύτερος, μη κερδοσκοπικός, φορέας τουριστικών ερευνών.
Η ταξιδιωτική δαπάνη των Γερμανών στα ταξίδι αναψυχής το 2014 (με διάρκεια τουλάχιστον 5 ημερών) κατέγραψε νέο ρεκόρ και υπερέβη τα 67 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 5% σε σχέση με το 2013. Η ταξιδιωτική δαπάνη για διακοπές μικρότερης διάρκειας (2-4 ημέρες) αντιστοιχεί σε 20 δισ. ευρώ.
Επίσης, σχεδόν 55 εκατ. ταξιδιώτες έκαναν περισσότερα από 70 εκατ. ταξίδια αναψυχής το 2014.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι περισσότεροι Γερμανοί σχεδιάζουν τις φετινές τους διακοπές υπολογίζοντας ότι θα δαπανήσουν τα ίδια ποσά με πέρυσι, ένα 12% προτίθεται να δαπανήσει περισσότερα, ενώ το 9% ανέφερε ότι φέτος θα μειώσει τις ταξιδιωτικές δαπάνες. Όλα τα δεδομένα είτε είναι σταθερά, είτε ελαφρώς αυξημένα σε σχέση με τα επίπεδα του 2014.
Ως κρίσιμους παράγοντες για την πραγματοποίηση των σχεδίων διακοπών τους, οι Γερμανοί θεωρούν την παρούσα αλλά και τη μελλοντική οικονομική τους κατάσταση. Αλλά ξανά, εντοπίζονται σημάδια βελτίωσης σε σχέση με τις αρχές του 2014, καθώς τον Ιανουάριο που μας πέρασε, το 18% των ερωτηθέντων ανέμεναν βελτίωση στην προσωπική οικονομική τους κατάσταση εντός του ερχόμενου 12μηνου και το 10% μια αλλαγή προς το χειρότερο. Οι περισσότεροι ωστόσο δεν διέβλεψαν αλλαγή στην οικονομική τους κατάσταση.
Η έρευνα δείχνει ότι η Γερμανία, οι μακρινοί προορισμοί (π.χ. της Ασίας) και οι προορισμοί της Βόρειοδυτικής Ευρώπης, έχουν μεγάλες πιθανότητες ανάπτυξης στη γερμανική τουριστική αγορά. Η μεγάλη σημασία της Μεσογείου ως ενιαίου προορισμού τείνει να παραμένει σταθερή.
Κατά τα άλλα, η ίδια η Γερμανία συνεχίζει να είναι ο δημοφιλέστερος προορισμός διακοπών για το 2014, με το μερίδιό της στην αγορά ταξιδίων να ανέρχεται σε 31%. Υπάρχουν πολλές ενδείξεις που κατατείνουν στο ότι ο εσωτερικός τουρισμός της Γερμανίας θα αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο τα ερχόμενα έτη μέχρι και το 2015. Εντός της Γερμανίας θα συνεχίσει να εντείνεται ο ανταγωνισμός ανάμεσα στη Βαυαρία και το Μεκλεμβούργο-Δυτική Πομερανία για τον δημοφιλέστερο προορισμό εσωτερικού και ανάμεσα στο SchleswigHolstein και την Κάτω Σαξονία για τον τρίτο δημοφιλέστερο.
Η πιο μεγάλη ανάπτυξη στις ταξιδιωτικές τάσεις των Γερμανών το 2014 καταγράφεται στις ταξιδιωτικές δαπάνες, με τη δαπάνη ανά άτομο και ανά ταξίδι να ανέρχεται σε 958 ευρώ.
Παρά την μακροπρόθεσμη τάση για διακοπές μικρότερης διάρκειας, η διάρκεια των διακοπών δεν υπέστη περαιτέρω μείωση, αλλά παρέμενε σταθερή στις 12,5 ημέρες.
Αναφορικά με τα μέσα μεταφοράς, οι αερομεταφορές έχουν κερδίσει έδαφος, ενώ στη φιλοξενία κυριαρχούν τα ξενοδοχεία και στη συνέχεια τα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα και οικίες.
Ευνοούνται οι συνδυαστικού τύπου διακοπές
O πιο δημοφιλής τύπος διακοπών το 2014 ήταν οι διακοπές ήλιου-παραλίας και ακολούθησαν οι διακοπές χαλάρωσης και οι διακοπές στη φύση. Η μακροχρόνια τάση φαίνεται να είναι η απομάκρυνση από τα απόλυτα είδη διακοπών, (δηλαδή μόνο ξεκούραση, μόνο περιπέτεια ή μόνο πολιτισμός). Ο σύγχρονος ταξιδιώτης προτιμά να συνδυάζει διαφορετικά στυλ διακοπών, εφόσον δεν είναι μονότονα ή πολύ κουραστικά. Συνεπώς, οι τύποι διακοπών που ταιριάζουν σε αυτό το πρότυπο αναμένεται να ευνοηθούν.
Το πακέτο διακοπών παραμένει η πιο σημαντική μορφή οργάνωσης διακοπών και το τουριστικό πρακτορείο είναι ένα από τα πιο σημαντικά κανάλια κρατήσεων, ακόμα κι αν βρίσκεται σε εξέλιξη μια δομική αλλαγή που ευνοεί τις μεμονωμένες κρατήσεις, τους παρόχους φιλοξενίας και τα διαδικτυακά πόρταλ.
Το βασικό κίνητρο αυτής της τάσης είναι η συνεχιζόμενη αύξηση του αριθμού των κρατήσεων από το διαδίκτυο, οι οποίες από το μερίδιο της τάξης του 11% του συνόλου των προκρατήσεων του 2005, το 2014 αντιστοιχούν στο 35%.
Αναμένεται δε ότι ακόμα και πριν το 2020, οι κρατήσεις για την πλειονότητα των ταξιδίων αναψυχής θα γίνεται μέσω διαδικτύου.
Το Ιανουάριο του 2015, το 56% του γερμανόφωνου πληθυσμού χρησιμοποιούσε το mobile internet, ποσοστό που αντιστοιχεί σε περισσότερο από 4 φορές όσων έκαναν χρήση τέσσερα χρόνια πριν. Οι περισσότεροι εξ αυτών, δηλαδή το 50% του πληθυσμού, συνδέεται στο διαδίκτυο μέσω του κινητού τηλεφώνου ή του τάμπλετ.
Σε πάνω από το 45% των ταξιδίων που πραγματοποιήθηκαν το 2014, οι Γερμανοί, στη διάρκεια του ταξιδίου, χρησιμοποιούσαν κινητά τηλέφωνα και τάμπλετ. Το μέγεθος αυτό ποικίλει ανάλογα με τον τουριστικό προορισμό, την ηλικία των ταξιδιωτών και το εισόδημα.
Το 14% των ταξιδιωτικών τους δαπανών προέρχεται από τη γερμανική αγορά πολυτελείας
Ο αριθμός των ταξιδιωτών που δεν έχουν περιορισμό στα ποσά που ξοδεύουν στις διακοπές τους αυξάνεται συνεχώς. Το μέγεθος αυτού του ποιοτικού τουρισμού, που διαμορφώνεται βάσει της ατομικής δαπάνης που ξεπερνά τα 3.000 ευρώ, έχει διπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία, αγγίζοντας τα 2,4 εκατ. ταξίδια το 2014.
Αυτό το μέγεθος αντιστοιχεί σε περισσότερο από το 3% του συνόλου των ταξιδίων, ενώ αναφορικά με τη συνολική ταξιδιωτική δαπάνη, το ειδικό βάρος του ποιοτικού τουρισμού είναι πολύ μεγαλύτερο: το σύνολο της ταξιδιωτικής τους δαπάνης, που φτάνει τα 9,5 εκατ. ευρώ, ισοδυναμεί με μερίδιο αγοράς 14% στη συνολική ταξιδιωτική δαπάνη.
Για δεκαετίες, η χαλάρωση και η ξεκούραση ήταν μερικά από τα σημαντικότερα κίνητρα για διακοπές. Η μεγάλη πλεινότητα των Γερμανών ταξιδιωτών επιστρέφει από τις διακοπές με ξεκούραστο πνεύμα, ενώ σχεδόν οι μισοί, μετά την επιστροφή τους, αναφέρουν θετικές επιδράσεις στην υγεία τους. Το ίδιο ποσοστό δήλωσε επίσης ότι είχε επίσης στιγμές πραγματικής ευτυχίας κατά τη διάρκεια των διακοπών.