Tα εμπόδια και οι προκλήσεις για τις εξαγωγές μας στη Βραζιλία

31-10-18 | ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απόσταση, γραφειοκρατία, προστατευτισµός, ανταγωνισµός, γλωσσικά και πολιτισµικά εµπόδια, κόστος επιχειρείν, είναι µερικοί από τους λόγους για τους οποίους η ανάπτυξη εξαγωγών στη Βραζιλία αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολη, γεγονός που καθιστά την επιτόπου εγκατάσταση ή και παραγωγή, τον ενδεικνυόµενο τρόπο δραστηριοποίησης για τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Αυτό αναφέρει στην τελευταία του έκθεση το ελληνικό γραφείο οικονομικών και εμπορικών υποθέσεων στον Άγιο Παύλο (Βραζιλίας) για την οικονομία της Βραζιλίας και την ανάπτυξη των οικονομικών και εμπορικών σχέσεων Ελλάδας – Βραζιλίας.

Τα παραπάνω σύμφωνα με την έκθεση, τοποθετούν τη Βραζιλία εκτός πεδίου ενδιαφέροντος των περισσότερων µεγάλων ελληνικών επιχειρήσεων και εκτός εµβέλειας των µικρότερων. Η προσπάθεια δε, των τελευταίων, να εφαρµόσουν στη Βραζιλία µοντέλα δραστηριοποίησης που δεν είναι πάντα αποτελεσµατικά, π.χ. µαζική αποστολή διαφηµιστικών email ή στην καλύτερη περίπτωση, µία και µόνη επίσκεψη/συµµετοχή σε εµπορική έκθεση, έχει σαν αποτέλεσµα χαµηλή αξία και αστάθεια εξαγωγών. Λίγες µόνο επιχειρήσεις παρουσιάζουν συνέχεια διατηρώντας ένα περίπου σταθερό επίπεδο εξαγωγών, που µε βάση τα στατιστικά στοιχεία, όπως εκτιμά η έκθεση, αφορά κατά κύριο λόγο, αλλά όχι αποκλειστικά, είτε ενδοεταιρικές συναλλαγές µεταξύ πολυεθνικών, είτε προµήθειες βραζιλιανών θυγατρικών πολυεθνικών εταιριών, οι οποίες ενδεχοµένως αποτελούν µέρος ενός συνολικού σχεδιασµού προµηθειών τους, είτε τέλος, προµήθειες βραζιλιανών πολυεθνικών στο πλαίσιο του δικού τους παγκόσµιου σχεδιασµού.

Με λίγες εξαιρέσεις, οι περισσότεροι Έλληνες εξαγωγείς, εφόσον πετύχουν κάποια συνεργασία, αποδεικνύεται συγκυριακή. Λόγω των αδυναµιών της ελληνικής επιχειρηµατικότητας και της πολυπλοκότητας της Βραζιλίας, πολλές εταιρίες, ακόµα και µεγάλες, επιλέγουν τη δραστηριοποίηση στη χώρα µέσω αντιπροσώπων/µεσιτών. Στο ρόλο των µεσιτών πάντως, συχνά συναντώνται ατοµικές επιχειρήσεις, µε επίσης περιορισµένη επιχειρηµατική δυνατότητα και εµβέλεια. Έτσι, και οι εισαγόµενες ποσότητες παραµένουν χαµηλές, και το κόστος των προϊόντων υψηλό, αφού προστίθεται και το κέρδος του µεσολαβητή, που επίσης δεν έχει οικονοµίες κλίµακας. Δυστυχώς δε, δεν λείπουν και οι περιπτώσεις όπου ο µεσολαβητής δεν έχει καµία εµπειρία βραζιλιανής γραφειοκρατίας, µε αποτέλεσµα, ένα ούτως ή άλλως δύσκολο εγχείρηµα, να µετατρέπεται σε µια πολύ κακή εµπειρία για την ελληνική επιχείρηση, αποτρεπτική για νέα προσπάθεια.

Συνηθέστερη περίπτωση πάντως, είναι η απόφαση αναβολής της εξαγωγικής προσπάθειας για όταν οι συνθήκες θα είναι προσφορότερες. Ωστόσο, δε διαφαίνεται αλλαγή των συνθηκών επιχειρείν στη ή µε τη Βραζιλία στο ορατό µέλλον, ενώ ο ανταγωνισµός δεν αντιµετωπίζει τη χώρα µε τον ίδιο τρόπο. Η Βραζιλία συνεπώς, δεν είναι αγορά που µπορεί κανείς να αναβάλλει, πολύ δε περισσότερο να αγνοεί. Για πολλά προϊόντα ελληνικού ενδιαφέροντος, ήδη ο ανταγωνισµός είναι οξύς και δυστυχώς, το «brand Ελλάδα» δεν έχει καταξιωθεί. Υπό προϋποθέσεις, ευκαιρίες υπάρχουν πρακτικά σε όλους τους ελληνικούς εξαγωγικούς κλάδους (πλην αυτών για τους οποίους υφίστανται περιορισµοί).

Σημειώνεται ότι με 204.450.649 κατοίκους (εκτίµηση 1/7/2015), η Βραζιλία είναι η πολυπληθέστερη χώρα της νότιας Αµερικής και η πέµπτη πολυπληθέστερη στον κόσµο.

Οι τουριστικές σχέσεις Ελλάδας- Βραζιλίας

Επιβράδυνση της οικονοµικής δραστηριότητας, υψηλός πληθωρισµός και υποτίµηση του ρεάλ έναντι δολαρίου και ευρώ είχαν την επίπτωσή τους και στην ταξιδιωτική δαπάνη των βραζιλιανών στο εξωτερικό. Ωστόσο, ο βραζιλιανός εξερχόµενος τουρισµός εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει θετική προοπτική για την Ελλάδα, κυρίως δεδοµένου ότι αφορά ταξιδιώτες υψηλής κατανάλωσης, ενώ οι συνήθειες και η δαπάνη των υψηλότερων εισοδηµατικών στρωµάτων είναι λιγότερο ευαίσθητη στις διακυµάνσεις της οικονοµίας.

Δεδοµένων των οικονοµικών συνθηκών αλλά και του ισχυρού ανταγωνισµού, επισηµαίνεται η ανάγκη ενεργού και συνεπούς προβολής του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στη χώρα. Σύµφωνα µε στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι αφίξεις βραζιλιανών στη χώρα το 2017 ανήλθαν σε 64.408  ή 0,24% του συνόλου αφίξεων (αύξηση 30% σε σχέση µε τον προηγούµενο χρόνο),  έναντι 49.795 τουριστών έναν χρόνο νωρίτερα.

 

 

 

διαβάστε ακόμα

Έρευνα: Οι ταξιδιώτες θέλουν βιομετρικά στοιχεία και μεγαλύτερη ασφάλεια στα ταξίδια
Ryanair: Nέα εποχική σύνδεση Βρυξέλλες – Νέα Αγχίαλος το 2025
Τι ξεχνούν οι επιβάτες στα ταξί στην Ελλάδα και στην Ευρώπη | Πολλά κινητά τηλέφωνα και μία σόμπα....
Η Ρόδος υποστηρίζει την ίδρυση Εθνικού Φορέα Συνεδριακού Τουρισμού
Η κλιματική κρίση «θάνατος» για τις μεγαλουπόλεις
Sky Express: Ξεκίνησαν καθημερινές πτήσεις Αθήνα - Κωνσταντινούπολη
Αντώνης Παγώνης | 10ετές πρόγραμμα για την προβολή συγκεκριμένων προορισμών
CNT: Η Αθηναϊκή Ριβιέρα στους 11 κορυφαίους προορισμούς διακοπών στην Ευρώπη για το 2025
O Χάρης Θεοχάρης στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού
Τουρισμός | Τάση για κρατήσεις εκτός αιχμής από τους Βρετανούς