Στις δυνατότητες ενίσχυσης των εξαγωγών μας στη Γερμανία αναφέρθηκε ο προϊστάμενος του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στο Μόναχο κ. Ν. Μπελιάς μιλώντας σε διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα τα ελληνικά τρόφιμα στη γερμανική αγορά.
Όπως ανέφερε σχετικά στη Γερμανία υπάρχουν περίπου 6.000 ελληνικά εστιατόρια, εκ των οποίων τα μισά σχεδόν βρίσκονται στη Βαυαρία και στη Βάδη-Βυρτεμβέργη. Τα ελληνικά εστιατόρια είναι ιδιαίτερα δημοφιλή λόγω και του μεγάλου αριθμού Γερμανών τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, τα ελληνικά εστιατόρια απορροφούν το 50 με 60 % των επεξεργασμένων τροφίμων που εξάγουμε στη Γερμανία. Αν μάλιστα συνεκτιμηθούν όλα όσα αναφέραμε, δηλαδή ελληνικά εστιατόρια, εισαγωγείς, Έλληνες χονδρέμποροι και υπεύθυνοι καταστημάτων, δεν θα ήταν ίσως υπερβολικό να αναφερθεί ότι το 70 με 80 % των εξαγωγών μας, συνδέεται άμεσα με αυτό που θα ονομάζαμε «ελληνικό κανάλι διανομής». Πως όμως θα μπορέσει να βελτιωθεί η παρουσία των ελληνικών προϊόντων στη γερμανική αγορά; Σύμφωνα με τον κ. Μπελιά υπάρχουν τεράστια περιθώρια για διεύρυνση της παρουσίας των προϊόντων μας στη γερμανική αγορά. Οι εξαγωγές φρούτων για παράδειγμα, θα μπορούσαν υπό ορισμένες προϋποθέσεις να ανακτήσουν ένα μεγάλο μέρος από το χαμένο έδαφος έναντι των ανταγωνιστών προσεγγίζοντας τα μερίδια αγοράς που κατείχαν στο παρελθόν. Ανάλογες προοπτικές διαθέτουν προϊόντα όπως ελαιόλαδο, τυροκομικά προϊόντα, ιχθυηρά, είδη αρτοποιίας, μέλι, βότανα, κρασιά και άλλα οινοπνευματώδη, το μερίδιο των οποίων στη γερμανική αγορά παραμένει περιορισμένο.
Να σημειωθεί ότι, περίπου το 1/3 του χώρου για γιαούρτια στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων των μεγάλων super markets καταλαμβάνουν τα λεγόμενα «γιαούρτια ελληνικού τύπου». Το ελληνικό Γραφείο μας, σε περιπτώσεις εξόφθαλμα καταχρηστικών πρακτικών παραπλάνησης του καταναλωτικού κοινού μέσω της χρήσης ελληνικών συμβόλων και τοπωνυμίων έχει επανειλημμένως απευθυνθεί εγγράφως σε Γερμανούς παραγωγούς και αλυσίδες, ζητώντας την απόσυρση τους ή την απάλειψη των συμβόλων αυτών. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε σύνολο 204 εκατ. ευρώ εξαγωγών ελληνικού γιαουρτιού, η Ιταλία απορροφά 83 εκατ., η Αγγλία 56 εκατ. ενώ η Γερμανία μόλις 7,9 εκατ., δηλαδή το 3,9% των εξαγωγών μας.
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση της πρόσβασης στη γερμανική αγορά αποτελεί η οργανωμένη, συστηματική και στοχευμένη προσπάθεια των Ελλήνων εξαγωγέων. Η γερμανική αγορά δεν επιδέχεται αποσπασματικές ενέργειες και ευκαιριακή αντιμετώπιση. Απαιτείται σοβαρότητα, συνέπεια, ειλικρίνεια, επαγγελματισμός και προσήλωση στην αυστηρή τήρηση των προβλεπόμενων κανόνων υγιεινής και ασφάλειας, διαδικασιών και προδιαγραφών αποτελούν απαραίτητα στοιχεία όταν ο στόχος είναι όχι μια ευκαιριακή συναλλαγή, αλλά μια μακροπρόθεσμη παρουσία στη γερμανική αγορά. Για να βελτιωθεί η πρόσβαση των ελληνικών τροφίμων και αγροτικών προϊόντων στη γερμανική αγορά θα πρέπει καταρχήν να συνεχιστεί η εκπόνηση προγραμμάτων προώθησης, με ευρωπαϊκή ενδεχομένως χρηματοδότηση, των κυριότερων ελληνικών προϊόντων όπως τυροκομικά προϊόντα, ελιές και οίνοι. Τα εν λόγω προγράμματα περιλαμβάνουν ένα πλέγμα δράσεων όπως in store promotion, συνεργασία με σχολές μαγειρικής, wine tasting, προσκλήσεις αγοραστών, καταχωρήσεις σε εξειδικευμένα έντυπα κ.λπ.