Οι σύγχρονες ανάγκες και τάσεις στο διαρκώς μεταβαλλόμενο πεδίο ανάπτυξης των δεξιοτήτων των εργαζομένων, τέθηκε στο επίκεντρο της συζήτησης, που είχαν επικεφαλής του κλάδου στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του 7ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών που πραγματοποιείται στους Δελφούς 6 - 9 Απριλίου.
«Αποτελεί βασικό ζητούμενο για το κράτος το να είναι όσο το δυνατόν λιγότερο παρεμβατικό σε σχέση με τις πρωτοβουλίες που λαμβάνει η ίδια η αγορά», τόνισε απ΄ την πλευρά της πολιτείας ο κ. Λεωνίδας Χριστόπουλος, γενικός γραμματέας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Επεσήμανε την ανάγκη «οι ψηφιακές δεξιότητες να είναι ένα πεδίο με όσο το δυνατόν λιγότερη γραφειοκρατία και από εκεί και πέρα να υποστηρίξουμε τους εργαζόμενους με πόρους, σε συνεργασία με την αγορά, προκειμένου να σχεδιάσουμε “έξω από το κουτί” δράσεις για την αναβάθμιση ψηφιακών δεξιοτήτων».
Όπως ανέφερε ο γενικός γραμματέας: «Κάνουμε ό,τι μπορούμε να μετασχηματίσουμε ψηφιακά το κράτος». Όπως είπε: «Απαιτούνται δεξιότητες μεταξύ των δημοσίων υπαλλήλων». Ενώ, όπως ανέφερε, «στόχος είναι να δημιουργήσουμε την ανάγκη να ενδιαφερθούν οι νέοι για τα skills σε ένα ανώτερο level».
Ο κ. Χριστόπουλος αναφέρθηκε στα προγράμματα ευαισθητοποίησης της νέας γενιάς και τόνισε ότι πρέπει να γίνουν προσπάθειες έτσι ώστε, πολίτες και ειδικά οι δημόσιοι υπάλληλοι να ενδιαφερθούν για την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων.
Επεσήμανε δε, ότι για την προώθηση τέτοιου είδους δράσεων διατίθενται περί τα 320 εκατομμύρια από ευρωπαϊκά κονδύλια, ενώ όπως είπε, «απ την πλευρά του κράτους σε ό,τι αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες, πρέπει να αξιοποιήσουμε προσαρμοστικά συστήματα διακυβέρνησης».
Η κα Μαρία Φουντά, Country Marketing Manager for Greece, Romania & Ukraine, Google τόνισε ότι στην εταιρεία έχουν διαπιστώσει ότι το εργαλείο Google Meet αυξήθηκε κατά 30 φορές κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς και άλλες τεχνολογικές εφαρμογές, ενώ πλέον περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες κάνουν τις αγορές τους διαδικτυακά, γεγονός που αποδεικνύει ότι η πανδημία έδωσε ώθηση στην ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων μεταξύ των πολιτών.
Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη ανάπτυξης δεξιοτήτων για ένα πιο πράσινο μοντέλο για τους επιχειρηματίες και έκανε γνωστό ότι «η Google έχει εκπαιδεύσει περισσότερους από 250.000 ανθρώπους στη χώρα μας».
Επιπλέον, η εταιρεία έχει προωθήσει προγράμματα κατάρτισης ανέργων που έχουν συμμετάσχει 10.00 πολίτες, ενώ οι 9 στους 10 που συμμετείχαν συνιστούν ανεπιφύλακτα αυτή την κατάρτιση. Παράλληλα, τo 64 % των επαγγελματιών έχει δει απτά αποτελέσματα στις επιχειρήσεις τους, ενώ κατά πλειοψηφία οι συμμετέχοντες βρήκαν μία νέα θέση εργασίας.
«Πρέπει να συνεχίσουμε να τρέχουμε τέτοια προγράμματα. Ο κόσμος στην Ελλάδα έχει πολύ όρεξη να μάθει», ανέφερε χαρακτηριστικά η κα Φουντά, τονίζοντας την ανάγκη για διαρκή ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων.
Όπως ανέφερε ο κ. Δημήτρης Κουτσόπουλος, CEO, Deloitte Greece: «Κανείς δεν μπορείς να λειτουργήσει πλέον με στατικές δεξιότητες» και επεσήμανε ότι οι «τεχνικές δεξιότητες διαρκούν περί τα 2-3 χρόνια και επαγγελματικές μέχρι 5 χρόνια».
Σύμφωνα με έρευνες: «Μέχρι το 2025 θα χαθούν 85 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, ενώ θα δημιουργηθούν επιπλέον 97 εκατομμύρια σε νέους τομείς» ενώ, όπως εκτίμησε, η τεχνητή νοημοσύνη θα επηρεάσει άμεσα την αγορά.
Ο κ. Κουτσόπουλος ανέφερε ότι «Η Deloitte φροντίζει να παρέχει μία συνεχόμενη εκπαίδευση στους εργαζόμενους της».
«Ο ανταγωνισμός είναι πλέον σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ οι εταιρείες αναζητούν δεξιότητες σε όλο τον κόσμο», ανέφερε κάνοντας λόγο για την ανάγκη για Upskill, Reskill και Crosskill μεταξύ των εργαζομένων.
«Το μόνο που είναι σίγουρο είναι ότι πρέπει να είμαστε έτοιμοι για την αλλαγή. Πρέπει να εκπαιδεύουμε τον κόσμο από τις μικρές ηλικίες για να ανταπεξέλθουν στα επόμενα χρόνια. Πρέπει να προετοιμαστούμε κι άλλο για το μέλλον. Σε επίπεδο κράτους να γίνει σχεδιασμός. Απαιτείται πλαίσιο και στρατηγική να βοηθηθεί ο κόσμος για να παραμείνει και να δουλεύει εδώ», τόνισε.
Όπως είπε ο κ. Θεόφιλος Βασιλειάδης President & Founder, Kariera.gr: «Όλο το μοντέλο αλλάζει. Πλέον οι εταιρείες θέλουν εργαζόμενους που μπορούν να κάνουν συγκεκριμένα πράγματα».
Όπως είπε: «Ο επαγγελματίας πρέπει να μαρκετάρει τις δεξιότητές του σε παγκόσμιο επίπεδο. Να συμμετέχει σε πλατφόρμες για συγκεκριμένα project. Οι επαγγελματίες πρέπει να γίνουν mini επιχειρηματίες».
Όπως τόνισε: «Σε κανένα αντικείμενο δεν υπάρχει πληθώρα εργαζόμενων. Μιλάμε για Talent skills crisis», και επεσήμανε την ανάγκη «οι εταιρείες θα επενδύσουν στις ικανότητες των ανθρώπων».
«Σε πολύ λίγα χρόνια ένας τεράστιος αριθμός εργαζομένων δε θα είναι αξιοποιήσιμος. Εάν δεν κινηθούμε πιο γρήγορα από τους άλλους θα μένουμε συνέχεια πίσω. Ο παγκόσμιος αγώνας είναι συγκριτικός. Είναι αγώνας κατάταξης. Δε συναγωνιζόμαστε τον εαυτό μας, αλλά τους άλλους», τόνισε.
Τη συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος Χρήστος Κώνστας.
Στη φωτογραφία από αριστερα: Θεόφιλος Βασιλειάδης, President & Founder, Kariera.gr - Μαρία Φούντα, Country Marketing Manager for Greece, Romania & Ukraine, Google - Λεωνίδας Χριστόπουλος, Γενικός Γραμματέας, Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης - Χρήστος Κώνστας, Οικονομικός Συντάκτης