Επίκαιρη Επερώτηση με σαφή και συγκεκριμένα ερωτήματα προς την κυβέρνηση κατέθεσαν δεκαοκτώ (18) Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας με επικεφαλής τον Τομεάρχη Τουρισμού και Βουλευτή Δωδεκανήσου, κ. Μάνο Κόνσολα, σχετικά με την εξαγγελία του Πρωθυπουργού για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στα νησιά.
Οι Βουλευτές επισημαίνουν ότι τα 50 εκ. ευρώ που εξήγγειλε ο κ. Τσίπρας δεν καλύπτουν το κόστος, εκτός εάν οι πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης είναι η επανάληψη επιδοματικών πρακτικών για λίγους, δίκην φιλοδωρήματος με μια περιορισμένη και συμβολική εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου.
«Είναι δυνατόν η κυβέρνηση να καταργεί τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ για να εισπράξει, όπως έχει προϋπολογίσει 85 εκ. ευρώ, και την ίδια στιγμή να εμφανίζεται ως έχουσα τη δυνατότητα να διαθέσει πολλαπλάσιο ποσό για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στα νησιά του Αιγαίου;
Αν υπήρχε αυτή η δυνατότητα, τότε γιατί προχώρησε στην κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά που αποτελούσαν το μοναδικό αναπτυξιακό και συγκριτικό τους πλεονέκτημα;», τονίζεται στην Επίκαιρη Επερώτηση.
Για το θέμα της μελέτης για το κόστος και την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, οι Βουλευτές επικαλούνται την απόφαση ανάθεσης μελέτης από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής προς το Πανεπιστήμιο Αιγαίου με ημερομηνία 17-7-2017, η οποία προβλέπει ότι ο υπολογισμός του μεταφορικού ισοδύναμου με θα γίνεται με βάση τον πληθυσμό κάθε νησιού (κάτι που σημαίνει ότι ενδέχεται να μείνουν εκτός τα μεσαία και μεγάλα νησιά) και ότι το κόστος αυτό θα υπολογίζεται για δύο μόνο (2) μετακινήσεις ανά κάτοικο και έτος προς την έδρα της Διοικητικής Περιφέρειας, τον Πειραιά ή αντίστοιχο άλλο προορισμό.
Ουσιαστικά, με αυτό τον τρόπο αποκαλύπτεται η πρόθεση της κυβέρνησης να περιορίσει το κόστος του μεταφορικού ισοδύναμου, τον αριθμό των δικαιούχων αλλά και τις μετακινήσεις.
Φυσικά, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη ή μνεία για την κάλυψη του αυξημένου μεταφορικού κόστους αγαθών, πρώτων υλών και υπηρεσιών που θα εκτοξευθεί ακόμα περισσότερο με την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.
Καμία, επίσης, πρόβλεψη δεν υπάρχει για την κάλυψη του μεταφορικού ισοδύναμου για τις μετακινήσεις από νησί σε νησί.
Οι Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας επισημαίνουν ότι η εξαγγελία του κ. Τσίπρα για το μεταφορικό ισοδύναμο υπηρετεί προεκλογικού χαρακτήρα σκοπιμότητες για να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, μια απόφαση που έχει την υπογραφή της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και προσωπικά του Πρωθυπουργού.
Ταυτόχρονα θέτουν επτά (7) ερωτήματα προς την κυβέρνηση:
1. Ποιοι είναι οι πόροι που διαθέτει η κυβέρνηση για την πλήρη εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου για τους κατοίκους των νησιών και από που προέρχονται; Επαρκούν αυτοί οι πόροι για να υπάρξει πλήρης εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου;
2. Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί η κυβέρνηση, σε επίπεδο Ε.Ε., για να υπάρξει χρηματοδότηση για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου με δεδομένο ότι το κόστος είναι ιδιαίτερα υψηλό και σε ετήσια βάση;
3. Θα υπάρξει νέα ανάθεση προς το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για την εκπόνηση μελέτης και πότε θα γίνει αυτό;
4. Ποια είναι η τύχη της μελέτης με τον τίτλο «Χρηματοδότηση της Επιτροπής Ερευνών Παν/μίου Αιγαίου για την εκπόνηση Ερευνητικού Προγράμματος με τίτλο: Μέθοδοι Υπολογισμού Ανοιγμένου Νησιωτικού Μεταφορικού Ισοδυνάμου για κατοίκους Ελληνικών νησιών για την υποστήριξη του Έργου της Γενικής Γραμμ. Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής»;
5. Με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη μελέτη είχε την εμφανή στόχευση του εντολέα της (της κυβέρνησης) δηλαδή, να περιορίσει τον αριθμό των δικαιούχων, το εύρος και το πεδίο εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου, ποια είναι η πρόθεση της κυβέρνησης; Η πλήρης εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου ή η περιορισμένη εφαρμογή του σε μικρά νησιά ή για ελάχιστους δικαιούχους και περιορισμένες κατηγορίες;
6. Η εφαρμογή αφορά μόνο στα νησιά του Νοτίου και Βορείου Αιγαίου ή όλα τα νησιά της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των Επτανήσων, των Σποράδων, της Σαμοθράκης και των νησιών του Αργοσαρωνικού;
7. Υπάρχει μελέτη ανάλυσης κόστους-οφέλους για την πλήρη εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, με δεδομένο ότι δεν υπήρξε αντίστοιχη μελέτη για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, ούτε υπάρχουν, μέχρι σήμερα, απολογιστικά στοιχεία για τη δημοσιονομική απόδοση αλλά και τις επιπτώσεις του συγκεκριμένου μέτρου;