Tη δημιουργία στούντιο κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών στη Θεσσαλονίκη, στις αρχές του 2020 σε μία έκταση 83 στρεμμάτων, το οποίο φιλοδοξεί να είναι το μεγαλύτερο στη νοτιοανατολική Ευρώπη, ανακοίνωσε ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Στέλιος Πέτσας, σε παρέμβασή στο Συμβούλιο Υπουργών Πολιτισμού και Οπτικοακουστικών στις Βρυξέλλες, κατά τη Συζήτηση Προσανατολισμού με θέμα «Τα ισχυρά στοιχεία, το δυναμικό καινοτομίας και η παγκόσμια ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών πολιτιστικών, δημιουργικών και οπτικοακουστικών βιομηχανιών».
Ο κ. Πέτσας ανέφερε μεταξύ άλλων: "Η Ελλάδα αναπτύσσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την προώθηση της οπτικοακουστικής βιομηχανίας, φιλοδοξώντας να καταστεί σημαντικός παράγοντας στα Βαλκάνια, ως μια χώρα με αυτοπεποίθηση που βγαίνει μετά από μια 10ετή οικονομική κρίση.
Με ιδιαίτερη χαρά θα ήθελα να σας ενημερώσω για μια πρόσφατη πρωτοβουλία η οποία ήρθε ως επιστέγασμα των προσπαθειών μας, την επένδυση για τη δημιουργία ενός στούντιο κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών στη Θεσσαλονίκη, στις αρχές του 2020 σε μία έκταση 83 στρεμμάτων, το οποίο φιλοδοξούμε να είναι το μεγαλύτερο στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Ο τρόπος που καταναλώνουμε οπτικοακουστικό περιεχόμενο έχει πλέον αλλάξει ριζικά.
Η διαπίστωση της πραγματικότητας αυτής οδηγεί σε ένα σημαντικό συμπέρασμα που αποτελεί ταυτόχρονα και μεγάλη ευκαιρία: Ο τρόπος να αντιμετωπίσεις του γίγαντες της βιομηχανίας τελικά είναι προσφέροντας εναλλακτικό περιεχόμενο, περιεχόμενο που διεκδικεί τη συσκευή του καταναλωτή, περιεχόμενο στο οποίο αυτός προτίθεται να του αφιερώσει το μεγαλύτερο μερίδιο από το χρόνο του. Περιεχόμενο το οποίο στηρίζεται στην καινοτομία.
Η καινοτομία και το εναλλακτικό περιεχόμενο είναι το κλειδί: Δεν θα πρέπει να μας απασχολεί πως θα παράγουμε και θα διανέμουμε οπτικοακουστικό περιεχόμενο μόνο, αλλά πρωτότυπες και ποιοτικές οπτικοακουστικές εμπειρίες.
Η Ε.Ε. θα πρέπει να είναι σε εγρήγορση, έχοντας σύμμαχο την εγχώρια αγορά και παρακολουθώντας τον παλμό του κοινού και τις ανάγκες του. Με άλλα λόγια πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στον οπτικοακουστικό τομέα, ως μια βιομηχανία που χρειάζεται χρηματοδότηση, ευέλικτο πλαίσιο λειτουργίας και καταρτισμένο προσωπικό.
Με σκοπό να ενισχυθούν οι συνεργασίες σε επίπεδο έρευνας και καινοτομίας, ώστε να δημιουργηθεί εναλλακτικό και πρωτότυπο περιεχόμενο, προτείνουμε την ανάδειξη και την ενίσχυση των LABS. Τα LABS αποτελούν ευέλικτες δομές που λειτουργούν ως ανοιχτοί χώροι ελεύθερης σκέψης, με επαγγελματίες και experts από διάφορους τομείς όχι μόνο της οπτικοακουστικής βιομηχανίας άλλα και άλλα πεδία (marketing experts, designers, behavioral scientists), οι οποίοι προτείνουν και αναπτύσσουν ιδέες και λύσεις.
Τα LABS θα μας δίνουν την απάντηση στα κενά που παρεμποδίζουν την ανταγωνιστικότητα, προτείνοντας φιλόδοξες πρωτοβουλίες και νέες μορφές δημιουργίας, προώθησης και διανομής περιεχόμενου.
Η Επιτροπή θα μπορούσε να εκδώσει κατευθύνσεις για τη θέσπιση Lab για την καινοτομία στο χώρο των οπτικοακουστικών μέσων σε κάθε μέλος, να συγκεντρώνει τις ιδέες και να τις επικοινωνεί διαχέοντας την πληροφορία στις ίδιες τις βιομηχανίες".
Σε δική της παρέμβασή της, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Λίνα Μενδώνη τόνισε ότι η ευημερία στην οπτικοακουστική βιομηχανία προσφέρει πλεονεκτήματα σε εθνικές, περιφερειακές και τοπικές οικονομίες επηρεάζοντας θετικά την απασχόληση, την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, καθώς και την δημιουργία υποδομών για καινοτομία καθώς και ότι πρέπει από κοινού να επενδύσουμε στο branding Europe.
Συγκεκριμένα, δήλωσε τα ακόλουθα: "Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο Τομέας είναι το εγγενές χαρακτηριστικό, ότι η αναπαράσταση μιας δημιουργικής ιδέας συνιστά νέα παραγωγή. Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγικής αυτής διαδικασίας πραγματοποιείται από μικρές και διαφορετικές επιχειρήσεις. Αυτό έχει ως συνέπεια, αδυναμίες στην προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων ιδιοκτησίας, στη δημιουργία οικονομιών κλίμακας, στην διείσδυση σε ξένες αγορές, σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Αυτό δεν σημαίνει ότι λείπουν και άλλες προκλήσεις λιγότερο ή περισσότερο επείγουσες.
1. Θα πρέπει να εργαστούμε για διατήρηση της κυριαρχίας του ανθρώπου, ως δημιουργού από την πιθανή υποκατάστασή του εν μέρει ή εν όλω από συστήματα τεχνητής νοημοσύνης.
2. Για την ενίσχυση των ευρωπαϊκών συμπαραγωγών με σύναψη συμφώνων. Η «Έκρηξη» περιεχομένου στην οπτικοακουστική βιομηχανία στην ψηφιακή εποχή λόγω της ισχυρής θέσης που έχουν αποκτήσει πλατφόρμες 24ωρου streaming, επιβάλλουν την ανάγνωση, ανάλυση και τελικά την αλλαγή πολιτικής, οι οποίες οφείλουν να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα που έχουν θέσει οι ποικίλες μορφές προώθησης, αλλά και οι νέες πλατφόρμες προβολής οπτικοακουστικών υλικών.
3. Η ανάγκη διατήρησης και προβολής της πολιτιστικής κληρονομιάς και ταυτότητας των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσα από τον οπτικοακουστικό τομέα, με πολιτιστική ποικιλομορφία, σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Οι δυνατότητες της οπτικοακουστικής βιομηχανίας είναι τεράστιες. Αποδεικνύουν πως η ευημερία στην οπτικοακουστική βιομηχανία προσφέρει πλεονεκτήματα σε εθνικές, περιφερειακές και τοπικές οικονομίες επηρεάζοντας θετικά την απασχόληση, την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, καθώς και την δημιουργία υποδομών για καινοτομία.
Πρέπει από κοινού να επενδύσουμε στο branding Europe.
H Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να προασπίσει το δημόσιο συμφέρον μέσω της διαμόρφωσης ενός νέου σκεπτικού, προοπτικής και σχεδίου, με τη διαμόρφωση πολιτικών που θα ενισχύουν τη σχέση της δημοκρατίας και του πολιτισμού με δράσεις που θα αναπτυχθούν για την ενεργή συμμετοχή των πολιτών και ευρύτερα των τοπικών κοινωνιών, των μειονοτήτων, των ασθενέστερων ομάδων, ενισχύοντας τον διάλογο μεταξύ της κοινωνίας και των αναγκών της.
Υπό το πρίσμα αυτό και προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της, η ΕΕ καλείται να συντονίσει τις δράσεις της, λαμβάνοντας υπ' όψιν, τις βασικές τάσεις που σκιαγραφούν σε εθνικό επίπεδο τις εξελίξεις στον Πολιτιστικό και Δημιουργικό Τομέα".