Με πρωτοβουλία της Τομεάρχη Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ και Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης Κατερίνα Νοτοπούλου και του βουλευτή Γιώργου Τσίπρα, 49 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία κατέθεσαν ερώτηση στη Βπυλή προς τους υπουργούς Ανάπτυξης και Τουρισμού και ρωτούν εάν η κυβέρνηση προτίθεται να αξιοποιήσει το νέο ειδικό εργαλείο της Κομισιόν για τη διάσωση, την εξυγίανση και την ανάταξη των ιδιαίτερα πληττόμενων επιχειρήσεων της εστίασης, του τουρισμού και της αναψυχής.
Αναφέρεται στην ερώτηση:
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά η Κυβέρνηση δεν έχει αξιοποιήσει ούτε έχει εξαγγείλει ότι θα κάνει χρήση του νέου πληθωρικού εργαλείου της Κομισιόν για την κρατική ενίσχυση του παγίου κόστους επιχειρήσεων. Η αξιοποίηση κατ’ αρχάς θα μπορούσε να αφορά ένα στοχευμένο πρόγραμμα διάσωσης, εξυγίανσης και ανάταξης τουριστικών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων αναψυχής και εστίασης, που σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου της ΕΛΣΤΑΤ κατέγραφαν συνολικά στο Β΄ Τρίμηνο του 2020 απώλειες τζίρου ύψους 59,1 %, σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του αντίστοιχου έτους.
Με την 4η αναθεώρηση του Ευρωπαϊκού Προσωρινού Πλαισίου Κρατικών Ενισχύσεων της 13/10/20 (Τμήμα 3.12, σημεία 86 & 87), εισήχθη μια νέα καινοτόμος και πρόσθετη δυνατότητα ενίσχυσης επιχειρήσεων. Οι νέες "Ενισχύσεις υπό μορφή στήριξης για μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες" συνιστούν ένα νέο πρόσθετο εργαλείο για τις επιχειρήσεις που έχουν τουριστική δραστηριότητα ή λειτουργούν στην εστίαση και την αναψυχή (κλάδος Horeca) καθώς απευθύνεται σε επιχειρήσεις που έχουν απωλέσει άνω του 30% του κύκλου εργασιών τους και καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των συνολικών ζημιών τους (ενοίκια, απαξίωση αγαθών, τηλεπικοινωνίες, ενέργεια, μεταφορικά μέσα-λίζινγκ, τόκοι, συμβατικές υποχρεώσεις σε προμηθευτές κοκ (Directive for fixed cost subsidies). Ενισχύεται, πλέον, το σταθερό τους κόστος, ακόμα και βάσει των εκτιμώμενων ζημιών της επόμενης χρονιάς, με ποσά έως 3,8 εκατομμύρια ευρώ (σημείο 87 παρ. δ) ανά επιχείρηση (από 800.000€ που ίσχυε ως τώρα για τις άλλες ενισχύσεις).
Οι μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες, είναι οι πάγιες δαπάνες που πραγματοποίησαν οι επιχειρήσεις οι οποίες δεν καλύπτονται ούτε από τα κέρδη (δηλαδή έσοδα μείον μεταβλητές δαπάνες) ούτε από άλλες πηγές, όπως ασφάλιση, προσωρινά μέτρα ενίσχυσης (SURE-Ενίσχυση μισθών, ειδική αποζημίωση, ενίσχυση έως 800χιλ από Εγγυοδοτικό Ταμείο ή ΤΕΠΙΧ 2 και επιστρεπτέα προκαταβολή) και παρέχουν κάλυψη ζημιών του 2020 ή προβλεπομένων ζημιών του 2021. Συνεπώς, αποτελούν πρόσθετη και σημαντική ενίσχυση στα ήδη υπάρχοντα προγράμματα ενίσχυσης. Τα ποσά αυτά καλύπτουν το 70% του νυν & του μελλοντικού προβλεπόμενου σταθερού κόστους των μεγάλων επιχειρήσεων και το 90% των μικρών επιχειρήσεων (87 περ.γ) και είναι πρόσθετα στην ενίσχυση που έχουν δεχτεί ως τώρα.
Η ενίσχυση μπορεί να είναι:
Την ίδια στιγμή που η Κυβέρνηση ψήφιζε τον νέο Πτωχευτικό Κώδικα που δεν δικαιολογεί την αδυναμία κάλυψης του 40% των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και ανοίγει το δρόμο για τη ρευστοποίηση επιχειρήσεων, η ΕΕ προχωρούσε σε νέα επεκτατικά και ενισχυτικά μέτρα υπέρ των περισσότερο πληττόμενων από την κρίση της πανδημίας. Επιπλέον, προέβλεψε ότι μπορεί να δοθεί ενίσχυση 3 εκατ. € ανά επιχείρηση - (87 περ. δ) ακόμα και σε πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις που ήταν σε οικονομική δυσκολία προ της κρίσης του κορονοϊού (87 περ.στ) προκειμένου να εξυγιανθούν και να αναδιαρθρωθούν.
Η Κυβέρνηση οφείλει άμεσα να αιτηθεί στην ΓΔ Ανταγωνισμού της Κομισιόν για ένα ξεχωριστό και γενναίο πρόγραμμα ενίσχυσης σταθερού κόστους, αποκλειστικά για τουριστικές επιχειρήσεις και τους κλάδους της εστίασης, διασκέδασης, αναψυχής. Το πρόγραμμα αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει ένα Ταμείο για μη επιστρεπτέα ενίσχυση, πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ κι ενδεχομένως να επεκτείνεται ευρύτερα σε πρόσθετα κεφάλαια με συνδυασμένα εργαλεία κρατικών εγγυήσεων στο 100% για τραπεζικό δανεισμό ή και προνομιακά κρατικά δάνεια. Με τον τρόπο αυτό το μεγαλύτερο μέρος των ανωτέρω, σοβαρά πληττόμενων επιχειρήσεων θα έφταναν να ενισχυθούν με ποσό έως 3,8 εκατομμύρια € έκαστη επιχείρηση, συνολικά (87 περ.δ).
Κατόπιν των παραπάνω παρακαλούνται οι αρμόδιοι Υπουργοί να καταθέσουν στο σώμα σε ξεχωριστούς πίνακες ανά ΚΑΔ τα στοιχεία ενισχύσεων των προγραμμάτων Επιστρεπτέας Προκαταβολής , Εγγυοδοτικού Ταμείου και ΤΕΠΙΧ2 για τους παρακάτω ΚΑΔ.
5510 Ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα
5520 Καταλύματα διακοπών και άλλα καταλύματα σύντομης διαμονής
5530 Χώροι κατασκήνωσης, εγκαταστάσεις για οχήματα αναψυχής και ρυμουλκούμενα οχήματα
5610 Δραστηριότητες υπηρεσιών εστιατορίων και κινητών μονάδων εστίασης
5621 Δραστηριότητες υπηρεσιών τροφοδοσίας για εκδηλώσεις
5630 Δραστηριότητες παροχής ποτών
9329 Άλλες δραστηριότητες διασκέδασης και ψυχαγωγίας
9001 Τέχνες του θεάματος
9002 Υποστηρικτικές δραστηριότητες για τις τέχνες του θεάματος
9003 Καλλιτεχνική δημιουργία
9004 Εκμετάλλευση αιθουσών θεαμάτων και συναφείς δραστηριότητες
Τέλος, ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί:
1. Εφόσον στο δεύτερο κύμα της πανδημίας το πλήγμα στις παραπάνω επιχειρήσεις αναμένεται σωρευτικά σφοδρότερο, σκοπεύει η κυβέρνηση να τις ενισχύσει έτι περαιτέρω με το νέο ευνοϊκό εργαλείο περί "Ενισχύσεων για μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες" (Τμήμα 3.12 της 4ης αναθεώρησης του Προσωρινού Πλαισίου);
2. Θα υπάρξει ειδικό καθεστώς, ειδικό Ταμείο ενίσχυσης με μεγάλο προϋπολογισμό, για τις επιχειρήσεις τουρισμού, εστίασης και αναψυχής με ειδική μέριμνα για την ενίσχυση πληττόμενων της περιόδου της κρίσης του πρώτου και δεύτερου κύματος κορονοϊού αλλά και για τις προβληματικές προ της 31/12/19;
3. Αναγνωρίζει η κυβέρνηση ότι με τη νέα ρύθμιση οι κρατικές ενισχύσεις θα μπορούσαν να καλύψουν σχεδόν το σύνολο των απωλειών (έως 3,8 εκατ ανά επιχείρηση) των ιδιαίτερα πληττόμενων επιχειρήσεων προ και μετά της κρίσης του κορονοϊού;
4. Προτίθεται η κυβέρνηση με τις νέες δυνατότητες που προβλέπονται στο Αναθεωρημένο Προσωρινό Πλαίσιο να επεκτείνει τις κρατικές ενισχύσεις στο σύνολο των επιχειρήσεων που των οποίων ο κύκλος εργασιών έχει πληγεί άνω του 30%;
Κύκλος Εργασιών 200χιλ-500χιλ€
Κύκλος Εργασιών 500χιλ-1εκατ€
Κύκλος Εργασιών 1εκατ-5εκατ€
Κύκλος Εργασιών 5εκατ-10εκατ€