Αμετακίνητο δηλώνει το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού στο ζήτημα του υψηλού αντιτίμου των 50 ευρώ για τον Επισκέψιμο Ενάλιο Αρχαιολογικό Χώρο (ΕΕΑΧ) του ναυαγίου της Περιστέρας στην Αλόννησο απαντώντας σε σχετική κοινοβουλευτική Ερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Στην Ερώτηση επισημαίνεται ότι το υψηλό αυτό αντίτιμο θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για τους επισκέπτες και θα υπονομεύσει την προσπάθεια ανάδειξης του καταδυτικού τουρισμού της χώρας.
Σε κοινή δήλωση της Τομεάρχη Τουρισμού Κατερίνας Νοτοπούλου και του Βουλευτή Μαγνησίας Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου αναφέρονται, μεταξύ άλλων:
"Το παράλογα υψηλό αντίτιμο, για τα δεδομένα της Ελλάδας και του καταδυτικού τουρισμού παγκοσμίως, που προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις του δημάρχου Αλοννήσου, του Συνδέσμου Καταδυτικών Κέντρων Ελλάδας και του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, θεωρείται από το Υπουργείο «εύλογο» αποδίδοντας το, μάλιστα, στη μοναδικότητα του χώρου και το υψηλό κόστος της λειτουργίας του.
Στην Ερώτηση που καταθέσαμε με τις αρμόδιες Τομεάρχες Πολιτισμού, Σία Αναγνωστοπούλου, και Τουρισμού, Κατερίνα Νοτοπούλου, ζητήσαμε την κατάθεση της οικονομοτεχνικής μελέτης με βάση την οποία διαμορφώθηκε το ύψος του αντιτίμου. Στην Απάντησή της, η κ. Μενδώνη παραδέχεται ότι δεν υπάρχει καμία οικονομοτεχνική μελέτη υποστηρίζοντας επιπλέον ότι «δεν είναι αναγκαία για να μπορέσει να αντιληφθεί κανείς ότι το ορισθέν αντίτιμο βρίσκεται εντός του πλαισίου της ανταποδοτικής επίσκεψης». Και συνεχίζει: «Ο καθορισμός αντιτίμου δεν αποτελεί απόρροια επιστημονικών δεδομένων και κριτηρίων, αλλά πραγματικών δεδομένων, που κατά κύριο λόγο είναι το ετήσιο κόστος που καλείται να καταβάλει το Ελληνικό Δημόσιο δια του ΥΠΠΟΑ για την λειτουργία του»
Είναι φανερό ότι η κα. Υπουργός αγνοεί τι είναι η οικονομοτεχνική μελέτη, γιατί αν αυτή είχε γίνει θα μπορούσε να εξεύρει κατάλληλες λύσεις και εναλλακτικές αποφεύγοντας την καταστροφική για το ναυάγιο της Περιστέρας αύξηση του εισιτηρίου στα 50 ευρώ. Σκοπός της οικονομοτεχνικής μελέτης είναι να εξετάζει την βιωσιμότητα της επένδυσης, εντοπίζοντας παράλληλα πιθανές αδυναμίες και να δίνει απαντήσεις σε ερωτήματα όπως με ποιο τίμημα θα είναι επιτυχής η επένδυση;
Επίσης η κα. Υπουργός θα ήταν σε θέση να μας απαντήσει, αν για το χρονικό διάστημα 2ετούς (2020-2021) πιλοτικής λειτουργίας (Ιούνιος-Σεπτέμβριος) του ΕΕΑΧ επισκέφτηκαν το ναυάγιο της Περιστέρας συνολικά 600 επισκέπτες – δύτες, πόσους επισκέπτες περιμένει να το επισκεφτούν την επόμενη διετία με εισιτήριο στα 50 ευρώ;.
Τέλος, αναφορικά με το ότι παρεκκλίνει εντελώς από τη διεθνή πρακτική για τον καθορισμό του αντιτίμου στους αρχαιολογικούς χώρους, η κ. Μενδώνη υπεκφεύγει λέγοντας ότι στη Μεσόγειο ο τρόπος λειτουργίας του ΕΕΑΧ Περιστέρας είναι μοναδικός και υποδειγματικός.
Τι καταλάβαμε από την απάντηση της κ. Μενδώνη;
Καταλάβαμε ότι για την Υπουργό Πολιτισμού & Αθλητισμού είναι «εύλογο» να πληρώσει ο επισκέπτης 50 ευρώ για μια κατάδυση μέγιστης διάρκειας 35 λεπτών στην Αλόννησο όταν θα πληρώσει 5 ευρώ για να επισκεφθεί τον υποθαλάσσιο αρχαιολογικό χώρο της Μπάια στην Ιταλία και 13 ευρώ για να επισκεφθεί τον υποβρύχιο χώρο της Καλλίπολης στην Τουρκία.
Καταλάβαμε ότι η τιμολογιακή πολιτική του Υπουργείου Πολιτισμού «δεν είναι αναγκαίο» να βασίζεται σε μελέτες και επιστημονικά δεδομένα. Αρκεί το τι αυθαίρετα μπορεί «να αντιληφθεί κανείς ότι βρίσκεται εντός του πλαισίου της ανταποδοτικής επίσκεψης».
Καταλάβαμε ότι για τις κρίσιμες αποφάσεις που αφορούν τους αρχαιολογικούς χώρους και την ανάδειξη του τουρισμού, το Υπουργείο «κωφεύει» στις θέσεις και τις προτάσεις των αρμόδιων φορέων και, όπως φαίνεται, δε λαμβάνει υπόψη ούτε τις τοποθετήσεις τοπικών Βουλευτών της συμπολίτευσης που διαφωνούν με την απόφαση αυτή.
Είναι σαφές, ότι το Υπουργείο ακολουθεί πολιτική υπερχρέωσης των επισκεπτών των ενάλιων αρχαιολογικών χώρων, αλλά και αποκλεισμού πολιτών από την πρόσβασή τους σε αυτούς.
Καλούμε εκ νέου την Υπουργό Πολιτισμού να λάβει υπόψη το πλήγμα στο εισόδημα του πολίτη μέσα στην πανδημική κρίση, και να μειώσει άμεσα το ύψος του αντιτίμου προτού η λανθασμένη επιλογή πλήξει την προσέλευση στο ΕΕΑΧ Περιστέρας, και ευρύτερα την τοπική οικονομία της περιοχής".