Νομοσχέδια για την πολεοδομική μεταρρύθμιση, τη διαχείριση του αιγιαλού και το νέο ΟΣΕ

09-01-24 | ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες για την πολεοδομική μεταρρύθμιση, καθώς και οι όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές, παρουσιάστηκαν σήμερα (μεταξύ άλλων) στο Υπουργικό Συμβούλιο, υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις:

Πολεοδομικές ρυθμίσεις

Δημόσια περιουσία στις παραθαλάσσιες περιοχές

Νέος ΟΣΕ

Eκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού τομέα με α) την πρόταση για τη δημιουργία της «Νέος ΟΣΕ Α.Ε.», και β) το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και επενδύσεων.

Η Ελληνική κυβέρνηση για την αντιμετώπιση των χρόνιων παθογενειών του σιδηροδρομικού τομέα στην Ελλάδα, σε συνεργασία με την Ε.Ε., προχωρά σε πλήρη αναδιοργάνωση των εταιρειών που εμπλέκονται στον σχεδιασμό, την ανάπτυξη, συντήρηση και διαχείριση των σιδηροδρομικών υποδομών και του τροχαίου υλικού της χώρας, προς διασφάλιση ενός σύγχρονου, γρήγορου, άνετου και απολύτως ασφαλούς σιδηροδρομικού δικτύου σε πλήρη διαλειτουργικότητα με τα ευρωπαϊκά αντίστοιχα δίκτυα.

Η μέχρι σήμερα λειτουργία των τριών εταιρειών που εμπλέκονται με σιδηροδρομικό έργο, με πολλαπλές κοινές αρμοδιότητες και διεπιφάνειες, παράλληλες, αντικρουόμενες ή/και συμπληρωματικές αρμοδιότητες, έχει σαν αποτέλεσμα την αδυναμία ενιαίου στρατηγικού σχεδιασμού, συντονισμού, ανάπτυξης, συντήρησης, διαχείρισης και πλήρους ελέγχου του σιδηροδρομικού δικτύου, με συνέπειες την καθυστέρηση υλοποίησης έργων, και την πιθανότητα απώλειας πολύτιμων πόρων (ανθρώπινων και οικονομικών).

Επίσης, υπάρχει σημαντική συνολική επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού από την πολλαπλότητα προσωπικού αντιστοίχων προσόντων και αρμοδιοτήτων για παρόμοιες διαδικασίες εντός των τριών εταιρειών.

Για τους λόγους αυτούς κρίθηκε αναγκαίος και έχει προγραμματιστεί ο άμεσος ριζικός εκσυγχρονισμός για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού τομέα, υλοποιώντας τις ακόλουθες σημαντικές αλλαγές στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των δημόσιων πυλώνων του υπάρχοντος συστήματος (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ) ως ακολούθως:

1. Δημιουργείται ένας νέος, ενιαίος, σύγχρονος δημόσιος φορέας, με πυρήνα τον ΟΣΕ («Νέος ΟΣΕ»), που αναλαμβάνει πλήρως τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του Διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής, όπως περιγράφονται στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ενώ καθίσταται και μοναδικός υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων που εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου, τη διαχείριση του τροχαίου υλικού καθώς και των σταθμών και λοιπών εγκαταστάσεων της ιδιοκτησίας του.

2. Στη νέα εταιρεία εντάσσονται επιπλέον του σημερινού ΟΣΕ : α) η ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και β) η ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. κατά το μέρος που αφορά στο επιχειρησιακά κρίσιμο για τον σιδηρόδρομο τμήμα της δραστηριότητάς της (τροχαίο υλικό, ενεργές σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις).

3. Ο Νέος ΟΣΕ θα αναλάβει τη συνολική ευθύνη για όλα τα θέματα ασφαλείας και συνεχούς βελτίωσης του σιδηροδρομικού συστήματος, συνεργαζόμενος με τους λοιπούς φορείς του τομέα (Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ΡΑΣ, Hellenic Train και λοιποί operators) στο πλαίσιο της εφαρμογής μίας νέας προσέγγισης με συστημική ανάλυση και διαχείριση κινδύνων, σε εφαρμογή των κατευθύνσεων της ΕΕ και του σχετικού Action Plan που εκπονεί η Ελληνική Κυβέρνηση.

Οι αρμοδιότητες του νέου φορέα θα καλύπτουν πλήρως αυτές των σημερινών ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ και θα συμπληρωθούν κατάλληλα, ώστε να αντιμετωπιστούν κενά ή/και αδυναμίες του υφιστάμενου τρόπου λειτουργίας των φορέων.

Άλλες ρυθμίσεις

Προκειμένου να εφαρμοστεί το παραπάνω σύστημα, θεσπίζεται ο «Εγχώριος Συμπληρωματικός Φόρος» που θα εισπράττεται στην Ελλάδα, εφόσον η θυγατρική ενός ομίλου έχει έδρα την Ελλάδα, για την οποία προκύπτει Πραγματικός Φορολογικός Συντελεστής χαμηλότερος του 15%. Με την υιοθέτηση του Εγχώριου Συμπληρωματικού Φόρου, δίνεται η δυνατότητα αύξησης των εγχώριων φορολογικών εσόδων, επιβάλλοντας φόρο στις ημεδαπές θυγατρικές, με πραγματικό συντελεστή χαμηλότερο του 15%, ασχέτως εάν οι αλλοδαπές μητρικές επιχειρήσεις κληθούν να καταβάλλουν συμπληρωματικό φόρο στη χώρα εγκατάστασής τους.

Παράλληλα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει μια σειρά από μέτρα ενδυνάμωσης του πλαισίου της κρατικής αρωγής, αλλά και στοχευμένα μέτρα, όπως, μεταξύ άλλων, η άυλη ψηφιακή κάρτα για την ενίσχυση της τουριστικής δραστηριότητας σε περιοχές που πλήττονται από φυσικές καταστροφές, η ειδική ενίσχυση επιχειρήσεων και αγροτικών εκμεταλλεύσεων με απώλειες, είτε με βραχυπρόθεσμο, είτε με μακροπρόθεσμο ορίζοντα, από εκτεταμένες φυσικές καταστροφές, και η ρύθμιση επί των οφειλών του αγροτικού ρεύματος στις περιοχές που επλήγησαν από τις πλημμύρες του Σεπτεμβρίου 2023.

Επίσης, στο προτεινόμενο σχέδιο εμπεριέχονται και διατάξεις για τη στεγαστική συνδρομή, περιλαμβάνοντας, μεταξύ άλλων, τη νέα πρόβλεψη για τη δυνατότητα συμβατικής ή προκατασκευασμένης οικίας έναντι της στεγαστικής συνδρομής, ώστε αντί για την κρατική αρωγή το κράτος να μπορεί να παρέχει – χωρίς περαιτέρω δημοσιονομική επιβάρυνση – συγκεκριμένους τύπους κατοικιών ανάλογα με τα χαρακτηριστικά και τις παραμέτρους της πληγείσας οικίας.

Στις διατάξεις του εν λόγω σχεδίου νόμου συγκαταλέγονται και ρυθμίσεις οργανωτικής, υπηρεσιακής και λειτουργικής φύσεως που έχουν ως στόχο την ενδυνάμωση της επιχειρησιακής ικανότητας των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις νέες ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί, εισάγοντας αρκετές καινοτομίες, όπως η θέση του Συντονιστή Αποκατάστασης και Ανασυγκρότησης σε ιδιαίτερες περιπτώσεις.

Συνάμα, περιλαμβάνονται και διατάξεις αναφορικά με τις διαδικασίες επιστροφής των αχρεωστήτως καταβληθέντων πόρων ενισχύσεων προς πολίτες σε περιοχές που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές κατά την προηγούμενη περίοδο, ώστε σταδιακά να αρχίσει η καταβολή των εν λόγω πόρων προς το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ ενδυναμώνεται και ο ρόλος του Ταμείου Κρατικής Αρωγής με την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του όσον αφορά τη διαχείριση δωρεών και χορηγιών.

διαβάστε ακόμα

Δέκατο Σχολείο Τουρισμού Καλαμάτας (2 - 4 Δεκεμβρίου)
Τουρισμός | Τι προβλέπει το επικρατέστερο σενάριο για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Θήρας
Ό,τι κάνουμε καλά, να το κάνουμε καλύτερα
AEGEAN | Ιστορικό ρεκόρ στην επιβατική κίνηση και κύκλο εργασιών στο 9μηνο
Τα τουριστικά έσοδα αποπληθωρισμένα είναι σαφώς χαμηλότερα από το 2019
Ποιον Ελληνικό προορισμό αποθεώνει ο οδηγός Fodor's Travel, ανάμεσα στους 25 καλύτερους στον κόσμο για το 2025
Ε.Ξ. Μεσσηνίας | Υπάρχει μια απαξίωση του ξενοδοχειακού κλάδου εκ μέρους της κυβέρνησης
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών | Χρυσό Βραβείο στην κατηγορία Best IPO Communications
TUI: Πιο ισχυρή παρουσία στην Τσεχία – Τρίτος δημοφιλέστερος προορισμός η Κρήτη
Προβολή της Πιερίας με καθοδήγηση από την Marketing Greece